کد خبر: ۶۸۲۳۵

حکیم مهر: رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه تهدیداتی که بخش کشاورزی استان با آن مواجه است شناسایی شده است، گفت: مراکز ثقل کشاورزی استان هم مشخص شده و ماهانه مورد بازرسی و رصد قرار می‌گیرند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «محمدفرید سپری» روز دوشنبه در چهارمین جلسه پدافند غیرعامل سازمان جهاد کشاورزی استان که با حضور معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور تشکیل شد، اظهار داشت: استانداردهای باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی کشورهای مختلف متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه این استانداردها بر اساس محصولاتی که بیشترین مصرف را دارند با سخت گیری و حساسیت بیشتری تدوین شده‌اند، اضافه کرد: به عنوان نمونه در ایران گندم و برنج و در کشوری مانند آلمان سیب زمینی بیشترین مصرف را دارد لذا استانداردهای این ۲ کشور در تولید این محصولات با هم فرق می‌کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به اهمیت الگوی کشت اشاره کرد و گفت: برای اینکه بیشتر به امنیت غذایی پرداخته شود باید الگوی کشت به ویژه در دشت های ممنوعه استان در دستور کار قرار گیرد.

سپری با بیان اینکه شناسایی تهدیدات زیربخش‌های کشاورزی استان انجام شده است، یادآور شد: یکی از تهدیدهای بخش کشاورزی استان در طول سنوات گذشته مربوط به بذر گندم بود که با اقدامات انجام شده در این بخش به خودکفایی دست پیدا کردیم و اکنون بیش از ۹ رقم گندم دیم و بیش از پنج رقم آبی در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ۲۲ نوع سیب زمینی از صنعتی تا خوراکی هم در استان موجود است، اظهار داشت: تا ۶ سال گذشته ظرفیت سردخانه‌های استان سه هزار و ۵۰۰ تن بود که در حال حاضر به بیش از ۷۰ هزار تن افزایش پیدا کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: بیس از ۷۰۰ هزار تن سیلوی ذخیره گندم در استان داریم که سالانه به طور متوسط بیش از ۸۰۰ هزار تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان این منطقه خریداری می شود.

سپری از دیگر برنامه‌های مهم این سازمان را انجام کشاورزی حفاظتی خواند و یادآور شد: با اجرای این نوع کشاورزی شاهد افزایش مواد آلی خاک خواهیم بود لذا باید با سرعت بیشتری در کشور این مهم دنبال شود.

وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات تاثیرگذار در بخش کشاورزی استان سرشاخه کاری گردو است که در پایداری تولید تاثیر بسزایی گذاشته به همین دلیل سرشاخه کاری انگور هم از جمله کارهایی است که امسال آنرا اجرایی می‌کنیم.

یک پست قرنطینه دامی در کردستان فعال است

رییس اداره قرنطینه دامپزشکی کردستان در این جلسه با اشاره به اینکه ۱۳ پست قرنطینه دامی در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۹ پست مرزی و چهار پست داخلی است.

«دکتر کامران زیباکردار» با اشاره به اینکه از مجموع پست های مذکور هم تنها یک پست فعال و مابقی غیر فعال است، افزود:  دلیل این مهم به کمبود نیرو و تغییر سیاست سازمان دامپزشکی بر می گردد و این سازمان برنامه ای برای فعال سازی پست های قرنطینه ای ندارد.

وی با بیان اینکه امکان نظارت دقیق بر محموله های دامی در مبدا و مقصد فراهم شده است، یادآور شد: همه محموله ها در زمان درخواست صدور بارنامه باید گواهی بهداشتی قرنطینه ای دریافت کنند.

رییس اداره قرنطینه دامپزشکی کردستان اظهار داشت: به طور متوسط روزانه ۱۵ محموله دامی صادراتی و ترانزیتی از پست قرنطینه ای فعال موجود در مرز باشماق مریوان تردد می کند

۲ پست قرنطینه نباتی در کردستان وجود دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه قرنطینه های نباتی اصلی ترین ارکان جلوگیری از آفات و بیماری ها به کشور است، گفت: ۲ پست قرنطینه نباتی مستقر در مرزهای باشماق مریوان و سیرانبند بانه داریم.

محمد صالح احمدی افزود: در واگذاری کارها به بخش خصوصی با جذب تسهیلات بانکی در تجهیز آزمایشگاه‌های پست های قرنطینه ای اقدامات مطلوبی انجام شده است.

وی اضافه کرد: انجام فرایند واردات، صادرات و ترانزیت در حداقل زمان ممکن به دلیل افت و فسادپذیری محصولات کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

کردستان یک میلیون و ۱۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۷۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود و ۳۵۰ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۲ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است.

از ۷۷۳ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان ۶۷۸ هزار هکتار آن دیم و ۹۵ هزار هکتار آن هم آبی است.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار واحد دامی، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند بیش از ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تن در سال است.


نظر شما
ادامه