کد خبر: ۶۷۳۱۹
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه در استان بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است گفت: نمونه‌هایی از آنفلوآنزای پرندگان و بیماری نیوکاسل در برخی مرغداری‌های خوزستان دیده شده که تلفات ۲۰ درصدی درپی داشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مصطفی کنارکوهی» روز شنبه بیان کرد: هیچگونه بیماری از نوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های خوزستان مشاهده نشده است و این نوع بیماری با آنفلوآنزای پرندگان کاملا متفاوت است.

وی گفت: متاسفانه در یک ماه گذشته شاهد تلف شدن ۲۰ درصد مرغ‌ها در مرغداری‌های خوزستان ناشی از شیوع آنفلوآنزای پرندگان بودیم.

وی با اشاره به عوامل شیوع این بیماری در بین مرغ ها افزود: کاهش کیفیت جوجه یک روزه و تاخیر در تامین نهاده‌ها، و یاغیر استاندارد بودن خوراک مرغ‌ها، و انتقال کود در برخی از مرغداری‌های شمال خوزستان می‌تواند از عوامل شیوع این بیماری باشد.

وی ادامه داد: نمونه‌هایی از این بیماری در استان های دیگر نیز مشاهده شده است و تلاش در کنترل این بیماری را داریم تا تلفات کمتری را شاهد باشیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با تاکید بر نیاز همکاری هر چه بیشتر مرغداران برای مهار این بیماری افزود: نُرم تلفات مرغ بر اثر این بیماری در کشور هشت درصد بوده که میزان تلفات در خوزستان بالاتر بوده است.

آنفلوآنزای پرندگان که گاهی اوقات به آن آنفلوآنزای پرندگان هم گفته می شود، یک عفونت ویروسی است که نه تنها پرندگان بلکه انسان و حیوانات دیگر را نیز آلوده می کند، اما بیشتر اشکال ویروس آن محدود به پرندگان است.

یکی از بیماری های مهم و قابل توجه دیگر در گله مرغ و خروس و یا ماکیان که تلفات بسیاری از آنها را در پی خواهد داشت، بیماری نیوکاسل است.

در خوزستان بالغ بر ۸۰۰ مرغداری وجود دارد که سالانه بیش از ۶۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می دهند.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
0
1
به عبارتی شما 12 میلیون قطعه مرغ را از دست داده اید متشکرم از شما که شفاف و بی پرده و با عدد و رقم با مردمتان سخن میگویید به طور حتم مردم خوزستان حامی شما هستند چرا که میگویید مشکل هست و باید با آن مقابله شود نه مثل افرادی در سازمان دامپزشکی که از بیخ و بن وجود آنفلوآنزا و نیوکاسل را منکر میشوند
زنده باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
0
1
یعنی چی متفاوته از فوق حاد ؟
ویروس خب همونه ولی اگه خیلی شدید باشه و یهو تلفات بالا بده میشه فوق حاد دیگه ک به سویه ویروسم بستگی داره
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
از شما بعیده همکار عزیز
برخی سویه های انفلوانزا با پروفایل خاص هم آگلوتینین و نورآمینیداز ، که خوشبختانه اندمیک نیستند هنوز ، بالذات فوق حاد و بسیار کشنده هستند و برخی سویه ها بالذات تلفات پایینی دارند .
ناشناس
|
France
|
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
0
0
درود بر شفافسازی
بیا استان همسایشو ببین که آنگارا و انفلوانزا و نیوکاسل از زمین بلندش کرده و آخ نمیگه
نظر شما
ادامه