کد خبر: ۶۷۳۸۹

حکیم مهر: محققان می‌گویند که گربه‌ها نیز از بیماری‌های روانی رنج می‌برند و درجه‌ای از روان پریشی دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ممکن است برخی فکر کنند که به دلیل مشکلات مختلفی روزانه، چه مشکلات مربوط به زندگی اجتماعی یا مشکلات شغلی، بیماری‌های روانی فقط مربوط به انسان هاست اما این باور اشتباه است زیرا براساس مطالعات روانشناسان، حیواناتی مانند گربه نیز از بیماری‌های روانی رنج می‌برند.

روانشناسان، روابط بین هزاران گربه و صاحبان آن‌ها برای ایجاد یک پرسشنامه دقیق بررسی کردند و از صاحبان حیوانات خانگی خواستند تا حیوانات خود را ارزیابی و توصیف کنند؛ برخی از آن‌ها می‌گویند که گربه به جای آنکه طعمه خود را فورا بکشد، ابتدا آن را شکنجه می‌کند و برخی نیز گزارش دادند گربه آن‌ها بدون دلیل جیغ می‌کشد و همچنین فرد دیگری می‌گوید که گربه او بیش فعالی دارد و بدون هدف با سرعت می‌دود.

نتایج بدست آمده در این پژوهش، به اندازه گیری سطوح رفتاری گربه از نظر ویژگی‌هایی مانند عدم همدردی از سوی پرورش دهندگان، قرار گرفتن در معرض پرخاشگری خشن، وجود مشکلات مربوط به خودکنترلی رفتاری، رفتار جسورانه و عدم وجود رابطه دوستانه بین حیوان و صاحب آن، کمک کرد.

محققان دانشگاه جان مورز لیورپول گفتند این ابزار که CAT-Tri+ نام دارد، اولین ابزار موجود برای اندازه‌گیری روان‌پریشی در گربه‌ها با درجه‌های بالاتر از سایرین است.

این تیم تحقیقاتی افزود: این امکان وجود دارد که همه گربه‌ها یک عنصر روان‌پریشی داشته باشند.

تیم تحقیقاتی مذکور امیدوار است که یافته‌های آن‌ها به بهبود روابط با صاحبان گربه کمک کند و در نتیجه تعداد حیوانات خانگی را که در پناهگاه‌ها قرار می‌گیرند کاهش دهد.

Iss EvansM، روانشناس دانشگاه لیورپول، می‌گوید که این پرسشنامه می‌تواند توسط صاحبان یا دامپزشکان برای برجسته کردن رفتار‌های نامطلوب گربه و ایجاد بهبودی در محیط نگهداری گربه که متناسب با شخصیت آن‌ها باشد، استفاده شود.

او گفت: ممکن است گربه‌ای با نمره بالا در مقیاس جسارت با گربه‌های بزرگ دعواکند و یا به خراشیدن میله‌های بلند اقدام کند که این نشان دهنده گربه‌ای جسور است که کاوش و کوهنوردی را ترجیح می‌دهد.

این تحقیق و نتایج آن به ارائه یک محیط مناسب برای گربه‌های جسور کمک می‌کند تا رفتار پرخاشگرانه خود را نسبت به افراد و سایر حیوانات خانگی و کاهش دهند. این مطالعه که شامل ۲۰۴۲ صاحب گربه بود، در مجله Research in Personality منتشر شده است.

 

نظر شما
ادامه