کد خبر: ۶۷۴۳۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
 
 

حکیم مهر: آخرین وضعیت رخدادهای بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور نشان‌دهنده پیشروی ویروس تا سطح دوم در کشور بوده و درگیری پرندگان بومی و وحشی را در برخی نقاط کشور نشان می‌دهد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر محمد باقر مقدس» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور این سازمان، هفته گذشته از بروز کانون‌های جدیدی از بیماری در تعدادی از کشورهای جهان خبر داد و در همین مصاحبه نیز با استناد به اهمیت بهداشتی و اقتصادی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جهان و هشدارهای سازمان‌های بین المللی ذیربط در خصوص موج جدید بیماری، بر پایش مداوم وضعیت بیماری در سطح جهان و تصمیم‌گیری در خصوص انجام اقدامات کنترلی تاکید کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: بررسی‌های اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد رخدادهای آنفلوانزای فوق حاد در کشور بطور معمول شامل 3 سطح است؛ در سطح اول ویروس از راه پنجره‌های ورودی کشور که در مسیر پروازی پرندگان مهاجر قرار دارند، وارد کشور شده و در سطح دوم، این ویروس به طیور بومی موجود در داخل کشور انتقال می‌یابد و در جمعیت طیور بومی کشور گاهی برخی گونه‌ها به نوعی نقش نگهدارنده ویروس را بازی می‌کنند. سطح سوم نیز که شامل انتقال ویروس از طیور بومی به طیور صنعتی است، در صورت عدم رعایت اصول امنیت زیستی در واحدهای مرغداری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

وی در تشریح بیشتر وضعیت پیشرفت این ویروس در کشور افزود: تاکنون گزارش‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورمان نشان‌دهنده پیشروی ویروس تا سطح دوم در کشور بوده و درگیری پرندگان بومی و وحشی را در برخی نقاط کشور نشان می‌دهد. از طرفی، گستره انتشار کانون‌ها نشاندهنده اهمیت انجام اقدامات کنترلی و پیشگیرانه در واحدهای مرغداری در زمان فعلی، بیش از هر زمان دیگر است.

وی در پایان اعلام  کرد: به مرغداران عزیز در سطوح مختلف پرورشی از جمله گله‌های لاین، اجداد، مادر و گوشتی و تخمگذار تجاری، تاکید می‌گردد تا در کنار برنامه واکسیناسیون پیشگیرانه انجام شده در سطح کشور، نسبت به رعایت جدی اصول امنیت زیستی اقدام کنند تا از بروز خسارات سنگین ناشی از این بیماری به واحدهای آنها جلوگیری به عمل آید.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۰۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
0
3
آقای دکتر عزیز با کتمان کردن وجود بیماری به جایی نخواهید رسید .................. مضحکه کانالهای مرغداران شده ایم خبر انتشار آنفلوآنزا در کانالهای مرغداران دست به دست منتشر میشود و شما میگویید شهر در امن و امان است این وضعیت جز به بی اعتبار شدن حرفه دامپزشکی نمی انجامد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
0
0
واکسن وارد کردید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
0
0
آنفلوانزای فعلا وجود ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
0
0
کجاست آن راهبردهای سه ماهه و سه ساله تان.
نگاهی به مصاحبه های سه سال قبل بکنید
نظر شما
ادامه