کد خبر: ۶۷۲۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

حکیم مهر: طرح‌های جنجالی صیانت از حقوق مردم از سوی مجلس تمامی ندارد؛ طرح‌هایی که با عنوان «صیانت از حقوق مردم»‌ نامگذاری می‌شود، اما موجب نگرانی میلیون‌ها نفر و نادیده گرفتن حقوق‌شان از یک اتفاق و علاقه است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روزنامه آرمان ملی، بعد از «طرح صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» که باعث محدودیت‌های گسترده در فضای اینترنتی کشور زیان‌های مالی هنگفت و نابودی کسب و کارشان میلیون‌ها نفر می‌شوند، حالا مجلس یازدهم به‌‌دنبال اعلام وصول طرحی با عنوان «صیانت از حقوق عامه مقابل حیوانات خطرناک» و جرم‌زدایی به دلیل نگهداری حیوانات اهلی و خانگی به راه افتاده است.

 «حیوانات خطرناک» در این قانون همان سگ و گربه‌ای است که هزاران نفر با آنها زندگی می‌کنند، هرچند که از دید برخی از نمایندگان و کارشناسان، این حیوانات اهلی جای فرزند را برای خیلی از زوج‌های جوان گرفته و آنها به فرزندآوری توجه‌ای ندارند. در روز 22 تیر امسال، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در جلسه هم اندیشی عفاف و حجاب گفت: «وقتی آمار حجاب و رعایت عفاف کاهش پیدا کند آمار ازدواج و تمایل به فرزند آوری با کاهش شدید روبه‌رو می‌شود و به جای آن نگهداری از حیواناتی، چون سگ جایگزین می‌شود.»

همچنین نماینده، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به جایگاه سازمان دامپزشکی در ترویج فرهنگ اضافه کرد: «سگ در زندگی یک مسلمان نمی‌تواند جای فرزند او را بگیرد؛ همچنین ما در حوزه پزشکی منشور اخلاقی داریم؛ اما اگر در دامپزشکی چنین منشوری نیست، باید برای آن فکری شود که چگونه با حیوانات رفتار کنیم.»

یا صدها نمونه، بارز دیگر از این نوع گفته‌ها، در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که «آیا مشکل کاهش فرزندآوری در میان خانواده‌ها نگهداری از سگ و گربه است؟‌» یا اگر این اتفاق به عنوان «معلول» در حال رواج در جامعه است، چرا به‌عنوان «علت‌» نمی‌گردیم؟‌ شاید این عوامل، یکی از اتفاق‌هایی باشد که باعث به وجود طرح «صیانت از حقوق عامه مقابل حیوانات خطرناک» در روز ۱۸ آبان، این به در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد،  بر اساس این طرح قرار است چهار ماده به قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم- تعزیرات) الحاق شود.

در ماده ۶۸۸ مکرر آمده است: «واردات، تولید، تکثیر، پرورش، خرید و فروش، حمل و نقل و گردانیدن اعم از پیاده و یا با وسیله نقلیه و نگهداری حیوانات وحشی، نامتعارف، مضر و خطرناک، از قبیل کروکودیل (تمساح)، لاک پشت، مار، سوسمار، گربه، موش، خرگوش، سگ و سایر حیوانات نجس‌العین و میمون ممنوع» است. در این ماده پیشنهادی، نام سگ و گربه و خرگوش در کنار حیواناتی چون مار و موش و سوسمار و تمساح آورده شده است. در این ماده اضافه شده که در صورت بی‌توجهی به این ممنوعیت، «هر یک از مرتکبین، به جزای نقدی معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری (که سالانه توسط دولت و اتحادیه‌های مربوطه تعیین و اعلان می‌شود) و نیز ضبط حیوان مربوطه محکوم» می‌شوند.

ماده ۶۸۸ مکرر ۲ نیز اتحادیه صنف مشاورین املاک را موظف کرده حداکثر سه ماه پس از ابلاغ رسمی این قانون، ممنوعیت نگهداری حیوانات موضوع این قانون را جهت اطلاع و رعایت موجرین و مستاجرین، در قراردادهای اجاره بگنجاند. این ماده نیز تخلف دفاتر مشاورین املاک، موجران و مستاجران در این زمینه را موجب جزای نقدی دانسته است. ماده ۶۸۸ مکرر ۳ این طرح نیز قوه قضائیه و نیروی انتظامی را موظف کرده در صورت دریافت شکایت از هر یک از شهروندان از نگهداری حیوانات موضوع این قانون توسط همسایگان، گزارش یا شکایت کند، حتی در صورت عدم تمایل شاکی یا گزارشگر به افشای هویت خود، باید به این موضوع رسیدگی کنند.

بر اساس ماده ۶۸۸ مکرر ۴، در صورت «حمل و گردانیدن» حیوانات موضوع این قانون با وسائل نقلیه، علاوه بر «مجازات نقدی مالک یا حامل حیوان، راننده خودرو نیز به جزای نقدی تعیین شده در این قانون محکوم و خودروی مربوطه نیز علاوه بر جریمه توسط پلیس به مدت سه ماه توقیف» می‌شود.

سگ و گربه مربوط به شمال شهر است

در این میان، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، این طرح را بی‌ارتباط با «طرح جوانی جمعیت ندانستند»، طرحی که هنوز با مشکلاتی از جمله جلوگیری از سقط و غربالگری دارد و کارشناسان براین باورند که موجب افزایش به دنیا آمدن کودکان معلول می‌شود. در این شرایط یک جمعیت شناس  معتقد است که طرح برخورد با نگهداری حیوانات خانگی نه تنها به افزایش فرزندآوری کمک نمی‌کند، بلکه موجب افزایش پرونده‌های مربوط به دادگاه می‌شود.

«دکتر شهلا کاظمی پور» عمده‌ترین دلیل کاهش جمعیت را موارد اقتصادی بیان می‌کند و می‌افزاید: ما در کشور کمبود قانون نداریم (هرچند که از سال‌ها پیش نیروی انتظامی و دیگر نهادها همچون به دنبال ممنوعیت سگ و گربه‌گردانی در خودرو و پارک‌ها بودند)‌ با این حال اگر نمایندگان مجلس به این فکر افتاده‌اند که سگ و گربه و میمون، جای فرزند را می‌گیرد، سخت در اشتباه هستند، چون آنها همسایه‌های خود را بالای شهر را مشاهده می‌کنند، درحالی‌که که قشر متوسط و ضعیف جامعه برای خوراک خود و فرزندانش دچار مشکل هستند، چه برسد به غذا و وسایل نگهدای گران قیمت سگ و گربه که در پت شاپ‌های بالای شهر فروخته می‌شود.

وی در ادامه می‌افزاید: همه ما می‌دانیم که مسائل اقتصادی بخشی از مشکلات جامعه است که ما را به سمت جمعیت سالمندی در سال 1430 می‌برد و بخش دیگر موضوعات فرهنگی است. بسیاری امروزه قیمت پوشک، شیر خشک و مسکن را مثال می‌زنند، درحالی‌که ارتباطات باعث شده که آدم‌ها دیگر در چهاردیواری خانه خود نباشند و دائم از دیگران بیاموزند. پدیده تک فرزندی یا زوج‌های جوانی که تمایلی به فرزندآوری ندارند.

متاسفانه سیاست‌هایی که مجلس به صورت قطره چکانی درحال تصویب آن است و مشخص نیست توسط دولت آیا اجرایی می‌شود یا خیر، نمی‌تواند در افزایش باروری و تغییرات ساختار جمعیتی، در کنار عوامل بازدارنده‌ای مانند گرانی، تورم و مشکلات اقتصادی  موثر باشد. بی‌شک با تداوم شرایط فعلی تا سال 1425 رشد جمعیت ایران به صفر خواهد رسید.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
0
0
معلومه این کارشناس اصلا در جامعه نیست
همین الان در جنوب شهر و مناطق کم درامد تر فرزندآوری بیش تر از شمال شهر است که غنی هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
0
0
متولیان امر نگران نباشند. با این فشار اقتصادی که هر روز بیشتر میشود، در اینده ی نزدیک باید حیوانات خانگیمان را بخوریم تا هم سیر بشیم و هم دغدغه این افراد حل شود.
خداییش کاری کردن که ما نمیخوایم مشکالات مردم حل کنن، فقط هر روز با صیانتاشون ما را آزار ندن
نظر شما
ادامه