کد خبر: ۶۷۷۴

حکیم مهر - به نظر شما آیا نمک، همان سدیم است؟ اگر پاسختان مثبت است که سخت در اشتباه هستید. نمک شامل سدیم و کلر می‌شود.  در ضمن سدیمی که شما روی برچسب برخی از کالاها می‌بینید، می‌تواند بی‌کربنات‌سدیم یا نیتریت‌سدیم باشد که با نمک معمولی فرق می‌کنند اما نکته مهم اینجاست که مصرف بیش از اندازه هردوی آنها (نمک و سدیم) می‌تواند برای سلامت ما مضر باشد. پس اگر دوست دارید، اطلاعاتتان را در مورد نمک و سدیم، بالا ببرید بد نیست که آزمون زیر را انجام دهید.

پرسش‌ها

1 بدن برای بهبود عملکرد کدام عضوش به سدیم نیاز دارد؟

الف. پایانه‌های عصبی ب. ماهیچه‌ها

ج. سیستم گردش‌خون د. همه موارد

2 مصرف بالای نمک باعث ابتلا به کدام‌یک از بیماری‌های زیر می‌شود؟

الف. فشارخون بالا ب. فیبروزکیستی

ج. سرطان‌پستان د. همه موارد

3 مصرف بالای نمک منجر به پرفشاری خون می‌شود؛ چه برای آنهایی که فعالیت بدنی زیادی دارند، چه برای آنهایی که ندارند.

الف. درست ب. غلط

4 مصرف بالای نمک می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی شود.

الف. درست ب. غلط

5 یک فرد بزرگسال مجاز به استفاده از چه مقدار نمک در طول روز است؟

الف. 1 قاشق چایخوری ب. 1 قاشق غذاخوری

ج. یک‌چهارم فنجان د. یک‌دوم فنجان

6 معمولا خانم‌ها، بیشتر از آقایان رژیم حاوی نمک و سدیم دارند.

الف. درست ب. غلط

7 کدام یک از محصولات زیر سدیم بیشتری دارند؟

الف. 1 فنجان پنیر ب. 1 فنجان آرد مخمردار

ج. 1 فنجان سس گوجه‌فرنگی د. 1 فنجان سوپ نودل

8 چقدر طول می‌کشد تا ذائقه افراد به غذاهای کم‌نمک‌ عادت کند؟

الف. 2 روز ب. 1 هفته

ج. 4 تا 6 هفته د. 8 تا 12 هفته

9 سدیم موجود در نمک‌ دریایی کمتر از سدیم نمک‌های معمولی است.

الف. درست ب. غلط

10 بیشتر نوشیدنی‌های انرژی‌زا، حاوی سدیم هستند.

الف. درست ب. غلط

11 نشانه «بدون سدیم» روی برچسب کالاها به معنای این است که هیچ سدیمی در مواد اولیه آنها وجود ندارد.

الف. درست ب. غلط

پاسخ‌ها

1 همه موارد. بدن ما برای بهبود عملکرد بسیاری از ارگان‌هایش به مصرف مقداری سدیم در طول روز نیاز دارد. سدیم به گردش بهتر خون و ایجاد تعادل بین مایعات بدن کمک می‌کند. کارکرد بهتر پایانه‌های عصبی و ماهیچه‌ها هم وابسته به دریافت مقداری سدیم است.

2 فشارخون بالا. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که مصرف زیاد نمک برای ما در پی دارد، ابتلا به فشارخون بالاست. همان‌طور که می‌دانید، فشارخون بالا هم می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند سکته، ناراحتی‌های کلیوی، ایست قلبی و نابینایی شود.

3 غلط. شما می‌توانید آثار بد ناشی از مصرف نمک را با زیاد کردن فعالیت‌های روزانه‌تان، کاهش دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که هر چه فعالیت‌های فیزیکی یک نفر بیشتر باشد، احتمال ابتلای او به پرفشاری خون در اثر مصرف غذاهای نمکی کمتر می‌شود. البته رناگفته نماند که معنای این تحقیقات، تایید مصرف نمک نیست و محققان همواره به رعایت سلامت در الگوهای غذایی افراد، اصرار دارند.

4 درست. هر چقدر میزان نمک در رژیم غذایی‌تان بیشتر باشد، احتمال رسوب آن در رگ‌های خونی و ابتلا به انواع ناراحتی‌های قلبی مانند ایست یا سکته قلبی هم در شما بالاتر می‌رود.

5 یک قاشق چای‌خوری. هر فرد بزرگسال سالم می‌تواند روزانه 2300 میلی‌گرم سدیم دریافت کند. این میزان سدیم تقریبا برابر یا یک قاشق چای‌خوری نمک طعام است.

6 غلط. معمولا آقایان،‌ پرخورتر از خانم‌ها هستند و به همین دلیل هم بدن آنها در طول روز، نمک و سدیم بیشتری دریافت می‌کند. به‌طور متوسط، مردان آمریکایی روزانه 3100 تا 4700 میلی‌گرم سدیم مصرف می‌کنند. این در حالی است که زنان این کشور، تنها 2300 تا 3100 میلی‌گرم سدیم در طول روز دریافت می‌کنند.

7 یک فنجان آرد مخمردار. آردهای مخمردار یکی از پرسدیم‌ترین خوراکی‌ها محسوب می‌شوند. به همین دلیل هم بسیاری از پژوهشگران نگران بالا‌رفتن سدیم خون افراد در اثر مصرف نان‌های شور یا خوش‌نمک هستند.

8 8 تا 12 هفته. به‌طور متوسط 8 تا 12 هفته طول می‌کشد تا فردی که عادت به خوردن غذاهای شور دارد، بتواند خوراکی‌های کم‌نمک را تحمل کند. برای عادت‌کردن به غذاهای کم‌نمک کافی است هر روز، مقدار کمی از نمک غذایتان را کمتر کنید تا به حد استاندارد مصرف برسد. حذف نمک کنار ظرف میوه، می‌تواند اولین و موثرترین اقدام شما در زمینه افزایش سلامت خانواده‌تان باشد.

9 غلط. 40 درصد از مواد تشکیل‌دهنده انواع نمک‌ها، سدیم است. تفاوت نمک دریایی با سایر نمک‌ها، تنها در طعمش است نه میزان سدیم آن.

10 درست. بیشتر نوشیدنی‌های انرژی‌زا، حاوی الکترولیت‌ها و مواد معدنی زیادی مانند سدیم، پتاسیم و کلسیم هستند. وقتی شما این نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنید باید به مقدار کافی هم از قندهای طبیعی استفاده کنید تا تعادل الکترولیت‌های بدنتان به هم نخورد وگرنه با افزایش سدیم خون مواجه خواهید شد.

11 غلط. نشانه «بدون سدیم»، به معنای آن است که محصول مورد نظرتان، حداقل 5 میلی‌گرم سدیم در هر Serving Size خود دارد. براساس قوانین، تولیدکنندگان خوراکی‌هایی که زیر 5 میلی‌گرم سدیم دارند، می‌توانند نشان
«بدون سدیم» را روی محصولشان بزنند.

 

نظر شما
ادامه