کد خبر: ۶۶۸۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان شمالی، شوشتر، بوشهر، همدان، خراسان رضوی + تسلیت به دکتر سهرابی

 

تسلیت به دکتر آریا سهرابی


پایگاه اطلاع رسانی سازمان دامپزشکی کشور نوشت : "جناب دکتر آریا سهرابی معاون طرح و برنامه اداره کل دامپزشکی استان همدان / با نهایت تأسف و تأثر درگذشت مادر محترمه جنابعالی را خدمت شما و خانواده سوگوار تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال صبر برای بازماندگان و طلب آمرزش برای آن مرحومه را خواستاریم."

حکیم مهر نیز به نوبه خود این مصیبت را به همکار محترم جناب آقای دکتر سهرابی تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحومه مکرمه غفران و رحمت و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می نماید.

 

-----------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی خبر داد:
مایه کوبی 12 هزار رأس دام علیه بیماری‌ها در اسفراین


مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به گزارشی مبنی بر وقوع بیماری در جمعیت قوچ و میش منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین گفت: 12 هزار رأس دام اهالی این منطقه علیه این بیماری‌ مایه کوبی شدند.
دکتر علی‌اصغر شریفی اظهار داشت: پیرو این گزارش‌ها، کارشناسان دامپزشکی استان برای بررسی نوع تلفات در منطقه حاضر و اقدام به بررسی‌های کلینیکی، کالبد شکافی و همچنین نمونه‌گیری از لاشه‌های دام‌های تلف شده نمود.
وی با بیان اینکه اقدامات لازم در این راستا برای تشخیص و کنترل بیماری‌ها در شرایط قرنطینه‌ای صورت گرفت، افزود: هم‌اکنون با مشارکت محیط زیست و دامپزشکی استان تلفات کنترل شده و منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین زیر نظارت و پایش دامپزشکی قرار دارد.
شریفی با بیان اینکه دامپزشکی استان مجهز به سیستم سامانه اطلاعاتی جی.آی.اس است، گفت: تاکنون در جمعیت دامی اسفراین علائمی مشابه بیماری دامی که در منطقه حفاظت شده ساریگل وجود داشته مشاهده نشده است.
وی در عین حال تغییرات شدید آب و هوایی در این منطقه حفاظت شده را در احتمال بروز نوعی سوءهاضمه شدید در دام‌های حساس برشمرد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: بر همین اساس احتمال تغییر در جیره و تغذیه دام‌های مزبور به سبب سرد شدن هوا و بروز نوعی سوءهاضمه در دام‌ها اجتناب ناپذیر است.
وی با تاکید بر اینکه این بیماری در مناطق حفاظت شده در حال کنترل محیط زیست و دامپزشکی استان قرار دارد، تصریح کرد: بر همین اساس هیچ‌گونه خطری جمعیت دام‌های روستایی و عشایری استان را تهدید نکرده و جای نگرانی برای دامداران اسفراین نیست.
شریفی همچنین ارتباط هرگونه این بیماری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و دام را رد کرد و گفت: هم‌اکنون پایش‌های دامپزشکی مربوط به این بیماری توسط این اداره در حال انجام است.
بر پایه این خبر، وقوع بیماری ناشناخته طی روزهای گذشته در منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین منجر به مرگ ده‌ها قوچ و میش در این منطقه شد.

 

--------------------------------

 

کشف و امحاء 22 تن ماهی غیرقابل مصرف در شوشتر


رییس شبکه دامپزشکی شوشتر اعلام کرد : یک محموله 22 تنی ماهی صنعتی غیر قابل مصرف در شهرستان شوشتر کشف گردید.
دکتر معینی گفت : نمونه ها پس از ارسال به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی و اخذ نتایج آزمایش و تایید فساد، با حکم قضایی معدوم گردیدند.
 وی افزود این محموله از استان هرمزگان بارگیری شده بود که به دلیل عدم رعایت اصول نگهداری و انجماد دچار فساد شده بود.

 

---------------------------------

 

اقدام خیرخواهانه مدیریت و کارکنان دامپزشکی استان بوشهر در کمک به مردم مظلوم سومالی


بیش از نیمی از مردم سومالی بر اثر خشک‌سالی‌ها و جنگ داخلی چند سال گذشته دچار قحطی شدید شدند به طوری که به نقل از کاردار اول سفارت این کشور در ایران، روزانه یکصد نفر از مردم سومالی به دلیل گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند.
در همین راستا پس از بیانات و توجهات مقام معظم رهبری در کمک به مردم مظلوم سومالی، مدیریت و کارکنان اداره کل دامپزشکی استان بوشهر نیز در اقدامی خودجوش و خیرخواهانه جمعاً مبلغ 10 میلیون و 200 هزار ریال را برای کمک به مردم مظلوم سومالی جمع آوری کرده تا با همکاری مدیریت امور مالی این اداره کل به مردم سومالی اهداء شود.

----------------------------------

 

کمک نقدی کارکنان دامپزشکی استان همدان به قحطی زدگان سومالی


کارکنان دامپزشکی استان همدان همچون سایر اقشار جامعه اسلامی در یاری به مردم قحطی زده سومالی شتافتند و با جمع آوری کمک های نقدی به مبلغ 8 میلیون و 790 هزار ریال و واریز آن به حساب ویژه قحطی زدگان سومالی ، احساسات انسان دوستانه و اسلامی خود را نشان دادند.

 

----------------------------------

 

تشریح اقدامات اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی پس از سیل چناران


مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی طی نامه ای به مدیریت بحران استانداری، اقدامات این اداره کل را پس از وقوع سیل چناران تشریح کرد.
متن این نامه به شرح ذیل است:

استانداری خراسان رضوی

مدیر کل محترم بحران

پیرو جلسه 5/6/90 با حضور معاون محترم عمرانی استانداری و جنابعالی و سایر مقامات استانی و محلی در مناطق سیل زده بقمچ چناران به استحضار میرساند که متعاقب وقوع سیل در غروب 2/6/90 و باتوجه به حساسیت موضوع نیروهای دامپزشکی از ساعات اولیه در محل حاضر و تا کنون اقدامات عملیاتی به شرح زیر به انجام رسیده است:

1-   تشکیل ستاد بحران در اداره کل دامپزشکی و تعیین رابط معین

2-   اعزام نیروهای دامپزشکی شهرستان در ساعات اولیه 3/6/90

3-   اعزام گروههای کمکی از شهرستانهای مجاور با توجه به گستردگی حادثه در مورخه 4/6/90(پس از بازگشایی راههای دسترسی روستا)

4-   جمع آوری 480 راس لاشه دام سبک و سنگین از بین گل و لای و شاخه های درخت و حفر گودال به عمق مناسب جهت دفن بهداشتی و در نهایت حمل و دفن بهداشتی لاشه های دامی و ضد عفونی و آهک  پاشی

5-   شعله افکنی و ضد عفونی بقایای قسمتهایی از لاشه ها و باقیمانده و یا درمکانهای محدودی که امکان حمل لاشه وجود نداشت

6-   واکسیناسیون فوری خانه به خانه دامهای حساس موجود در مناطق روستایی به تعداد 5700 راس گوسفند ، 69 راس تک سمی و 266 راس گاو

7-   برآوردخسارت های دامی وارده به روستا که تاکنون 890 راس برآورد گردیده است.

8-   توزیع مکمل های درمانی دام جهت دامهای باقیمانده روستا

9-   توزیع سم ضد انگل های خارجی به میزان 400 لیتر جهت سمپاشی امکان دامی در مناطق سیل زده

10-  اعزام اکیپ های لکه گیری و پاک سازی کامل بعد از اتمام عملیات اولیه جهت تکمیل اقدامات باقیمانده

11-  برنامه ریزی جهت انجام اقدامات پیشگیرانه جهت 120000 راس دام منطقه تحت تاثیر (واحدهای اپیدمیولوژیک متاثر) شامل مایه کوبی شاربن ،هاری، مبارزه با انگل های خارجی وضد عفونی

لازم به ذکر است تاکنون 36 گروه کاری در روزهای مختلف به منطقه اعزام و عملیات مربوط به بند 11 همچنان در مراتع اطراف روستاهای سیل زده و نیز شهرستانهای مجاور منتهی به حوزه آبریز رودخانه با جدیت کامل در دست اجرا میباشد.

با توجه به گستردگی فعالیت ها و خسارت وارده و ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه در جهت جلوگیری از اشاعه بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و دام ، خواهشمند است پیگیری های لازم در جهت تامین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز مبذول فرمایید.

دکتر ناصر مرگان ازغدی
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی

 

 

نظر شما
ادامه