کد خبر: ۶۷۳۳۲

سرپرست فرمانداری خلخال گفت:بیش از ۱۵ هزار قطعه مرغ آلوده به بیماری هپاتیت (HHS) طیور در این شهرستان معدوم شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مسعود یگانه» شنبه در نشستی با معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اردبیل اعلام کرد: با مشاهده این بیماری در یکی از واحدهای پرورش مرغ گوشتی خلخال دامپزشکی این شهرستان وارد عمل شده و نسبت به معدوم سازی مرغ‌های آلوده اقدام کرد.

وی با بیان اینکه موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دراین شهرستان مشاهده نشده است، گفت: معدوم‌سازی مرغ‌های آلوده در روزهای اخیر در خلخال مربوط به مشاهده  نوعی از بیماری طیور به نام بیماری هپاتیت (HHS) در یکی از واحدهای پرورش مرغ گوشتی و با هدف پیشگیری از شیوع این نوع بیماری در سایر مرغداری‌های منطقه صورت گرفته است.

در این جلسه معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اردبیل نیز گفت: بیماری سندرم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت (HHS) طیوریک بیماری عفونی و مسری است که از علائم آن درصد ابتلا و درصد تلفات بالا و همچنین افزایش مایعات پریکارد و هپاتیت در طیور الوده به این بیماری است.

«دکترجهانبخش خلفی‌زاده» افزود: هنوز موردی از ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اردبیل مشاهده نشده ولی با توجه به خطر شیوع احتمالی این بیماری و انجام اقدامات پیشگیرانه بر ضرورت واکسیناسیون طیور صنعتی در همه مرغداری‌های استان تاکید می‌شود.

وی با اشاره به شروع فصل سرما و زمستان گذرانی پرندگان مهاجر به عنوان ناقلان خاموش بیماری  آنفلوآنزای پرندگان در تالاب‌ها، دریاچه ها، پشت سدها و برکه‌های استان افزود : از همان آغاز مهاجرت این پرندگان اداره کل دامپزشکی استان با تجهیز و ساماندهی تیم‌های واکنش سریع پیشگیری، کنترل و مهار بیماری به حال آماده باش کامل در آمده است.

او اظهار کرد: سرمایه گذاری کلانی در صنعت طیور استان انجام شده  و این استان را به یکی از استان‌های صاحب‌نام در حوزه پرورش طیور و  صادرات آن تبدیل کرده است.

معاون مدیر کل دامپزشکی استان ادامه داد: ۴۷ فارم پرورش مرغ مادر با ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۶۸ هزار قطعه  و ۵۷۳ مزرعه پرورش  طیور صنعتی در استان فعالیت می‌کنند و در حال حاضر ۱۱ درصد جوجه یکروزه کشور در استان اردبیل تولید می‌شود

او اظهار کرد: از ابتدای سال جاری طی ۱۹۷ مورد بازدید از فارم‌های پرورش طیور صنعتی، ۵۵ هزارو ۹۰۷ مورد نمونه برداری برای انجام آزمایش بیماریهای مختلف طیور اخذ و به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان تحویل شده است.

دکتر خلفی زاده از توزیع ۱۴۰ میلیون و ۷۰۴ هزارو ۷۴۸ دز واکسن درطول هشت ماهه امسال در این استان خبر داد و افزود: این میزان واکسن برای پیشگیری از بیماریهای مختلف واگیردار طیور در بین فارم‌های پرورش طیور استان توزیع و مصرف شده است.

 

نظر شما
ادامه