کد خبر: ۶۸۲۰۴

حکیم مهر: مسئول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: تلفات طاعون نشخوارکنندگان وحشی در مازندران تاکنون به ۱۹۴ راس رسیده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «کوروس ربیعی» در ارتباط با آخرین وضعیت بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، گفت: تلفات این بیماری بین جمعیت کل و بز همچنان ادامه داشته و تاکنون شمار لاشه عادی به ۱۹۴ راس رسیده است.

این بیماری همچنان در ارتفاعات کلاردشت مشاهده شده و بحث مناطق کوهستانی و صعب‌العبور کار پایش را دشوار کرده است.

به گفته ربیعی بحث پایش‌ها به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و مردم در صورت مشاهده مواردی در این زمینه به محیط زیست اطلاع دهند.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا طاعون بزی بیماری کشنده با واگیر بسیار بالا است که نشخوار کنندگان کوچک را آلوده می‌کند و حیوانات آلوده با علایم تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات‌الریه همراه با سختی تنفس جان خود را از دست می‌دهند.

طاعون نشخوارکنندگان نخستین بار ۱۷ مهر ماه امسال در منطقه شکار ممنوع طالقان استان البرز که هم مرز با مازندران است مشاهده شده بود و با توجه به راه‌های سریع انتقال این ویروس کل و بز‌های منطقه دلیر در چالوس را درگیر کرد.

محیط زیست پس از کشف لاشه ۷ راس کل و بز وحشی در این منطقه بلافاصله با بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی برنامه‌های پایش، جمع آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها را آغاز کرد که این پایش‌ها همچنان در غرب استان ادامه دارد.

ویروس طاعون نشخوار کنندگان به شکل قطره‌های ریز عفونی در هنگام عطسه یا هر گونه ترشح دیگر منطقه را آلوده می‌کند و تردد دام‌های سالم در آبشخورها، آخور‌ها و بستر‌هایی که دام آلوده در آن تردد داشت سبب آلوده شده دام‌های زنده می‌شود.

کارشناسان تنها راه مقابله با این بیماری را قطع کردن چرخه این بیماری می‌دانند و به همین دلیل گروه‌های دامپزشکی علاوه بر واکسیناسیون دام‌ها تلاش کرده اند با آگاهی رسانی به جوامع محلی ارتباط دام‌های حیات وحش با دام‌های اهلی را قطع کنند.

 

نظر شما
ادامه