کد خبر: ۶۷۲۵۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: در کشتارگاه به طور صد در صد نمی‌توان باردار بودن دام را تشخیص داد؛ در حال حاضر به این شکل عمل می‌کنیم که در جمع‌آوری و حمل دام خود دامدار تعهد بدهد که دام باردار نیست ...

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه برابر قانون کشتار دام آبستن ممنوع است، گفت: پیرو ورود معاون دادستان تهران به موضوع ذبح دام‌های آبستن در کشتارگاه اسلامشهر، با ۴۱۳ کشتارگاه دام در کشور هماهنگی‌هایی را انجام دادیم و مجدداً به تمام کشتارگاه‌ها دستورالعمل ابلاغ کرده‌ایم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» ضمن قدردانی از ورود دادستانی به  موضوع ذبح دام‌های آبستن در کشتارگاه فجر اسلامشهر، گفت: این موضوع برای سازمان دامپزشکی نیز خیلی مهم است و به استناد ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون سازمان دامپزشکی کشور، کشتار میش، گاو و گاومیش آبستن ممنوع است.

وی افزود: به‌جز اینکه در موارد خاص مثل ابتلا به بیماری قابل‌انتقال (سل و بروسلوز) و یا اینکه دام آسیب‌های فیزیکی جدی یا غیرقابل درمان داشته باشد بنا بر تشخیص دامپزشکی در کشتارگاه‌های دام، کشتار اضطراری دام بلامانع است در غیر این صورت برابر قانون کشتار دام آبستن ممنوع است.

 رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران که آمار رسمی فصلی دام‌ها را منتشر می‌کند در بهار سال ۱۴۰۰ آمار رسمی تعداد گوسفند، بز، بره و بزغاله به ۷۰ میلیون و ۹۹۰ هزار رأس رسیده و این در حالی است که در بهار ۹۹ بر اساس آمار رسمی مرکز آمار تعداد گوسفند، بز و بزغاله ۶۴ میلیون و ۲۸۰ هزار رأس بوده یعنی در بهار ۱۴۰۰ به دلیل مطلوب بودن شرایط مراتع و آب‌وهوا تعداد گوسفند و بز حدود ۶.۷ میلیون رأس افزایش پیداکرده است.

ماکنعلی در ادامه گفت: در حال حاضر باوجود پدیده خشکسالی درصد قابل‌توجهی از مراتع علوفه خود را از دست‌ داده‌اند این در حالی است که ۴ میلیون تن از ۱۰ میلیون تن علوفه‌ای که در مراتع تولید می‌شد کاهش پیداکرده است؛ بنابراین افزایش جمعیت دام سبک در بهار ۱۴۰۰ نسبت به بهار ۹۹ و فقیر شدن مراتع شرایطی را فراهم کرده که نگهداری دام برای دامدار اقتصادی نیست.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی محورهای برای بحث پدیده خشکسالی در نظر داشته و آن این است که دام آبستن مازاد را که عشایر توان نگهداری آن را ندارند از عشایر گرفته و نگهداری کند و سپس بعد از زایمان در چرخه خاص خود قرار دهند.

وی اظهار کرد: دام کشتاری به دامی اطلاق می‌شود که ارزش نگهداری برای تولیدمثل را ندارد مثل بره و بزغاله‌هایی که پروار شده‌اند؛ دسته دیگر مولد‌هایی هستند که سن آن‌ها افزایش پیدا کرده و مشکلات بهداشتی و فیزیکی دارند که ۲۵ درصد مولد‌هایی که مشکل فیزیکی و بهداشتی داشتند هر سال حذف می‌شوند و بره و بزغاله‌های جدید جایگزین آنها می‌شود.

ماکنعلی بیان کرد: ۴۱۳ کشتارگاه دام در کشور وجود دارد که از این ۴۱۳ کشتارگاه ۱۳۳ کشتارگاه صنعتی بوده و ۲۸۰ کشتارگاه دیگر غیرصنعتی است که بر اساس دستورالعمل‌هایی که داریم به کرات اطلاع‌رسانی کرده و در کشتارگاه‌ها بنر زده‌ایم تا دام آبستن را وارد کشتارگاه نکند و کشتارگاه نیز دام آبستن را نباید کشتار کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه گفت: در ۴۱۳ کشتارگاه دام که داریم این دستورالعمل‌ها رعایت می‌شود، ولی بعضاً در مواردی مثل کشتارگاه اسلامشهر که معاون در امور حقوق عامه دیروز به آنجا مراجعه کردند این اتفاق‌ها صورت می‌گیرد و طبق گزارش‌ها و اطلاعاتی که به بنده داده‌اند بعضاً کشتارگاه در مواردی دام عشایر را خریداری کرده و از ۶۰ رأس دامی که کشتار کرده‌اند ۱۱ رأس آبستن بوده است.

وی افزود: نکته قابل توجه آن است که در مهرماه درصد قابل توجهی از میش‌ها باردار هستند و زمانی که دام به کشتارگاه دامی آورده می‌شود بازرسی صورت می‌گیرد، ولی در این بازرسی گاهی دام باردار قابل تشخیص نیست و اگر هم در بازرسی‌ها باردار بودن دام قابل تشخیص باشد بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی، دامی که از گله به کشتارگاه فرستاده شده به دلیل ورود به کشتارگاه دیگر نمی‌تواند به گله اولیه بازگردد.

ماکنعلی بیان کرد: در حال حاضر دستورالعملی را در نظر داریم تا راهکاری را پیدا کنیم و زمانی که دام آبستن در کشتارگاه مشخص شد به شکلی هدایت و بررسی شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در نتیجه مراتع فقیر شده و دامداران با پدیده خشکسالی مواجه شدند، همچنین نگهداری دام از دیدگاه اقتصادی دیگر به صرفه نیست به همین دلیل درصد حذف دام‌های مولد از ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: پیرو ورود معاون دادستان تهران به موضوع ذبح دام‌های آبستن در کشتارگاه اسلامشهر، با ۴۱۳ کشتارگاه دام در کشور هماهنگی‌هایی را انجام دادیم و مجدداً به تمام کشتارگاه‌ها دستورالعمل‌  ابلاغ کرده‌ایم، زیرا از نظر قانونی ما مسئول این نیستیم که تشخیص دهیم دام باردار بوده یا خیر و عملاً امکان‌پذیر نیست و اگر کشتارگاهی چنین عملی را انجام دهد به مرجع قضایی ارجاع می‌دهیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در کشتارگاه به طور صد در صد نمی‌توان باردار بودن دام را تشخیص داد. در حال حاضر به این شکل عمل می‌کنیم که در جمع‌آوری و حمل دام خود دامدار تعهد بدهد که دام باردار نیست.

ماکنعلی افزود: در قرارگاه امنیت مواد غذایی کمیته‌ای قرار است تشکیل شود تا از تکرار موردی این موارد خودداری شود.

  

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
1
3
آقا این متن رو فقط من نمیتونم بخونم یا بقیه هم مشکل من رو دارند جملات بهم پیوسته نیستن
از طرف دیگر اگر شما مسئول شناسایی دام آبستن نیستید چه کسی است ؟ کارشناسان علوم دامی؟ خوب دامدار تعهد بده که دام آبستن نمیبره برای کشتار و شما هم قبول میکنید و می‌بره این میشه شبیه پروتکل هابی که با کشورهای دیگه در مورد واردات محصولات خام دامی داریم و اونها هم رعایت نمی‌کنند حتما در این مورد هم حداکثر میفرمایید که شما مسئول ارسال گوشت آلوده به ایران از سوی ترکیه و برزیل و .... نیستید و در این مواقع مسئولیت را بدون داشتن مسئول رها می کنید اونها به کشتار دام آبستن در ایران و کشتار دام ماده بجای دام نر در خارج از ایران و همچنین ارسال گوشت و مرغ و تخم مرغ آلوده به ایران ادامه خواهند داد چه شما مسئولیت بپذیرید و چه نپذیرید کنترل کشتار در کشتارگاه بر عهده دامپزشکان دولتی و مسئول فنی است چه ارتباطی به قرارگاه امنیت غذایی دارد چرا مسئوایت های سازمان دامپزشکی را یکی پس از دیگری از آن خارج میکنید ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
6
دامداری که آذوقه گیرش نمیاد برای دامش بخره و دامش را هم هیچ کس نمیخره مگه مغز خر خورده که ببره کشتار کنه؟ از سر دل سیری که این کار رو نمیکنه. خوشی هم زیر دلش نزده. چیکار کنه بد بخت؟
یه روز اینجا یه بنده خدایی نوشته بود از 124000 پیامبر غیر از تعدادی اندک ، اکثرشون یا کشاورز بودند و یا دامدار. ینی کشاورزی و دامداری باید توی هر کشوری 2تا صنعت مادر باشند ولی مسئولین ما این را نفهمیدند و این 2تا صنعت را توی این کشور به نابودی رسوندند. الان میگن دام مولد نباید کشتار بشه. خودشون این کار را درسطح وسیع در جامعه انجام دادند و 2صنعت مولد را سلاخی کردند و نمیدونند یا خودشون را به نادانی زدند که چرا حالا همه صنایع دچار مشکل شدند!!!
از هر راهی که ممکنه کشاورزی و دامداری را احیا کنید و در پی آن شاهد احیای همه صنایع و رونق اقتصاد باشید.
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
7
سلام.انتطار ما از دکتر ماکنعلی بیشتر از این نظرات غیر علمی و کارشناسی است.
این مقام قضایی محترم تا کشتارگاه تشریف بردند ،خوب به دامداری و دامداران هم سر می زدید،شما چگونه قاضی هستید وقتی از کلیت یک موضوع اطلاع ندارید ،حکم صادرمی کنید.

جناب قاضی محترم،شما هم با این حکم در زمین مافیای و دالان محترم بازی می کنید،به جای گشودن گرهی از کار تولید کننده،گره کور می زنید.

این چه بدبختی است که ما با این مسولین بی سواد داریم و گرفتارم شدیم بدجوری هم گرفتار شدیم.
آقای قاضی،وزیر،نماینده مجلس و رئیس سازمان دامپزشکی ،محترم
واقعا درک این موضوع سخت نیست،
کدام تولید کننده ای حاظر است با سرمایه خود که سالها خون دل خورده و تجربه کسب کرده و از همه مهمتر عاشق گاوهای خودش است،با دست خودش این سرمایه را نابود کند و از همه مهمتر کدام تولید کننده ای تا مجبور نباشد و از گرفتاری نباشد،کلی هزینه کند برای آبستن شدن یک گاو و بعد از کلی هزینه آن را روانه کشتارگاه کند.
با این فرمان که دوستان پیش می روند در آینده ای نچندان دور شاهد نابودی کامل صنعت دام و طیور کشور خواهیم بود.


آقایان مسول،لطفا به آمار مصرف مواد پروتین در کشور نگاه کنید ،فکر نکنید وضع موجود ناشی از وفور مواد پروتئینی در کشور است،بلکه ناشی از کاهش شدید مصرف به علت اوضاع نامناسب اقتصادی خانواده ها در کشور است.
از طرفی با این قیمت‌های تولید برای تولید کننده صرف اقتصادی ندارد،از طرفی بازار کشش بیشتر افزایش قیمت‌ها را ندارد،بنابراین دامدار و تولید کننده برای جلوگیری از ضرر بیشتر ناچار به حذف دامهای خود است.فهم این موضوع سخت نیست.
زیاد مسولین نگران هستند،این دامها را خریداری کنند،اتفاقا معامله پر سودی هم هست و سودش را مسولین محترم نوش جان کنند.

این دستورالعمل فقط بهانه ای می شود برای دلالان که دامها را از تولید کننده ارزان‌تر بخرند.
نکته آخر ذبح دام آبستن عملی است غیر اخلاقی و هیچ کسی از این عمل حمایت نمی کند، اما تا مشکلات تولید کننده حل نشود و تولید صرف اقتصادی نداشته باشد، هیچ قانون و دستورالعملی نمی تواند بازدارند باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
0
سلام
جناب دکتر ماکنعلی شمانهاده رو به قیمت ۳تا۴هزارتومان برسون هیچ دامداری دام ماده رو اونوقت اصلا نمیکشه وقتی یک کیلو خوراک شده ۷هزار تومان چه توقعی دارین!یک دام در طول ماه بااین قیمت فقط ۳۰۰هزار تومان هزینه خوراک هست !اون بالا نشستین قانون تصویب میکنین یک کم کارشناسی شده جلو برین شما که بی تدبیر نبودین!
دامپزشک دولتی غرب مازندران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
0
0
1-تشخیص دام ابستن از غیر ابستن وظیفه کدام ارگان دولتی است .2- تشخیص باروری وابستنی ونازایی از وظایف ناظرین دولتی مستقر در کشتارگاهها است البته تعداد معدودی از همکاران دامپزشک کار مامایی اشنایی دارند که سابقه کار در گاوداریهای شیری را داشته باشند 3- اگر به برخی از ناظرین بها بدهند از نظر حقوق ومزایا این کار قابل اجرایی است 4- قبلا امکانات اجرایی این کار را نوشته بودم 5- از نظر گاو باکس تشخیص باروری با 2نفر کارگر +نویسنده +دستکش مامایی+لباس کار +جایگاه نگهداری دام باور وابستن+لوبریکنت 6-در خصوص گوسفند دستگاه سونو گراف 7- حمایت مدیران کشتارگاه ومسعول اداره دامپزشکی 8- در صورت ابستن و بارور بودن حمایت اداره جهاد برای نگهداری ویا خریدویا ارجاع وفروش برای نگهداری با مجوز دستگاه قضایی
نظر شما
ادامه