کد خبر: ۶۶۷۶۸

حکیم مهر: فوک ۱۲ ساله خزری که در تور صیادان شبه جزیره میانکاله گرفتار شده بود پس از نمونه‌برداری و اطمینان از سلامت جسمانی، در پهنه آبی پیرامونی جزیره آشوراده و دریای خزر رها شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، نماینده مرکز تحقیقات و بازتوانی سگ‌های آبی هلند در ایران روز شنبه با تایید این خبر به ایرنا گفت: صیادان حاضر در شبه جزیره میانکاله گزارش گرفتار شدن یک قلاده فوک خزری را به مرکز امداد و نجات ارسال کردند که پس از حضور در منطقه و نمونه برداری، عمر این فوک نر ۱۲ سال تخمین زده شد.

«دکتر امیر شیرازی» اظهار داشت: به سبب نوع دانه بندی و بافت تورهای صیادی مخصوص ماهیان خاویاری، هیچ جراحتی بر بدن این فوک مشاهده نشده است.

فوک، تنها گونه پستاندار دریای خزر است و جمعیت آن به دلیل صید بی رویه در حوزه برخی کشورهای حاشیه دریا سیر نزولی دارد، هر چند به گفته شیرازی؛ در حوزه جنوب خزر و در محدوده استان های شمالی ایران موردی از صید این گونه گزارش نشده است.

فوک در آب زندگی می کند و فقط برای زادآوری و گاهی استراحت به ساحل می آید، در خشکی بسیار کم تحرک، اما در آب فعال است، این گونه به دلیل صید بی‌رویه و به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

گروه امداد و نجات فوک خزری در سال ۱۳۸۹ با کمک مرکز تحقیقاتی و درمانی سگ دریایی کشور هلند و با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست ایران شروع به کار کرد.

رهایی فوک های آسیب دیده و گرفتار در تورهای صیادی، تیمارداری، ثبت اطلاعات مربوط به فوک های یافت شده، نمونه برداری از حیوانات زنده و جمع آوری نمونه های بافتی از لاشه های کشف شده با هدف کنترل سلامت زیستی اکوسیستم خزر از فعالیت های این گروه است.

ساحل‌نشینان شمال به این جانور سگ آبی می‌گویند.

 
نظر شما
ادامه