کد خبر: ۶۷۶۵۵

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از تلف شدن ۶۰۴ پرنده تالاب میقان به دلیل ابتلا به آنفلولانزای فوق حاد پرندگان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محسن شانقی» صبح امروز اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعات پایش و مراقبت، تلفات پرندگان مهاجر بر اثر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون به 604 بال رسید.

وی افزود: بیشترین تلفات پرندگان بر اثر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد در تالاب میقان اراک در بین گونه غاز خاکستری مشاهده شده و لاشه پرنده‌های تلف شده در همراهی با اداره کل محیط زیست استان مرکزی جمع‌آوری و با رعایت موارد بهداشتی دفن شده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۱۴ گروه متشکل از ۲۸ نفر از دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی وظیفه پایش و مراقبت فعال و غیرفعال در زیستگاه‌های مختلف پرندگان استان، تالاب میقان اراک را برعهده داشته و در  هفته اخیر علاوه بر رصد تالاب‌ها، 700 مورد بازدید از مرغداری‌های صنعتی و 22 مورد بازدید از تالاب‌ها و سدهای استان نیز انجام شده‌ است.

شانقی ادامه داد: در این مدت همچنین   135 مورد بازدید از روستاها به خصوص نواحی اطراف تالاب میقان اراک، 9 مورد بازدید از کشتارگاه‌های استان مرکزی و 24 مورد بازدید از پرنده فروشی‌های استان انجام شده‌ است.

وی اظهار داشت: موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به جز تالاب میقان اراک در بقیه تالاب‌ها، سدها و مرغداری‌های صنعتی و سنتی استان مرکزی مشاهده نشده‌است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: واکسیناسیون گله‌های تخم‌گذار بالای ۷۵ هفته و پیگیری حذف گله‌های تخم‌گذار بالای ۱۰۰ هفته از جمله برنامه‌های این اداره کل با همکاری جهاد کشاورزی و اتحادیه مرغداران برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

شانقی  واکسیناسیون واحدهای مرغداری مرغ تخم‌گذار در استان مرکزی خبرداد و افزود: سه میلیون و 90 هزار قطعه طیور امسال در راستای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی علیه این بیماری ایمن‌سازی شدند.

وی، از مرغداران و روستائیان خواست ضمن رعایت اصول امنیت زیستی هرگونه تلفات پرندگان مهاجر را در واحدهای مرغداری و زیستگاه‌های پرندگان را به اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اطلاع‌رسانی کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از مردم خواست از حضور در تالاب میقان جداً خودداری نمایند و به توصیه های بهداشتی دامپزشکی عمل کنند و بدینوسیله شرایط انتقال بیماری را از تالاب فراهم کنند.

وی از شهرداری اراک و بخشداری مرکزی اراک خواست با همکاری همدیگر نسبت به جمع آوری سگهای ولگرد اطراف تالاب میقان با جدیت اقدام کنند.
شانقی، از مرغداران و روستائیان خواست از خرید مرغ توسط دستفروشان خودداری کرده و هرگونه تلفات پرندگان مهاجر و تلفات غیرعادی در واحدهای مرغداری را به اداره کل دامپزشکی این استان اطلاع‌رسانی کنند.

وی ادامه داد: در راستای جلوگیری از انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به واحدهای پرورش طیور استان مرکزی، از واحدهای پرورش طیور اطراف تالاب میقان اراک خواسته شده تا عادی شدن وضعیت از جوجه‌ریزی در این واحدها خودداری کنند.

 

نظر شما
ادامه