کد خبر: ۶۷۳۵۳

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با تایید رسمی مواردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک، ۱۴ گروه پایش و مراقبت این بیماری در سطح زیستگاه‌های طبیعی و مرغداری‌های صنعتی و سنتی این استان فعال است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محسن شانقی» افزود: ۲۸ نفر از دامپزشکان و بازرسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی به‌صورت روزانه در راستای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وظیفه پایش  زیستگاه‌های پرندگان و مرغداری‌های صنعتی و سنتی این استان را برعهده دارند.

وی ادامه داد: ۱۱ هزار و ۲۲۰ مورد بازدید و مراقبت فعال و غیرفعال از مرغداری‌های صنعتی، طیور روستایی، مراکز عرضه پرندگان، زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و کشتارگاه‌های طیور امسال انجام شده و پایش بیماری به‌صورت روزانه از این واحدها درحال انجام است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی و بومی استان مرکزی گزارش نشده است.

شانقی گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه طیور تخمگذار، مرغ مادر و بوقلمون از ابتدای سال جاری تاکنون علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ایمن سازی شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ۵۷ مورد بازدید ممیزی در راستای اصلاح ساختار واحدهای تخمگدار برای جوجه‌ریزی در این واحدها، برگزاری سه نشست ستاد آنفلوانزای استان و ۲۴  نشست شهرستانی برای آمادگی دستگاه‌ها و هماهنگی‌های لازم امسال برگزار شده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: اطلاع‌رسانی به تمامی مرغداران استان مرکزی از طریق اتحادیه‌ها و تعاونی‌های مرغداران و جمعیت روستایی توسط دهیاری اطراف تالاب میقان اراک و  پایش روزانه مرغداری‌های تخم‌گذار، مادر و بوقلمون استان از دیگر اقدامات اداره کل دامپزشکی این استان برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بوده‌است.

شانقی افزود: با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان مهاجر به استان مرکزی برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیاز است تولیدکنندگان طیور صنعتی و سنتی استان کنترل تردد رفت و آمد به مرغداری، رعایت اقدامات بهداشتی، انجام ضدعفونی محوطه و اطراف مرغداری‌ها به صورت ۲ بار در هفته، ضد عفونی مواد، لوازم و تجهیزات و جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز و بومی به داخل واحدهای مرغداری را در دستور کار خود قرار دهند.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

۳۵ واحد مرغداری مرغ گوشتی و تخم مرغ در محدوده ۱۰ کیلومتری تالاب میقان اراک به تولید گوشت سفید و تخم مرغ فعالیت دارند.
تالاب کویری میقان اراک زیستگاه ۱۴۰ گونه پرنده است و سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می شود.

دامپزشکی کشور هفتم آذرماه جاری با صدور اطلاعیه‌ای موارد مثبتی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در جمعیت غازهای مهاهر در زیستگاه طبیعی میقان اراک تایید کرده است.

 

نظر شما
ادامه