کد خبر: ۶۷۳۵۱

حکیم مهر: رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس و کلاردشت از آنچه که عدم اجرای درست مصوبات ستاد مدیریت بحران شهرستان برای پیشگیری و کنترل تلفات نشخوارکنندگان حیات وحش در این منطقه نامید، انتقاد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «سیداصغر مطهری» گفت: برابر مصوبه ستاد مدیریت بحران شهرستان پس از اطلاع و گزارش از شیوع بیماری طاعون و نیز تلفات نشخوار کنندگان حیات وحش در زیستگاه های غرب مازندران، قرار بود با همراهی نیروی انتظامی و دیگر دستگاه های مرتبط از ورود و خروج افراد کوهنورد و طبیعت گرد غیر بومی در سطح روستاها و زیستگاه های حیات وحش جلوگیری شود، ولی گزارش های محیط بانان ما نشان می دهد که همچنان طبیعت گردان و کوهنورد در نقاط آلوده چون دلیر و ناتر حضور دارند .

 وی افزود: با اینکه در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان به طور کامل تشریح شد که حضور این افراد در روستاها و نقاط دام خیز و در ادامه تردد آنان در عرصه های زیستگاهی سبب گسترش شیوع این بیماری می شود چون حضورشان در مناطق آلوده دارای پوشش گیاهی باعث آلودگی لباس هایشان می شود و آنها آلودگی را به مناطق دیگر می برند.

مطهری توضیح داد: پوشش گیاهی مناطقی مانند دلیر و ناتر به خاطر چرای احتمالی نشخوارکنندگان بیمار آلوده است و تردد افراد سبب می شود تا آلودگی همراهشان به مناطق دیگر حتی مناطق مسکونی و دامسراها کشانده شود.

 وی یکی دیگر از مصوبات نادیده گرفته شده را هم مربوط به واکسیناسیون دام های منطقه دانست و گفت : اگر چه طبق گزارش شبکه دامپزشکی بیشتر دام های منطقه در برابر این بیماری واکسینه شده اند ، ولی برخی از دامداران هم از واکسینه کردن دام هایشان امتناع می کنند و علت آن را هم تردد دام های ناشناخته در منطقه و بی اثر بودن واکسیناسیون می دانند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست چالوس با ابراز نگرانی از رو به افزایش بودن تعداد تلفات نشخوارکنندگان کوچک در این منطقه، گفت که آمار تلفات شناسایی شده حیات وحش در منطقه یه یکصد راس رسیده است و تنها در هفته جاری لاشه ۲ راس کل و بز وحشی در مناطق زیسگاهی "دلیر" مرزن آباد و "کندوان " پیدا شده است.

 شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای نخستین بار ۱۷ مهر ماه جاری با مشاهده تعدادی لاشه از گونه کل و بز وحشی در منطقه شکار ممنوع طالقان استان البرز که هم مرز با مازندران است رسانه ای شد و در آن زمان مسئولان محیط زیست مازندران ورود این بیماری به استان را تایید و اعلام کردند که لاشه هفت راس کل و بز وحشی را در منطقه جنگلی «دلیر» شهرستان چالوس پیدا کردند.

اگر چه رسانه ها از مهار بیماری در استان البرز خبر داده اند، ولی محیط زیست مازندران هفته پیش هشدار داد که با توجه به مشاهده تلفات در استان خراسان شمالی، احتمالا طاعون نشخوارکنندگان کوچک به مناطق مرکزی و شرقی استان و استان گلستان هم رسیده است.

۳۰ هزار هکتار از منطقه حفاظت‌ شده البرز مرکزی به همراه ۲ رودخانه حفاظت ‌شده سردآبرود به طول ۶۶ کیلومتر و چالوس به طول ۷۸ کیلومتر در شهرستان چالوس قرار دارد که زیستگاه مرال، پلنگ، خرس، شوکا، قرقاول و کل و بز است و گونه های گیاهان منحصر به ‌فرد دارد.

 
نظر شما
ادامه