کد خبر: ۶۷۳۰۴
 
 

حکیم مهر: رئیس پارک ملی دز گفت: اقدامات اولیه و ایمن سازی سایت گوزن زرد پارک ملی دز به منظور انتقال ۲۰ رأس گوزن در حال انجام است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «مجتبی سپهرفر» اظهار کرد: به منظور ایمن سازی و آماده سازی فضای مناسب زیستگاهی در یکسال اخیر اقدامات قابل ملاحظه‌ای در سایت گوزن زرد ایرانی پارک ملی دز با مساحتی بالغ بر ۷۰ هکتار انجام شده است.

وی، ترمیم بیش از یک کیلومتر فنس برای کنترل سایت، احداث چهار جان‌پناه هزار متری با ارتفاع سه متر به عنوان گریزگاه گوزن در هنگام سیلاب، احیای شیلاب سایت گوزن زرد میانرود به عنوان اصلی ترین منبع تغذیه آب طبیعی گوزن، حوضچه کنه زدایی و تنها محل شنای گوزن‌ها در فصل‌های بسیار گرم سال را از جمله اقدامات انجام شده در سایت گوزن میانرود به همت محیط بانان برشمرد.

رئیس پارک ملی دز عنوان کرد: اقدامات مورد نیاز برای رساندن وضعیت فیزیکی سایت گوزن میانرود به استانداردهای جهانی در حال انجام است و مجوزهای لازم انتقال ۲۰ رأس گوزن زرد پس از این اقدامات اخذ شده که امیدواریم هر چه زودتر این انتقال انجام و این سایت به معنی و مفهوم کامل به یک سایت تکثیر و بازپروری و احیای نسل گوزن زرد ایرانی در شمال خوزستان تبدیل شود.

سپهرفر تصریح کرد: تهیه تفنگ بیهوشی، استقرار دامپزشک مقیم، احداث راه‌های دسترسی برای پایش و مانیتورینگ رفتارهای گوزن و احداث آتش بر و آتش بند در نقاط مختلف سایت نیز در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: این اقدامات می‌تواند کمک زیادی به حفظ سلامت گوزن زرد ایرانی و امنیت سایت باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، پارک ملی دز با برخورداری از ۱۷ هزار هکتار مساحت، زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری به ویژه گوزن زرد ایرانی است که در ۱۵۰ کیلومتر از مسیر رودخانه دز امتداد دارد و از آن به عنوان تنها باقی‌مانده جنگل‌های گرمسیری جهان نام برده می‌شود.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز رویشگاه جنگلی نیمه گرمسیری حاشیه رودخانه دز از جمله زیستگاه‌های ارزشمند پرندگان بوده که دارای میکروتالاب‌های منحصر به فرد و زیستگاه غنی انواع آبزیان و پرندگان است.

 

نظر شما
ادامه