کد خبر: ۶۷۳۵۴
تعداد نظرات: ۸ نظر
در یک دوره آموزشی مدیریتی آنلاین:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» در این وبینار افزود: لازم است تا تمهیداتی جهت امکان تمایز نشانه‌گذاری برای دام مولد ناگزیر به کشتار و دام‌های مولدی که نباید در چرخه کشتارگاه قرار گیرند، اتخاذ شود ...

حکیم مهر: دوره آموزشی مدیریتی با موضوع «دام‌های پرواری، کشتاری و مولد و سیاست سازمان دامپزشکی کشور در کشتار آنها» به صورت وبیناری و پخش زنده در سایت آپارات جهت دسترسی تمام دامداران علاقه‌مند برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» رئیس این سازمان در دوره آموزشی مدیریتی با موضوع «دام‌های پرواری، کشتاری و مولد و سیاست سازمان دامپزشکی کشور در کشتار آنها» که ساعت 14 روز یکشنبه 7 آذر 1400 به صورت وبیناری با حضور ادارات کل دامپزشکی استان‌ها و همچنین پخش زنده در سایت «آپارات» برگزار شد، در آغاز به دسته‌بندی انواع دام‌های سبک و سنگین مورد نظر جهت تامین نیاز پروتئینی اشاره کرد و افزود: در زمینه انواع دام با لحاظ دسته بندی به «دام مولد، دام پرواری و دام کشتاری»، باید توجه داشت که «دام مولد» به دامی اطلاق می‌شود که صفت‌های ویژه و برجسته دارند و ممکن است خالص یا ترکیبی باشند؛ به معنای دیگر این دسته از دام‌ها، دام‌هایی هستند که به دلیل همان ویژگی‌های برجسته، باعث ایجاد فارم‌های خاص جهت تولید گله‌های تجاری می‌شوند.

وی با استناد به اهمیت مدیریت جمعیت دامی بر حسب انواع نژاد دام‌های مولد، سیاست کشورها را در این خصوص متمایز برشمرد و جهت تبیین دیدگاه خود به مستنداتی از کشورهای ترکیه، رومانی و انگلستان اشاره کرد و افزود: در واقع بر اساس این مدل در کشورهای مختلف جهان، پس از بررسی تمام جوانب امر در کشورشان اعلام می‌کنند این تعداد خاص گوسفند از یک نژاد باید به چه میزان باشد؛ کما اینکه در کشوری مانند انگلستان حتی تعدادی از دامداران مکلف می‌شوند از گوسفندهایی خاص نگهداری کنند و حاکمیت نیز وجوهی را به آنها پرداخت می‌کند.

ماکنعلی در همین راستا به برخی سیاست‌های واردات یا صادرات دام و لاشه بر مبنای شرایط خاص سیاست‌های متولیان هر کشور اشاره و خاطرنشان کرد: به طور نمونه کشور همسایه ترکیه در سال 2019 جهت مدیریت جمعیت دام‌های مولدش، واردات خود را در آن سال بر مبنای 3 گروه پایه پرواری، مولد یا گوساله آماده کشتار از 35 کشور جهان به تعداد یک میلیون راس دام به ارزش یک میلیارد و دویست میلیون دلار تنظیم کرده بود.

ماکنعلی با اشاره به اینکه به استناد گزارش مرکز آمار ایران که مرجع رسمی اعلام تعداد دام کشور است، تعداد 70 میلیون و 900 هزار راس انواع دام سبک در کشور وجود دارد، افزود: چه بسا با توجه به شرایط چرای این تعداد دام در مراتع و مشکلات خشکسالی کشور نیاز به تغییراتی در کمیّت آنها یا مدیریت نژادهای آنها باشد و نیاز به بررسی همه جوانب موضوع و رعایت ملاحظات مختلف است. تا جایی که از سویی مدیریت این تعداد دام ساماندهی شود و از سوی دیگر در زمینه کشتار دام‌های مولد نیز مصادیق آن برای همگان به ویژه برای دامداران و مدیران واحدهای کشتارگاهی مشخص گردد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این رابطه همچنین به مواردی از کشتارهای ناگزیر بهداشتی برای کشتار دام مولد اشاره کرد و افزود: در این رابطه لازم است تا تمهیداتی را جهت امکان تمایز نشانه‌گذاری برای دام مولد ناگزیر به کشتار دام‌های مولدی که نباید در چرخه کشتارگاه قرار گیرند، اتخاذ شود.

وی با یادآوری تلاش خود جهت پیگیری تشکیل جلسه کمیسیون ماده 12 قانون جامع نظام دامپروری برای تعیین تکلیف این موضوع طی هفته‌های آتی اظهار کرد: تا آن موقع لازم است تا با برگزاری دوره‌های مشابه آموزشی و همچنین آگاه کردن دامداران و مدیران کشتارگاه‌ها از هماهنگی کامل در این خصوص با اداره کل دامپزشکی استان، مانع اعمال نظرهای سلیقه‌ای و خطا در کشتار دام‌هایی شد که نباید به کشتارگاه منتقل شوند.

در بخش دیگری از این دوره آموزشی، مدیران کل دامپزشکی برخی استان‌ها پرسش‌های خود را مطرح کردند.

نماینده ولی‌فقیه در دامپزشکی: مدیریت دامها از به دست آوردن آنها مهم‌تر است

لازم به ذکر است پیش از سخنان دکتر ماکنعلی به عنوان مدرس این دوره آموزشی، «حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل حسینی‌مقدم» مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور نیز به برخی مسائل فقهی در رابطه با کشتار دامهای مولد یا آبستن اشاره کرد و گفت: اگر قدری در آیه‌ای از قرآن ‌کریم در خصوص «مال» (در فرهنگ گذشته مال را به چارپایان و دام‌ها می‌گفتند) تامل کنیم که می‌گوید: وقتی مال، مایه امنیت و حیات شماست آن را سفیهانه هدر ندهید و آن را به دست سفیهان نسپارید. به نوعی تاکید دارد که مدیریت دامها از اصل به دست آوردن آنها مهم‌تر است. کمااینکه ممکن است انسان مالی را آسان به دست آورد، اما نگهداری و افزایش ارزش آن مهم تر است.

حسینی‌مقدم با اشاره به تشکیل شورای امنیت غذایی در وزارت جهادکشاورزی از سوی وزیر جهاد کشاورزی یکی از اهداف آن را جلوگیری از کشتار دام‌های مولد برشمرد و گفت: به طور قطع وجدان عمومی مردم از این نوع کشتارها به درد می‌آید وقتی می‌بییند در موارد زیادی حیوان مولد در خط کشتار قرار می‌گیرد. کما اینکه با این کشتارها، فرایند تولید کاهش می یابد. لذا مسئولان دفاتر نمایندگی ولی‌فقیه نیز در کنار مدیران کل دامپزشکی استان‌ها جهت اجرای درست ملاحظات بهداشتی و امنیت غذایی حضور فعال داشته باشند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور اظهار امیدواری کرد تا پس از گذشت 2 ماه از بحران کمبود علوفه مورد نیاز برای دامها، با نزول باران رحمت، مشکل خوراک دام نیز به حداقل برسد.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشک دولتی غرب مازندران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
3
دام مولد دامی است که قدرت باروری وتولید مثلی داشته باشد .مقوله ارزش زنتیکی پایین در کنار فاکتور حذف دام قرار میگیردیعنی یک حذف اختیاری است بانظر مشترک کار شناسان دامپروری اما حذف اختیاری که در اختیار دامپزشکان میباشد مربوط به اختلا لات تولید مثلی وتولیدشیر ومشکلات پستانی است .حذف اجباری هم که تعاریف خودش را دارد یعنی از نظر اقتصادی با صرفه نیست یا به در مان جواب نمی دهد ویا در استانه تلف شدن است .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
8
من‌ ..... متعجبم حتی یک کلمه درباره قانون ضد اخلاقی ممنوعیت حیوانات خانگی نمی‌گن.
................ ….
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
دوست عزیز شما هم جای دوستان بودید در این های و هوی انتخاب مدیران ممتوعیت حیوانات خانگی مه سهل است در مورد تسری هم هیچ چیز نمی گفتید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
اتفاقا این طرح که کاملا اخلاقی ست
نگهداری حیوان خانگی به عنوان همدم و مونس است که کاملا غیراخلاقی و خلاف حقوق حیوانات است
ناشناس
|
France
|
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
6
من کاری به وبینار و موضوعات اون ندارم ولی چند نکته هست که بیانش خالی از لطف نیست البته ابتدا هم عنوان کنم قصدم جسارت نیست و بیان موضوعات از دیدگاه دیگری است

یعنی توی اون سازمان عریض و طویل با وجود داشتن یک دفتر با کلی کارمند به اصطلاح متخصص هیچ فردی که بتونه اختصاصا این موضوعات رو حرفه ای توضیح بده وجود نداشت که یک اپیدمیولوژیست باید این زحمت رو متقبل میشدند چرا سازمان دامپزشکی باید در یک نفر خلاصه شود

دوم اینکه خدای نکرده جسارت خدمت عزیزان نباشه ولی نوشتن آقای دکتر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور برای مخاطبینی که یا کارمند ایشان هستند و یا به خوبی ایشان را می شناسند خدای نکرده شائبه دیده شدن را به بیننده القا میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
البته که که متخصص هست اما قرار نیست حرف تخصصی زده شود
هدف همان شائبه بود که فرمودید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
0
1
دکتر ماکنعلی عزیز
نصیحتی کنمت بشنو و بهانه مگیر
هر آن چه ناصح مشفق بگویدت بپذیر
بارداری دام های کشتاری به دامپزشکی مربوط نیست همون طور که تنظیم بازار مرغ مربوط نبود همون طور که قیمت تخم مرغ مربوط نیست.
با این .................. کمر ادارات دامپزشکی رو خرد نکن مرد مومن.نیرو و امکانات نیست.چرا متوجه نیستید.این قدر سازمان به قول خودتون فوق تخصصی رو به حاشیه های غیرتخصصی نبر ................................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
دو کلام حرف حساب
نظر شما
ادامه