کد خبر: ۶۷۴۰۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر سید بهمن نقیبی» افزود: واکسیناسیون هزینه اضافی نیست و نباید به دلیل داشتن هزینه اقتصادی، این مهم عملیاتی نشود و یا به تعویق بیفتد ...

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور خاطر نشان کرد: در حال حاضر کانون‌های گزارش شده از آنفلوانزای پرندگان در کشور صرفا در حیات وحش در تالاب میقان و بابلسر بوده و چند مورد هم در اردبیل، سمنان و مازندران در طیور بومی دیده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر سید بهمن نقیبی» در پاسخ به این پرسش که در خبرها آمده است که بیماری نیوکاسل در واحدهای مرغداران گوشتی تربت حیدریه شیوع بیماری پیدا کرده است؛ آیا این امکان وجود دارد که این بیماری در تمام مرغداری‌های کشور پخش شود؟ گفت: بیماری نیوکاسل در طیور یک بیماری جهان شمول بوده و در تمام دنیا این معضل قابل مشاهده است. یکی از نشانه‌های این بیماری چرخش سر طیور است.

وی بابیان اینکه خبر شیوع این بیماری در یک منطقه به‌معنی بروز بیماری جدید و یا سرباز کردن بیماری قدیمی نیست، افزود: در حال حاضر واحدهای مجزا درگیر این بیماری هستند و این بیماری همه‌گیر نشده است. اما باید بگویم که واکسن داخلی و خارجی برای پیشگیری از بیماری نیوکاسل در بازار موجود است و می‌توان با زدن واکسن مانع شیوع آن شد.

وی بابیان اینکه حجم کافی از واکسن بیماری نیوکاسل در کشور تامین شده است، خاطر نشان کرد: این بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست اما این بیماری به‌شدت به صنعت مرغداران آسیب می‌رساند.

نقیبی ادامه داد: بررسی‌ها نشان داده است عدم توجه برخی از واحدهای مرغداری در زمینه امنیت زیستی (نظافت سالن و ممانعت از تجمع فضولات)، کنترل رفت‌وآمدها، مدیریت کود و کنترل کارگران باعث شیوع این بیماری در کشور شده است؛ از این‌رو لازم است برای کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری مرغداران حساسیت لازم را در این زمینه از خود نشان دهند.

وی  با اشاره به عدم توجه به فرآیند واکسیناسیون در برخی از مرغداری‌های کشور، تصریح کرد: این تصور برای بسیاری از مرغداری‌ها ایجاد شده است که واکسن یعنی هزینه اضافی. در صورتی که ما در سازمان دامپزشکی کشور بارها اعلام کردیم که واکسیناسیون باهدف حفظ صیانت از سرمایه دامی کشور مطرح می‌شود و نباید به دلیل داشتن هزینه اقتصادی این مهم عملیاتی نشود و یا به تعویق بیفتد.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که هزینه واکسیناسیون چقدر است؟ تصریح کرد: سازمان دامپزشکی در بحث قیمت ورود نمی‌کند و اطلاعی از نرخ‌ها ندارد چراکه قیمت‌گذاری در حوزه فعالیت‌های ما نیست. موسسه رازی واکسن بیماری نیوکاسل را تولید می‌کند و می‌تواند نرخ‌ها را اعلام کند. همچنین علاوه بر تولید داخلی حجم قابل توجهی از واکسن خارجی وارد می‌شود که قیمت آنها بنا به کیفیت و محل ساخت و برنامه واکسیناسیون متغیر است.

بنا به گفته نقیبی، سازمان دامپزشکی برنامه واکسیناسیون را اعلام می‌کند و مرغداران موظف به اجرای آن هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان اینکه این بیماری همه‌گیر شود و در همه مرغداری‌های کشور شیوع پیدا کند وجود دارد؟ گفت: گزارش‌های زیادی از شیوع این بیماری به سازمان دامپزشکی اعلام نشده است. مرغداران برای حفاظت از سرمایه خود توصیه‌های بهداشتی را جدی می‌گیرند و حداکثر حساسیت‌ها را در نکات زیستی اجرا می‌کنند، از این‌رو این بیماری همه گیر و شایع نخواهد شد.

بنا به اظهارات این مقام مسئول، گزارش‌های به صورت جسته و گریخته از شیوع این بیماری ارائه شده است ممکن است برخی واحدها با رعایت نکردن نکات بهداشتی شاهد شیوع این بیماری باشند.

وی با بیان اینکه شیوع این بیماری در یک منطقه منع مصرف گوشت مرغ و تخم‌مرغ را ایجاد نمی‌کند، خاطر نشان کرد: سازمان دامپزشکی به مردم اعلام می‌کند که از گزند این بیماری مصون هستند و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

این مقام مسئول درباره شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان گفت: سازمان برای کنترل تشویش در کشور به طور رسمی، 4 اطلاعیه صادر کرده است. در حال حاضر کانون‌های گزارش شده از آنفلوانزای پرندگان در کشور صرفا در حیات وحش در تالاب میقان و بابلسر بوده و چند مورد هم در اردبیل، سمنان و مازندران در طیور بومی دیده شده است.

نقیبی خاطر نشان کرد: هیچ واحد صنعتی در ایران در موج جدید این بیماری نیست این در حالی است که در دنیا آنفلوانزای پرندگان بسیار شایع شده است.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
5
3
جناب دکتر قیمت گذاری به شما ارتباط نداره به کی ربط داره؟ تولید کننده حق اعلام قیمت را داشته باشه ! این هم از عجایب روزگار ماست . البته تضاد منافع در سازمان اصلا وجود خارجی نداره . دوستان هم به فکر رونق تولید داخلی هستند. موفق باشید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
نظارت برقیمت بعهده سازمان حمایت است
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
2
4
بفرمایید اینم دم خروس . کشور در حال جنگ اقتصادی و شرایط تحریم مدیر ...... می‌فرمایند قیمت گذاری دست تولید کننده است و ما دخالت نمیکنیم اما مرغدار هم موظف است واکسن بزند. این وضع می‌شود که می‌بینید. قیمت دارو حداقل از دو سال قبل پنج برابر شده . قیمت واکسن حدود ده برابر رشد کرده . با انحصار نهاده دامی و توزیع نامناسب آن قیمت خوراک بیش از چهار برابر شده . شما که در موقع تولید ، لیبرالی عمل میکنید و تابع بازار و عرضه و تقاضا هستید ، چرا در موقع توزیع کمونیستی عمل میکنید و تولید کننده باید تابع قیمت تعیین شده شما باشه ؟ ....................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
کدام دم خروس
چه کسی گفته که نظارت برقیمت بعهده سازمان دامپزشکی است پس وظیفه سازمان صمت وسازمان حمایت چیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
وقتی در حوزه علوم پزشکی همه قیمت گذاری تحت کنترل خودشان است و سازمان صمت حتی جرات چک کردن هیچ بخشی از علوم پزشکی را ندارد٫ سازمان دامپزشکی هم باید در راس کار دامپزشکان باشد
نه اینکه اینقدر منفعل نظاره گر نابودی دامداران و دامپزشکان باشد
ناشناس
|
France
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
1
7
خدمتتان عرض کردم که تیم مدیریتی سازمان دامپزشکی کشور تا زمانی خود را مدیر میداند که مشکلی پیش نیامده باشد
آنکارا تقصیر مرغدار است
آنفلوآنزا را پرندگان مهاجر می آورند
بتولیسم !!! وزن مان مهاجر میانکاله را میکشد
طاعون نشخوار کنندگان کوچک فقط در حیاط وحش است
قیمت واکسن به ما ارتباط ندارد ولی قیمت گوشت و تامین آن به ما ارتباط دارد
تسری به ما ارتباط ندارد
وجود مافیا در ادارات کل به ما ارتباط ندارد
ما تا زمانی که مشکل وجود ندارد مدیر و معاون هستیم در زمان بحران خودتان میدانید و مملکتتان

حکیم جان سانسور نکن خواهر من
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
2
4
برای معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی واقعا عیب بزرگی است که نداند بیماری نیوکاسل جزو بیماریهای مشترک بین انسان و دام است . اگر چه بروز انسانی آن خیلی کم باشد.
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
0
5
اگه دامپزشکی به قیمت ورود نمیکنه
پس چرا
طی ماه ها اخیر مدام برای شبکه ها دستورالعمل و لیست قیمت میاد که بازرسی کنند از داروخانه ها و مراکز مایه کوبی و قیمت ها را کنترل کنند؟!!!

واقعا کار یه کارشناس دامپزشکی کنترل قیمت هست؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
در بخشی که لازم باشه همکار دامپزشک رو کنترل کنه که هست
در راس کار که به چه قیمتی تولید و عرضه بشه بیکارست
هرجا جای کنترل بخش خصوصی باشه تا سرحد از گود خارج کردن همکار بخش خصوصی جان فشانی می کنند
که البته بسته به بند پ هم دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
0
1
معاون محترم بهداشتی از آخرین وضعیت اجرای ماده ی 19 چه خبر
نظر شما
ادامه