کد خبر: ۶۷۳۵۹
تعداد نظرات: ۹ نظر

حکیم مهر: مشاور دامپزشکی سازمان جهانی نجات حیوانات نادر گفت: پشه‌های آئدس فقط مختص مناطق گرمسیری مانند جنوب ایران نیستند و ممکن است در شهر‌هایی مانند تهران هم تکثیر شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر ایمان معماریان» افزود: گونه‌های مختلف پشه‌های آئدس بندپایانی هستند از خانواده Culicidae، که پشه‌های مختلفی را در خود جای داده است، پشه‌های آئدس گونه‌های مختلفی دارد که نسبت به دما مقاومت‌های مختلفی نشان می دهند، جنس ماده این پشه برای تخم گذاری اقدام به خون خواری از پستانداران مختلف می‌کند که در مراحل خون خواری این پشه می‌تواند بیماری‌های مختلفی را منتقل کند.

این دامپزشک گفت: در کشور‌های مختلف دنیا مانند آفریقا، آمریکای مرکزی و جنوبی، هندوستان، پاکستان و هم چنین جنوب ایران گزارش های پراکنده‌ای از رویت پشه آئدس ارسال شده است. تخم پشه‌ها تا ۱ سال در محیط‌های خشک یا حتی سرد زنده می‌ماند که این بدین معناست پشه‌های آئدس فقط مختص مناطق گرمسیری مانند جنوب ایران نیستند و ممکن است در شهر‌هایی مانند تهران هم تکثیر شوند.

معماریان در مورد محل زندگی و بیماری‌های قابل انتقال توسط این پشه‌ها گفت:پشه آئدس تولید مثل و تخم گذاری خود را در مکان‌های مرطوب مانند آب‌های راکد یا دستشویی منازل انجام می‌دهد، پشه‌های آئدس می‌توانند بیماری‌های ویروسی مانند تب استخوان شکن دنگ، چیکونگونیا، مایارو زیکا و یلوفیبر رو منتقل کنند که به آن‌ها تب‌های تروپیکال گفته می‌شود، که در صورت گزیده شدن توسط این پشه‌ها cbc آزمایش خون آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

معماریان گفت: پشه‌های آئدس معمولا بر روی مچ پا و آرنج را نیش می‌زنند که قرمز‌تر و پر خارش‌تر نسبت به سایر پشه‌ها است، افراد در صورت ابتلا به دنگ دچار عوارضی مانند درد شکم، حالت تهوع، تب بالا و فشار خون بالا می‌شوند که باید استراحت کنند که بهتر است از استامینوفن استفاده کنند و از مصرف دارو‌هایی مانند آسپرین خودداری کنند.

وی در مورد راه‌های مبارزه با این پشه‌ها گفت: راه‌های مختلفی برای جلوگیری از تکثیر پشه‌ آئدس وجود دارد مانند کم کردن آب‌های راکد، مبارزه بیولوژیک با آن‌ها و استفاده از Deet با غلظت ۲۰ تا ۳۰ % در محلول‌ها و پماد‌ها که می‌تواند از گزیدگی جلوگیری کند.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
3
چرا بعضی ها دوست دارند در هر زمینه ای اظهار نظر کنند در رسانه ها؟!
خب ما هم دامپزشک هستیم
ولی
مناسبتر اینه که در مورد هر مساله ای متخصص اون رشته توضیح بده:

مثلا برای پشه آئدس قطعا نظر یک متخصص انگل شناسی پذیرفتنی تر هست یا حداقل یک اپیدمیولوژیست
عجب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
3
حکیم مهر عزیز اقای معماریان انگل شناس یا حشره شناسن؟ ایشون در تمام زمینه ها نظر میدند؟ ایا باید هر صحبت ناصحیح را انتشار دهیم؟ ایشون ............. اونوقت در مورد آئدس صحبت میکنه و بیولوژی میگه.... تو رو خدا اینو بهش انتقال بدین بگین چیزی را که بلد هست را بیان کنه.
ناشناس
|
France
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
3
آقای دکتر در مورد پشه آئدس هم صاحب نظر هستند!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
0
1
که در صورت گزیده شدن توسط این پشه‌ها cbc آزمایش خون آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.
آقای عزیز cbc نام یک روش ازمایشگاهی هست. قرار نیست افزایش یا کاهش پیدا کنه بلکه خود cbc شامل فاکتور های متعددی هست که اونها افزایش یا کاهش پیدا میکنند.
خوب بگذریم .
داشتی میگفتی نظر تخصصیت در مورد غواصی نظامی دلفینهای آموزش دیده برای شناسایی زیر دریاییهای رادار گریز چیه؟!
خوب برادره من ادم که قرار نیست در مورد هررررر چیزی بشینه تو رسانه و اینور اونور حرف بزنه اخه
Nowhere and everywhere
|
Canada
|
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
0
0
وقتی متخصصین و مسئولین ما دچار یبوست گفتاری هستند باز این یک نفر حرف میزنه هم خودش غنیمته دمت گرم حرف زدن در حد اینکه پشه آئدس چی هست و کجاها پیدا میشه و چه بیماریهایی با اون منتقل میشه و عوارضش چی هست کمترین چیزی هست که یک دامپزشک می‌دونه و خدای نکرده نمی‌خواهید انکار کنید که ایشون دامپزشک هستند قوم مضخرفی هستید واقعا
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
کی میگه مسیولین صحبت نکردن
در حال حاضر دو گروه سرشناس حشره شناسی پزشکی دارن روی این مورد کار میکنم
این اصلا چالش دامپزشکی نیست که دامپزشک ها به دلیل دو واحد حشره شناسی بخوان نظر بدهند
ناشناس
| Singapore |
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
ای کاش حکیم مهر این بی ادبی ها سانسور میکرد. جناب معماریان اصلا در مورد نمیدونه این پشه کجا می تونه زندگی کنه؟کاش در حد یه ناقل بودن بیماری اونم بیماری های دامی صحبت میکرد ... دوست محترم نباید در هر زمینه از چیزی که نمیدونیم اونم به اشتباه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
اقای هیچ جا و همه جا و ازین چیزا
با اجازه حکیم مهر پاسخ بی ادبیت رو با ادب میدم.
ایشون تخصص ازمایشگاهی ندارن. در واقع تخصصی توی زمینه ای که الان دارن صحبت میکنن ندارن . اینکه یک نفر بیاد و ............ بین همکارهاش و بعد همکاران انتقاد کنن انقدر براتون سخته ؟! عزیز تحمل انتقاد شنیدن خودش یه جور فرهنگه ...هر کسی باید درباره تخصص خودش صحبت کنه .
ناشناس
| United States of America |
۰۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
یک بار دیگه برید متن بالا رو بخونید و قبل از اینکه خون در رگهاینان به جوش بیاید و طی یک اقدام انقلابی سکته کنید ببینید که طرف در خصوص چیزهایی صحبت کرده که به عنوان یک دامپزشک حق دارد سخن بگوید اینکه یه عده حشره شناس رو حشره ها کار میکنن دلیل نمیشه که بیان و اجازه داشته باشند در مورد بیماریهای مشترک هم صحبت کنن یا ساکت باشید یا برید دم خونتون بازی کنید اینجا جای شما نیست
نظر شما
ادامه