کد خبر: ۶۷۰۲۲

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی از شناسایی سه کانون بیماری نیوکاسل در واحدهای پرورش طیور این استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حمید رمضانی» گفت: دو کانون از این بیماری طی یکی دو هفته اخیر و یک کانون نیز تقریبا در ابتدای سال شناسایی شده است.

وی افزود: طی یکی دو هفته گذشته حدود ۵۷ هزار قطعه و در ابتدای سال نیز حدود هشت هزار قطعه طیور بر اثر این بیماری تلف شدند.

دکتر رمضانی ادامه داد: نیوکاسل بیماری اختصاصی پرندگان است که بروز آن موجب بروز خسارات زیادی به صنعت طیور می شود.

«دکتر فرزین حسینی» رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: بیماری اختصاصی نیوکاسل طی سال گذشته نیز در استان وجود داشته است اما به علت بروز خشکسالی و گرانی نهاده های دامی، پرورش دهندگان طیور در صورت مشاهده تلفات گزارش های لازم را به این اداره کل برای جلوگیری از افزایش آن اعلام می کنند.

به گفته دکتر حسینی طی سال گذشته فقط یک کانون از این بیماری مشاهده شده است.

وی توضیح داد: نیوکاسل یکی از بیماری های ویروسی بسیار واگیر و حاد با تلفات بالا در پرندگان است که درمان قطعی ندارد و تنها راه مقابله با آن، کنترل و پیشگیری از طریق واکسیناسیون و رعایت دقیق اصول امنیت زیستی در محل های پرورش است.


نظر شما
ادامه