کد خبر: ۶۸۱۶۶

حکیم مهر: ایستگاه تحقیقات شتر و گونه‌های مرتعی خراسان جنوبی روز چهارشنبه با حضور معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دشت بُجد بیرجند به بهره‌برداری رسید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، این ایستگاه بخشی از زنجیره طرح هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر بوده که توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان در حال اجرا است.

این ایستگاه که به مرکز به‌نژادی شتر معروف است، به عنوان بخش پیشران طرح هاب شتر فعالیت می‌کند و ظرفیت پرورش ۵۰۰ شتر شیرده صنعتی را دارد.

ایستگاه بجد با هدف تولید گونه‌های برتر ژنتیکی شتر برای گله‌های روستایی، انجام تحقیقات درخصوص گونه‌های مرتعی بوم استان و توسعه آنها، تولید علوفه و شیر برای مصرف استان، ایجاد مرکز پیشران در نوآوری و فناوری در پرورش شتر، تولید گونه‌های مرتعی و نیز ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی برای دانشجویان و مرکز تحقیقات کشاورزی راه‌اندازی شده است.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حاشیه افتتاح این مرکز در جمع خبرنگاران گفت: خراسان جنوبی مزیت‌هایی دارد که ستاد اجرایی از دو تا سه سال قبل تصمیم گرفت برای این مزیت‌ها سرمایه‌گذاری کند.

علی عسکری یکی از این مزیت‌ها را زنجیره ارزش شتر و دام اعلام کرد و افزود: مرکز به‌نژادی و اصلاح نژاد شتر، کشتارگاه‌های دام، مراکز پرورش شتر و مراکز قرنطینه بخشی از این پروژه‌ها است که برخی افتتاح شده و برخی نیز به‌زودی تکمیل و افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه اشتغال نیز در زمینه پرورش شتر و دام تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان بنیاد برکت در استان خراسان جنوبی هزینه کرده و امید است سال آینده مجموع طرح‌های اشتغالزایی دو برابر شود.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اظهار داشت: امیدواریم سرمایه‌گذاری هلدینگ کشاورزی ستاد در حوزه پرورش شتر و دام سال آینده دو برابر شود و  این منطقه را به هاب شتر کشور تبدیل کنیم.

وی با اشاره به ایجاد پنج هزار فرصت شغلی تصریح کرد: پنج هزار طرح اشتغال در خانواده‌ها اجرایی شده و امیدواریم سال آینده این ظرفیت دو برابر شده و به ۱۰ هزار طرح برسد.

عسکری با اشاره به نبود سردخانه به عنوان یکی از مشکلات استان خراسان جنوبی گفت: تفاهم کردیم بنیاد برکت در این حوزه سرمایه گذاری کند و هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی نیز در این خصوص کمک خواهد کرد.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای ساخت حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکن محرومان با وزارت راه و شهرسازی تفاهم‌نامه و قرارداد دارد که این طرح در خیلی از شهرها آغاز شده است.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: در خراسان جنوبی نیز این طرح آغاز شد اما بنا به دلایلی که گفته شده استفاده از آپارتمان در این استان خیلی مرسوم نیست، طرح متوقف شد.

وی ادامه داد: ستاد اجرایی آمادگی دارد در طرح‌های جدید وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن محرومان سرمایه‌گذاری کند.

عسکری با اشاره به طرح تامین زیرساخت‌های اشتغال مناطق محروم و مرزی گفت: امسال تعهد بنیاد برکت آبرسانی به هزار و ۴۰۰ روستا است که تاکنون هزار و ۲۰۰ روستا آبرسانی شده و تا پایان سال مابقی به اتمام می‌رسد.

وی افزود: اولویت ما در تامین زیرساخت‌ها، آبرسانی و محرومیت‌زدایی در مناطق محروم و مرزی است و در این زمینه طرح ویژه‌ای از سال آینده با همکاری بنیاد برکت آغاز می‌شود.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) عنوان کرد: یکی از مسئولیت‌های بنیاد ۱۵ خرداد نیز توجه به فرزندآوری و جمعیت است که ۵۰ نقطه در کشور به عنوان پایلوت انتخاب شد.

وی با بیان اینکه استان قم و خراسان جنوبی پایلوت اولیه این طرح هستند گفت: بنیاد برکت از خانواده‌های بالای پنج نفر حمایت خواهد کرد همچنین امسال ۲ هزار زوج نابارور تسهیلات می‌گیرند و سال آینده این سهمیه بیشتر خواهد شد.

عسکری گفت: در طرح روستای بدون بیکار در قالب طرح‌های اجتماع‌محور، بنگاه محور و اشتغال خانگی امسال ۳۰۰ هزار اشتغال پیش‌بینی شده بود که بخش عمده آن محقق شده و به‌زودی آیین شکرانه در تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: با طرح‌ها و برنامه‌هایی که دولت دارد سال آینده به‌راحتی ۴۰۰ هزار اشتغال ایجاد خواهیم کرد.

طرح ایجاد مرکز منطقه‌ای پرورش شتر (هاب) سال ۱۳۹۸ با هدف افزایش ارزش افزوده و اشتغالزایی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این استان اجرا شد.

خراسان جنوبی با دارا بودن ۳۰ هزار نفر شتر، دومین استان دارای جمعیت شتر است که براساس آخرین آمار رسمی سالانه یک هزار و ۲۰۰ تن گوشت و یک هزار و ۵۰۰ تن شیر خام شتر در این استان تولید می‌شود.

با اجرای طرح هاب شتر هشت هزار فرصت شغلی در استان خراسان جنوبی ایجاد می‌شود و ظرفیت تولید محصولات نیز به ۲۵ هزار تن خواهد رسید.


نظر شما
ادامه