کد خبر: ۶۸۲۱۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل نخستین و اصلی ترین اقدام برای کنترل جمعیت سگ ها در محیط های شهری را مدیریت پسماند دانست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «حسین حیدرپور» با اشاره به اینکه سگ های ولگرد تهدید جدی برای حیات وحش هستند، اظهار کرد: واقعیت ساماندهی سگ‌ های ولگرد این است که کسی به دنبال سگ‌ کُشی نیست اما باید با مدیریت این مسئله را کنترل کرد، هرچند جزئی از زنجیره حیات هستند اما باید از هجوم آنها به سطح شهرها و روستاها با راهکارهای مناسب و علمی جلوگیری شود.

حیدرپور افزود: تکلیف سگ های ولگرد و بلاصاحب در قانون آمده و ضوابط آن نیز مشخص است، ساماندهی سگ های ولگرد به وزارت کشور محول شده و از سوی وزارت کشور نیز شهرداری ها در شهرها و دهیاری ها در روستاها متولی ساماندهی هستند.

وی با بیان اینکه احساسی برخورد کردن مردم و غذا دادن به سگ های ولگرد عواقب ناگوار به همراه دارد، تصریح کرد: عده ای احساس مسئولیت می کنند و به این حیوانات غذا می دهند که حاشیه امنی برای این حیوانات ایجاد می شود و سبب افزایش نسل در آن ها شده و در آن منطقه ماندگار می شوند.

این مسئول رهاسازی سگ ها در عرصه طبیعی، در نزدیکی آبندان ها و مناطق جنگلی را خطر جدی برای حیات وحش و محیط زیست دانست و خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ و نگهداری انفال الهی و در راه صیانت و حفاظت و حراست از منابع طبیعی و حیات وحش، ۱۴۵ شهید محیطبان و تعداد زیادی جانباز و مجروح تقدیم کرده و هزینه سنگینی را از لحاظ جانی و مالی پرداخت نموده است؛ مبادا مردم از سر نگاه های احساسی، حیات وحش را قربانی سگ های ولگرد کنند.

رئیس اداره محیط زیست بابل، انتقال بیماری مشترک بین انسان و حیوان و بیماری هاری را علاوه بر ترس و اضطراب، از عمده ترین عوارض سگ های ولگرد برای انسان و محیط زیست برشمرد و گفت: بزرگترین خطر این سگ های ولگرد زمانی است که این سگ ها به صورت گله ای جمع می شوند و می توانند تهدید جدی برای حیات وحش و حتی گوشت خواران بزرگ مثل پلنگ شوند.

حیدرپور اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدام برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در محیط‌ های شهری را مدیریت پسماند برشمرد و خاطرنشان کرد: هنگامی که غذا به راحتی از طریق پسماندها در اختیار این نوع از حیوانات قرار می‌ گیرد میزان تولید مثل آن‌ ها افزایش می‌یابد و ماندگاری آنها در محیط تثبیت می شود.

وی عقیم سازی را راهکار اصلی در کنترل جمعیت این سگها برشمرد و تصریح کرد: نگهداری سگ‌ها در یک محیط محصور و بهداشتی از دیگر راهکارها برای مهار سگ‌هاست که هدف از این کار کنترل بیماری‌ های قابل انتقال بین انسان و حیوان از طریق شناسایی کانون‌ های تجمع سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت آنها با انتخاب یک روش مناسب است.

این مسئول با بیان اینکه از مهرماه سال جاری تا کنون تعداد ۲۲۱ قبضه اسلحه مجاز و ۱۱ قبضه اسلحه غیرمجاز توسط محیطبانان کشف و ضبط گردید گفت: همچنین در راستای پایش های زیست محیطی با تعداد ۳۰ واحد صنعتی و تولیدی دارای آلودگی های زیست محیطی با صدور اخطاریه در مرحله اول برخورد شد و با توجه به عدم تمکین موارد خواسته شده، نسبت به معرفی ۱۰ واحد متخلف به مراجع قضایی و پلمپ یک واحد صنعتی اقدام لازم انجام گرفت.

حیدرپور ضمن اشاره به اینکه شهرستان بابل با داشتن بیش از ۱۸۰ آب‌بندان تنها با ۱۰ نفر محیطبان اداره می شود، تصریح کرد: فصل زمستان آب‌بندان های بابل پذیرای پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی نظیر انواع چنگر و مرغابی است که از کشورهای سردسیر به سمت کشورهای گرمسیر از جمله ایران و به تالاب ها مهاجرت می کنند، به علاوه پرندگان بومی چون قرقاول خزری، ابیا، توکا و گنجشک کبک، کبک دری و انواع پرندگان شکاری نیز در مناطق دشتی و جنگلی و کوهپایه ای وجود دارد.

وی افزود: تاکنون ۳ مورد قرق شکنی غیرمجاز در آب‌بندان های بابل داشتیم و با متخلفینی که به هشدارهای محیطبانان تمکین نکرده‌اند برخورد قانونی و قضایی شده است؛ محیطبانان در سه قرق شکنی موفق به کشف و ضبط ۱۲۴ قبضه سلاح شکاری از متخلفین شدند و همچنین ۳ مورد شکار خوک نیز داشتیم که متخلفین دستگیر و به دادگاه معرفی شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل از وجود بیش از ۱۰ هزار قبضه سلاح مجاز در این شهرستان خبر داد و افزود: تعداد ۶ هزار نفر در اداره حفاظت محیط زیست بابل جهت دریافت پروانه در سنوات گذشته ثبت نام کرده اند که به دستور مدیرکل محیط زیست از سال ۹۹ به مدت ۵ سال صدور پروانه شکار ممنوع شد.

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
0
1
ای درود بر شما
بقیه راه حل ها فقط جیب پر کن است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
0
0
بالاخره یه کارشناس پیدا شد که به راه حل اصلی اشاره کنه
نظر شما
ادامه