کد خبر: ۶۷۸۳
تعداد نظرات: ۶ نظر

حکیم مهر - خبرگزاری ایسنا نوشت : "دامپزشکان همچنان در انتظارند تا حرفه آنها به عنوان حرفه‌ای سخت و شغلی مخاطره‌آمیز از سوی دولت محسوب شود.

براساس قانون، سازمان دامپزشکی کشور، مسئول حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی کشور و تامین و تضمین‌کننده بهداشت و سلامت فرآورده‌های دامی کشور است.

انجام وظایف دامپزشکان، مستلزم ارائه خدمت در شرایط خاصی است، به طوری که به دلیل ماهیت و ویژگیهای منحصر به فرد، شغل دامپزشکی در سطح جهان به عنوان یکی از سخت‌ترین و مخاطره آمیزترین شغل‌ها شناخته شده است.

جمعیت دامی در سطح مناطق روستایی و عشایری پراکنده است و انجام وظایف دامپزشکی مستلزم مراجعه مکرر است که با حضور مستمر پرسنل دامپزشکی در شرایط آب و هوای نامساعد و مناطق صعب‌العبور و ناهموار و طی مسافتهای طولانی صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، کار با حیوانات به طور طبیعی مخاطره‌آمیز و دشوار است، بنابراین پرسنل دامپزشکی همواره در معرض خطر آسیبهای جدی هستند تا حدی که می‌توان گفت تمام پرسنل دامپزشکی در طول خدمت خود این گونه آسیبها را بارها تجربه کرده و می‌کنند.

بیش از دو سوم بیماریهای عفونی انسان، مشترک با حیوانات است، در نتیجه پرسنل دامپزشکی در معرض آلودگی دائم با این عوامل عفونی و بیماریهای مهلک و کشنده همانند هاری، شاربن، آنفلوانزا و... قرار دارند به طوری که تعداد زیادی از پرسنل دامپزشکی درگیر انواع مختلف بیماریهای مشترک از جمله تب مالت شده و متاسفانه بسیاری از موارد هیچ گاه بهبودی کامل نیافته و درد و رنج ناشی از بیماری را در تمام طول عمر تحمل می‌کنند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سابقه بیماری بازپدید و نوپدید خطرناکی مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، عفونت به هرپس ویروس(H.I.V)، سارس، تب دره ریفت، تب کریمه کنگو و غیره نشان داده که منشا همه این عفونتها، حیوانات هستند و متاسفانه اکثر این بیماریها در حیوانات علائم بالینی مشخص ندارند، در نتیجه پرسنل دامپزشکی در معرض خط آلودگی به انواع بیماریها و عفونتهای ناشناخته قرار دارند.

به دلیل عدم توانایی حیوانات در بیان مشکلات و احساسات، تشخیص بیماری در آنها بسیار مشکل است و در بسیاری از موارد کالبدگشایی، برداشت نمونه و آزمایشات پارکلینیک اجتناب‌نا‌پذیر است، بنابراین شاغلان این حرفه همواره در معرض آلودگی به خون و ترشحات متعفن و آلوده بوده و مجبور هستند با مواد و گازهای سمی تماس داشته و کار کنند.

رییس سازمان نظام دامپزشکی خراسان رضوی گفت: فعالیت دامپزشکان در تمام رده‎ها سخت است.

در این ارتباط دکتر احمد شریعتی، رییس سازمان نظام دامپزشکی خراسان رضوی اظهارکرد: براساس طرحی که قرار است به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد،" فوق‌العاده خاص" سازمان پزشکی قانونی و انتقال خون به سازمان دامپزشکی تسری خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه با تصویب طرح فوق، حرفه دامپزشکی جزو مشاغل سخت و مخاطر‌آمیز قرار نخواهد گرفت، تصریح کرد: فعالیت دامپزشکان در تمام رده‌ها چه از نظر فیزیکی و محیطی و چه از نظر روحی و روانی بسیار سخت است.

شریعتی ادامه داد: دامپزشکان با فعالیت در کشتارگاهها، درمانگاهها و محیط‌های آلوده نگهداری دام در معرض ابتلا به انواع و اقسام بیماریها هستند.

وی با اشاره به وجود عصاره میکروبهای ناقل و یا زنده در واکسن‌های دامی، بیان کرد: بسیاری از دامها در هنگام واکسیناسیون مقاومت می‌کنند، به طوری که دامپزشکان به جای واکسن زدن دام، خودشان را واکسن می‌زنند و میکروب را وارد بدن خود می‌کنند.

رییس سازمان نظام دامپزشکی خراسان رضوی، فعالیت دامپزشکان را در هنگام سخت‌زایی دام یکی دیگر از مواردی سختی کار دامپزشکان دانست و افزود: بسیاری از دامپزشکان در هنگام سخت‌زایی دام با ترشحات جنینی و رحم دام در ارتباط مستقیم هستند.

شریعتی با تاکید بر اینکه کمتر دامپزشکی در کشور وجود دارد که از سگی، گاز گرفته نشده باشد و یا از اسبی لگد نخورده باشد، گفت: با این وجود به حقوق و مزایای دامپزشکان در مقایسه با پزشکان، در هر سال درصد کمی افزوده می‌شود.

رییس سازمان نظام دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه دامپزشکان در گمنامی مشغول به فعالیت هستند، تاکید کرد: دروس دوره دامپزشکی بسیار سخت‌تر از دندانپزشکی و داروسازی است.

وی، عدم تشکیلات مشخص در حوزه دامپزشکی را در طول سالهای گذشته از مواردی دانست که باعث شده است تا فعالیت دامپزشکان در جامعه ناشناخته باقی بماند.

شریعتی با اشاره به اینکه فعالیت دامپزشکان منجر به افزایش تولید در اقتصادی ملی می‌شود، اظهارکرد: بر اساس آمارهای رسمی 25 تا 30 درصد از دامپزشکان خراسان رضوی مبتلا به تب مالت و 10 تا 15 درصد نیز دچار شکستگی استخوان و مهره کمر هستند که این میزان در آمارهای غیررسمی بیشتر است.

رییس سازمان نظام دامپزشکی خراسان رضوی با انتقاد از نظام آموزشی کشور مبنی بر عدم هماهنگی بین تقاضا و پذیرش دانشجو در رشته دامپزشکی، خواستار تفکیک جنسیتی برای این رشته در دانشگاهها شد.

وی افزود: بسیاری از فارغ‌التحصیلان دختر در رشته دامپزشکی، توانایی فعالیت را در مناطق دور افتاده و محروم ندارند و این در حالی است که در مشهد و سایر شهرهای بزرگ با مشکل بیکاری دامپزشکان مواجه هستیم.

شریعتی با اشاره به اینکه برای اشتغال پزشکان، اعتبارات مالی خوبی از جمله در طرح پزشک خانواده اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی فعالیت دامپزشکی در مناطق محروم و با وجود نیاز این مناطق به دامپزشکان، مقرون به صرفه نیست."

 

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شاید یک دوست
|
-
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
0
0
1-املا تب دره ریفت را اصلاح بفرمائید.
2-کی گفته تب دره ریفت و سارس در خراسان سابقه دارد؟ منبع را اعلام بفرمایید
یک پزشک و برادر یک دامپزشک
|
-
|
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
0
0
جناب آقای دکتر شریعتی عزیز
دفاع بد بدتر از حمایت است ! یعنی چه که دامپزشکان بجای دام خود را واکسن می زنند دوست عزیز دامپزشکان واکسن نمی زنند کاردان ها واکسیناتور هستند دوما پس اصول مقید سازی انواع حیوانات برای چه هست؟ فقط در ایران دامپزشکان بخود واکسن می زنند؟ همه دامپزشکان را سگ گاز گرفته یا تک سمی لگد زده توهین به همکاران دامپزشک من نیست مگر آن ها ..... هستند. حدس می زنم شما تا بحال کار صحرایی نکردی و پشت میز نشین بوده ای.
حکیم مهر
|
-
|
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
0
0
با سلام و احترام / ضمن تشکر از تذکرتان / بند 1 اصلاح گردید / در بند 2 خبرگزاری ایسنا صرفاً به منشاء بیماریها اشاره کرده و ارتباطی با وجود آنها در منطقه خراسان ندارد. چون این خبر توسط شعبه خراسان خبرگزاری ایسنا تهیه شده در آن عبارت خراسان به چشم می‎آید. با تشکر از توجه شما
دکتر دامپزشک
|
-
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
0
0
درپاسخ به اعلام نظر آقای پزشک
گویا چندان با برادر خود به محل کار ایشان نرفته اید یا شغل برادرتان اداری است
دکتر دامپزشک
|
-
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
0
0
در صورتیکه پست من ارسال نشود نظام دامپزشکی استان جوابگو و مسئول خواهند بود.
دامپزشک
|
-
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
0
0
جناب دکتر شریعتی عزیز
بسیاری از دامپزشکان فارغ التحصیل از دانشگاههای معتبر بیکار بوده و نظام محترم خیلی آسوده از کنار این مورد مهم میگذرند. اگر توانایی انجام کاری را ندارید یا پست اداری شما سد کار شماست لطفا یک مورد را انتخاب کنید. در شهرک صنعتی طوس و مراکز سطح شهر کاردان بجای کارشناس و کارشناس بجای دکتر دامپزشک مشغول بکار کرده اید حتی بدون داشتن کارت پایان خدمت یا صورتجلسه دفاع از پایان نامه. آقای دکتر بخود بیایید. روی صحبت من تنها باشما نیست.
نظر شما
ادامه