کد خبر: ۶۶۵۸۵
تعداد نظرات: ۳۳ نظر

حکیم مهر: راه‌اندازی مزرعه پرورش کروکودیل در نزدیکی مشهد، انتشار خبر بررسی ابعاد زیست محیطی و فیلمی که باعث دردسر و تناقض گویی مسئولان شد همه و همه گوشه‌ای از اتفاقاتی است که این روز‌ها با شنیدن نام این جانور در ذهن‌مان تداعی می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکشنبه ۱۱ مهر سال جاری «ورود ۸۰ سر کروکودیل به مشهد» تیتری بود که همه رسانه‌ها برای انتشارش از یکدیگر سبقت گرفتند و برای همه مردم جذاب بود؛ اما این فقط پایان انتظار ۱۰ ساله خانم مالک و همسرش برای راه‌اندازی تنها مزرعه پرورش کروکودیل در خراسان رضوی نبود.

آغاز یک تجارت خونبار در مشهد

فعالان محیط زیست با انتشار یک ویدئو با عنوان «آغاز تجارت خونبار در مشهد» در فضای مجازی سلاخی کروکرودیل را نشان دادند، ویدیوئی که صحنه‌های دلخراش آن دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد.

دست به دست شدن این فیلم در بین دوستداران محیط زیست و مردم با واکنش مسئولان محیط زیست و انکار آن‌ها روبرو شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی که روز دوشنبه ۱۲ مهرماه یعنی یک روز پس از رهاسازی کروکودیل‌ها در مزرعه پرورش کروکودیل ملک آباد، هدف از راه‌اندازی این مزرعه را به صراحت «استفاده از پوست ارزشمند این گونه» عنوان کرده بود، پس از انتشار ویدیوی مذکور توسط حامیان محیط زیست، حرف‌های جدیدی مطرح کرد؛ فشار افکار عمومی کار را به جایی رساند که پایگاه اطلاع رسانی اداره کل حفاظت محیط زیست در تاریخ ۱۸ و ۱۹ مهرماه با انتشار دو مطلب از قول آقای مدیرکل تاکید کرد که این اداره هیچ مجوزی برای کشتار کروکودیل‌ها صادر نمی‌کند و هرگونه اقدامی اعم از فروش داخلی یا خارجی، واگذاری، انتقال و کشتار کروکودیل‌های این مزرعه و یا فروش تخم آن‌ها باید با هماهنگی و مجوز اداره کل صورت گیرد که در غیر این‌صورت، بهره‌بردار، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

«تورج همتی» در ادامه این مطلب با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای نسبت به ۶ روز قبل از آن، محور اصلی فعالیت این مزرعه را مباحث آموزشی، گردشگری و تحقیقاتی بیان کرد و گفت: متاسفانه این دلخوری‌ها در پی یک سوء تفاهم رسانه‌ای به وجود آمد و برخی از علاقه‌مندان محیط زیست، توضیحات اینجانب در خصوص ارزش پوست کردوکودیل را این گونه برداشت کردند که اداره کل به دلیل ارزش پوست کروکودیل با کشتار و صادرات پوست و گوشت کروکودیل‌ها دراین مزرعه موافقت کرده، این در حالی است که پروانه صادر شد پروانه بهره‌برداری است نه مجوز کشتار و صادرات!

انتشار خبر و ویدیوی کشتار و سلاخی بیرحمانه کروکودیل کار را به جایی رساند که شبکه خبر سیما هم مطلب را از مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی پیگیری کرد.

همتی در این مصاحبه زنده تلویزیونی با تکرار اظهارات اخیر خود بار دیگر بهره‌برداری از پوست کروکودیل را در این مزرعه تکذیب کرده و با استناد به دستورالعملی ملی و بین المللی در این خصوص، به مردم اطمینان داد هرگز مجوزی برای کشتار و فروش پوست و گوشت کروکودیل صادر نکرده و نخواهد کرد.

تحقیقات بیشتر نشان داد دستورالعملی که مدیرکل محیط زیست به آن استناد می‌کند (و در سایت سازمان محیط زیست موجود است) نکته جالب توجهی دارد؛ در یکی از بند‌های این دستورالعمل که به «دستورالعمل تکثیر و پرورش کروکودیل در اسارت» مشهور است روش کشتار کرکودیل‌ها به صراحت عنوان شده، روشی که با ویدیوی حامیان محیط زیست مطابقت دارد.

 

مزرعه پرورش کروکودیل از اداره کل گردشگری مجوز ندارد

موضوع را از یکی از فعالان محیط زیست و عضو هیئت مدیره شبکه سمن‌های محیط زیستی خراسان رضوی پیگیری کردیم.

علی کشمیری اظهار کرد: پس از انتقاد‌های فراوانی که به پرورش کروکودیل در مشهد با هدف بهره‌کشی اقتصادی و سلاخی بی‌رحمانه این حیوانات شد، حالا ادعا می‌شود مجوز پرورش کروکودیل با هدف جذب گردشگر صادر شده است در حالی‌که جانمایی این مزرعه این موضوع را کاملا نقض می‌کند.

این فعال محیط زیست ادامه داد: مزرعه پرورش کروکودیل در ۳۵ کیلومتری مشهد قرار دارد جایی که هیچ امکاناتی نیست در حالی‌که باغ وحش مشهد در شهر و در نزدیکی ایستگاه اتوبوس و مترو قرار دارد، گردشگر به راحتی می‌تواند به آنجا برود و هم کروکودیل ببینید و هم صد‌ها حیوان دیگر را تماشا کند و از امکانات آنجا استفاده کند؛ هیچ گردشگری به ۳۵ کیلومتری مشهد نمی‌رود.

وی خاطرنشان کرد: این ادعا را در حالی مطرح می‌کنند که گفته شده سرمایه‌گذار ۸ میلیارد تومان برای این مزرعه کروکودیل هزینه کرده این مبلغ در آن نقطه هیچ توجیهی ندارد و هیچ مجوزی از اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی نگرفته‌اند!

کشمیری متذکر شد: محیط زیست گفته که ما مجوز بهره‌برداری داده‌ایم نه پروانه کشتار، مسلما یک مرغداری هم کشتار را در جای دیگری انجام می‌دهد نه در محل پرورش مرغ‌ها؛ دستورالعملی که محیط زیست به آن استناد می‌کند و می‌گوید ما آن را سختگیرانه و مو به مو اجرا کرده‌ایم دستورالعملی است به نام تکثیر و پرورش کروکودیل در اسارت؛ یک دستورالعمل ۱۲ ماده‌ای که در ماده شماره ۴ بند ۱۷ آن نوشته شده کشتار کروکودیل‌ها ضمن رعایت اصول و موازین بهداشتی و تهویه محل باید بدون استفاده از اسلحه و با استفاده از چاقو و قطع نخاع انجام گیرد و این دقیقا همین موضوعی است که ما به آن اعتراض می‌کنیم.

این فعال حقوق حیوانات با بیان اینکه ادعا شده که باغ وحش‌ها مشتری این کروکودیل‌ها هستند به چند دلیل این موضوع کاملا مردود است، اول اینکه هم اکنون ۳۰۰ سر کروکودیل در سه مزرعه نوپک قشم، ملایر در استان همدان و ملک آباد مشهد داریم. مگر گنجایش و ظرفیت باغ وحش‌های ایران چند سر کروکودیل است؟ از طرفی تعداد باغ وحش‌هایی که شرایط نگهداری استاندارد از کروکودیل‌ها را دارند کمتر از پنج باغ وحش در کل ایران است، این‌ها قرار است به کدام باغ وحش داده شوند؟ در عین حال باغ وحش برای خرید حیوانات می‌توانند مستقل عمل کنند یعنی همان‌طور که گورخر، زرافه و سایر حیوانات را می‌خرند اگر کروکودیل هم نیاز داشته باشند می‌توانند بخرند، این توجیه پذیرفته نیست.

وی خاطرنشان کرد: محیط زیست گفته که هرگونه فروش داخلی یا خارجی کروکودیل‌ها باید با مجوز این اداره صورت گیرد و حیوانات مجهز به میکروچیپ شدند و اگر خلاف آن عمل شود تحت پیگرد قرار خواهند گرفت؛ برای روشن شدن موضوع ابتدا محیط زیست به این سوالات پاسخ دهد که برای توله ببر سرگردانی که در خیابان‌های مشهد پیدا شد چه کردند؟ در همین مشهد بچه خرس در خیابان پیدا شد، در این شهر توله شیر در وسط خیابان پیدا شد؛ در اتوبان تهران به قزوین یک شیر وسط جاده پیدا شد و میکروچیپ هم اتفاقا داشت، اما محیط زیست در قبال این‌ها چه اقدامی کرد؟ وقتی گورخر‌ها در باغ وحشی در شهرستان ملارد به آن وضع کشته شدند، چه اقدامی برای آن‌ها صورت گرفت؟ وقتی در باغ وحش چاه نیمه زابل، خرس سیاه بلوچی که گونه‌ای در حال انقراض است، مرد و تاکسیدرمی شد، محیط زیست چه کرد؟

کشمیری تصریح کرد: به این سوالات هیچ‌وقت پاسخ داده نشده و عملا وقتی حیوانی برای مرکزی خریداری می‌شود و غیر بومی هم هست به این معنی است که جزو دارایی‌های و مایملک آن مجموعه است و هرکاری دلشان بخواهد می‌کنند و از دست محیط زیست هم هیچ کاری برنمی‌آید، همان‌طور که تا الان برنیامده است.

این فعال و پژوهشگر محیط زیست گفت: پرورش حیوانات با قصد استفاده از پوستشان برای تولید کفش، کیف، کمربند و یا پالتو در خیلی از نقاط دنیا و توسط برند‌های معروف در حال برچیده شدن است، اصرار بر انجام این روش اشتباه باعث ایجاد بدعت توسط ما می‌شود؛ شاید عده‌ای از افراد پولدار برای فخرفروشی یا نشان دادن ثروت خود هوس کنند پالتوی پوست ببر یا پلنگ بر تن کنند، باید به نیاز آن‌ها هم پاسخ بدهیم؟

وی یادآور شد: یکی دیگر از ادعا‌هایی که برای توجیه پرورش کروکودیل عنوان شده این است که خون کروکودیل ضد سرطان است؛ اینجا هم یک فریب کاری به چشم می‌خورد. فاکتور‌های خونی کروکودیل ضد سرطان است یعنی ژن‌های بیان کننده این فاکتور‌ها تحت مطالعه قرار می‌گیرند و به صورت آزمایشگاهی از این فاکتور‌ها در صنایع دارویی استفاده و از آن‌ها دارو ساخته می‌شود؛ به هیچ وجه خون کروکودیل به صورت مستقیم استفاده نمی‌شود. اگر در این امر به کروکودیل احتیاج شود به صورت محدود و توسط مراکز علمی نگهداری می‌شود و هیچ احتیاجی نیست صد‌ها کروکودیل به صورت صنعتی در مزرعه‌ها نگهداری و سلاخی شوند و این بهانه‌ای برای سوء استفاده اقتصادی باشد.

کشمیری خاطرنشان کرد:کروکودیل‌های این مزرعه از نوع کروکودیل آب شور هستند که پوست و گوشت ارزشمندی دارند و از مبداء مالزی وارد کشور شدند تا در مرکز پرورش کروکودیل مُلک آباد مشهد نگهداری و تکثیر شوند؛ طول این گونه از کروکودیل‌ها تا ۷ متر می‌رسد و پس از حدود سه سال، پوست آن‌ها قابلیت دباغی (چرم) می‌یابد در حالی‌که پوست گونه پوزه کوتاه ایرانی، جذابیت و قابلیت اقتصادی و صادراتی ندارد.

دم خروسی که از صفحه اینستاگرامی مزرعه پرورش کروکودیل بیرون زد

پیدا کردن صفحه اینستاگرام منتسب به مالکان مزرعه پرورش کروکویل ملک‌آباد که حالا مدعی هستند هدفشان از این کسب و کار تکثیر و صادرات به باغ وحش‌های خارج از کشور است، ابعاد تازه‌ای را مشخص می‌کند.

یکی از پست‌های این پیج اینستاگرامی شامل ۱۰ تصویر از محصولات گرانقیمتی است که با پوست کروکودیل ساخته شده‌اند.

یکی دیگر از پست‌های این پیج اینستاگرامی مربوط به مصاحبه مهری رمضانی (مالک این مزرعه پرورش کروکودیل) در سال ۹۴ با یکی از نشریات است؛ وی در این مطلب بحث گردشگری را بعنوان راهی برای کمک به تامین مخارج مزرعه کروکودیل عنوان می‌کند نه هدف آن؛ در ادامه مطلب هم قیمت مصنوعات تهیه شده از چرم کروکودیل آورده شده است.

حتی اگر کشتار کروکودیل‌ها در داخل کشور اتفاق نیفتد و حیوان را بصورت زنده به کشوری دیگر منتقل و در آنجا با آن روش دردناک کشته شود، آیا کارآفرینی و اشتغال به این شکل انسانی است و آیا چنین تولیدی باید حمایت شود؟ تولید، اشتغال، کارآفرینی و ارزآوری به چه قیمت؟ این کار آغاز یک تجارت خونبار در مشهد، شهر منتسب به ضامن آهو، نیست؟

 

انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
3
9
حالا دوباره این حامیان محیط زیست همون بازی که سر معدوم سازی سگهای ولگرد در آوردن میخان تو جاهای دیگه هم انجام بدن.خبر ندارن روزی چند ملیون مرغ و گاو گوسفند سر بریده میشند.حتما یه روز هم میان حامی حقوق اونا میشند و میخان جلوی کشتار اونا را هم یگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
عزیز من، مرغ و گاو و گوسفند غذای میلیونها ایرانی است، درسته که برای غذا پرورش داده می شوند ولی از پوست آنها هم استفاده می شود هر چند که من خودم مخالف روش حلال و کوشر هستم زیرا بسیار بی رحمانه است و روشهای بهتری برای کشتار وجود دارد ولی کروکدیل را صرفأ برای پوست کندن و درست کردن پالتو و کیف و کفش پرورش می دهند که بسیار عمل غیر اخلاقی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
ناشناس 9:37
فرض کن همین حیوان در طبیعت باشه . سنش که رفت بالا بالاخره از چرخه بازدهی غذایی و تولید مثلی در اکوسیستم مخصوص خودش بیرون میره و چرمش حیف و میل میشه . خوب چه اشکالی داره در یک محیط مناسب زیر نظر دامپزشک زندگی کنه و در انتهای دوره به روش های استاندارد مورد نظر سازمان کشته و دباغی بشه ؟
یه سوال کاملا تجربی از شما دارم چون خودم طبیعت گردی رو به صورت حرفه ای انجام میدم :
فکر میکنی یک گله حیوان شکارچی با تعداد مثلا 15 ماده و 1 نر ، در دنیای واقعی وحش چند سال شانس زنده موندن دارن و چطور میمیرن؟ تا بحال گرگ نر پیر که شکستگی کهنه روی اندامش داشته باشه رو در طبیعت دیدی؟ فکر نمیکنم تحمل دیدنش رو داشته باشی با این روحیات ولی این واقعیته . وقتی هم که بعد از روزها زجر کشیدن در حال مرگه کرکس و گونه های کلاغ مردار خوار و البته مورچه ها زنده زنده میخورنش . پوستش هم که حیف و میل میشه. اصولا حیوان پیر یا حیوانی که طبیعت برای مرگ انتخابش کنه در گله های وحش به طرز فجیعی میمیرن عملا و به تجربه عرض میکنم هیچ کدام مرگ آسانی ندارن فکر نکن اخر عمرشون خانوادش دورش جمع میشن تا با ارامش بمیره این خبر ها در حیات وحش نیست . اینکه کروکودیل زیر نظر همکاران دامپزشکمون باشه مطمعن باش دوره عمر کم درد تر و مرگ اسانتری خواهند داشت
قاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
در طبیعت مگه یک جانور چقدر تولید مثل داره چند درصد زاد و ولد شانس بالغ شدن دارن .کشتار با مرگ در طبیعت درسته فرق داره اما رشد در پرورش گاه با حیات وحش هم فرق داره به نظر من اینکار هم اشتغال زا و هم در آمد زا هست هم ضامن جلو گیری از انقراض نسل این جانور ها و باید هزینه های مناطق تحت محافظت و حفظ زیست بوم این جانوران رو از محل در آمد همین شغل ها جبران کنند
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
5
5
گیر همون کروکودیل بیفتی ببینم باهات چه کار میکنه
قاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
1
4
سلام وقتی کار یا حرفه ای جنبه ی اقتصادی میگیره باید از تمام اتهامات حقوقی طبق قوانین اون کشور مبرا باشه باید دید آیا این کار منجر به انقراض این حیوان میشه یا کمک به حفظ که بیشتر باعث حفظ اون در حیات وحش میشه وقتی حیوان پرورشی هست دیگه کشتارش خللی در محیط زیست ایجاد نمیکنه نمیشه که هی پرورش داد و حفظ کرد . اگه این کار انجام نشه این حیوان به راحتی منقرض میشه چون مشتری داره نباید اقتصاد و اشتغال رو معطل دلسوزی های خاله خرسی کنند .در اصل این کار کمک به بقای این حیوان است نه انقراض
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
6
6
بسیار متاسفم برای محیط زیست جنگل ها درحال نابودی الان نوبت این زبان بسته هاست خدا وکیلی کسی باشما این رفتار ها رابکنه چکار می کنید خجالت نمی کشید باز گاو وگوسفند. ومرغ میکشید وسط آقای محیط زیست چه جوابی داری به خدا وبنده خدا بدی واقعا متاسفم
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
4
14
سلام ،فکرکنم گردانندگان سایت شماازکسی یااشخاصی پول گرفته ایدعمداداریدخصومت ورزی می کنیدبااین مجموعه ی پرورش کروکدیل،لطفااین همه پست نباشید،هنوزنه به باره ،نه به داره،بنده خداتازه شروع کرده ،هنوزخبری نیست ازکشتار،شماازروزاول سرنابادکردین،میترسم گلوتان پاره بشه،من یه آدم عادی هستم اصلا اون مجموعه پرورش رانمیشناسم ولی میبینم هرروزشمااین خبررامیگزارید،به نظرمن چیزی غیرازخصومت وگرفتن رشوه نیست
همایون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
2
15
چه موضوع بی ربطی پس این همه گاو و گوسفند و مرغ که روزانه ضبح میشه کاری غیر انسانی است؟؟ بنده خدا صاحب این مزرعه هم میخواهد کار آفرینی کند یه کم منطق داشته باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
1
13
در شهر مشهد هزاران جوان وجود دارند که نه خانه و زندگی دارند و نه شغل و نه می توانند ازدواج کنند و هرروز را با زجر میگذرانند
هزاران نفر وجود دارند که توسط صندوق ها و موسسات مالی که دولت مجوز به آنها داده بدبخت شده آمد
همانطوری که یکی از نظرات اعلام کرده بود مرغ و گاو و گوسفند و بوقلمون و بلدرچین ووووو پرورش می یابند و کشته میشوند مشکل ندارد ولی کروکودیل مشکل دارد
حداقل جوان ها را هم جزو حیوانات حساب کنند تا کسی مدافع آنان پیدا شود
جاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
2
9
علت جهان سومی بودن ایران وجود ............ است که منتظرن باد به یک سمتی بوزه.از یک طرف میگن اقتصاد کشور فلانه.باز حالا.... ............ کشتن حیوان با حیوان چه فرقی داره؟ اگه گاو و گوسفند باشه و مثل گاو بخورین هیچ ایرادی نداره ولی پرورش سوسمار ایراد دار شده؟ بخاطر همین عقب ماندگیها این صنعت چند میلیارد دلاری فقط در اختیار چند کشور محدود است که البته همین چند کشورم خودشون پشت همین بازیهای رسانه ای هستن و نمیذارن بقیه ورود کنن.ایران حالا حالاها باید فقر رو تجربه کنه.
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
2
10
به جای اینکه اینقد این خبرو بزرگ کنید یه سر به پارکها و زیر پلهای کشور بندازید ببینید چند تا خانواده بیچاره دارن زیر پلها زندگی میکنند ببینید چقدر از جونهای ما شبها سرشون تا کمر تو زبالهان هالا شما برید دنبال اینکه کروکودیلو چرا میکشن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
چرا همه چیز را قاطی می کنی، اگر اقتصاددان و شهردار‌کارش را خوب انجام‌ نمی ده و کشور پر از گور خواب و کارتن خواب شده چه ربطی بطی به اخلاقیات دامپزشکس و مدافع حقوق حیوانات داره؟ برو یقه اونا را بگیر و کامنت بی جا نگذار
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
2
11
خدا نکنه یک شهروند عادی بدون هیچ پشتوانه ای بدون هیچ پارتی بازی بعداز 10 سال دوندگی تونسته کسب کاری برای خودش وچند نفر دیگه درست کنه
چرا عادت کردین به منفی فکر کردن
یک نفر داره اشتغالزایی میکنه برای چند خانواده
به جای اینکه پشتیبانی و تشویق کنید
دارین موج منفی و سنگ اندازی میکنید
واقعا متاسفم،،،،،
این مجموعه اگر کروکدیلی رو سلاخی کنه مطمئن باشین قبل از سلاخی چند کروکدیل به مجوعه اضافه کرده
وگرنه چرا باید این مجموعه بزرگ و مجهز رو راه اندازی کنه

یکی از دوستانی که کامنت گذاشته به اسم ناشناس اما تو کامنتش گفته ( طبیعت گرد ) است
حرف های خوب و منطقی گفته
حیوانی که دوره زندگیش تمام شده چرا نباید ازش بهر برداری کرد،
دوستانی که الان شدین حامی حیوانات لطفا یکم سطح فکرتون رو بالا ببرین

در ضمن اون کلیپ که پخش شده یه بچه هم با کمی تفکر متوجه میشه هیچ ارتباطی با مجموعه تازه تأسیس نداره
واقعا چطور میتونین اینغدر راحت تصمیم گیری کنید برای یک خبر کذب
به قول یکی از دوستانی که کامنت گذاشته
احتمالا رشوه گرفتین برای اینکه این مجموعه تازه تاسیس نگهداری کروکودیل رو بدنام کنید

التماس تفکر
سپاس
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
7
8
یک نفر ۹۰ درصد این کامنت‌ها را به اسمهای مختلف مثل جاسم و سروش، همایون، حسین، ناشناس و غیره گذاشته هههه و از بقای نسل حیوان می‌گه و از اشتغالزایی می‌گه. بنده خدا نسل حیوان وقتی در خطر باشه پرورش می دهند و رها می‌کنند نه اینکه پوست قلفتی می کنند و کیف درست می کنند و اشتغالزایی هم چرا فرصت برای جوانان در جاهای علمی، هنری، موسیقی، ایجاد شرکت و کمپانی، واردات و صادرات، کار کردن در مراکز علمی، اصلأ ساختن یک پارک تفریحی خصوصی یا شهر بازی، یا حتی همین دامپزشکی و نژاد کشی از سگ و گربه و سلیقه‌های خودشان ممنوع است و فقط باید بچسبند به عقیده شما؟ عجباااا. ثانیأ گاو و گوسفند غذای میلیونها انسانه شما نمی توانی به کسی بگی غذا نخور و مثل یمنی ها لنگ ببند دور کمرت و یا یک‌ وعده غذا بخور یا نان نخور. هیچ انسانی حق تحمیل عقایدش به بقیه ندارد هیچ کس و هیچ کس در هیچ‌جا در هیچ‌ مکانی حق ندارد به کسی همچنین حرفی بزند. گاو و گوسفند کشتار میشه چون غذا است و برای نیامدن قحطی است و از پوست آن هم استفاده می شه برای کیف و‌کفش نه اینکه حیوان را مثل تمساح پرورش فقط برای پوست حالا یک کاربردی هم برای بقیه پیدا می شه ، نه دوست گرامی یکجای کار می‌لنگه شما دغدغه اشتغالزایی و بقای نسل حیوان ندداری و بنا به اهداف ایدئولوژیک این کامنت‌ها را سر هم کردی. روز‌خوش هموطن جهادی و انقلابی
پاسخ ها
مهدی.
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
دقيقأ معلوم شد از کجا داری کامنت میذاری. شما فقط پول میگیری کامنت شلوغ کاری و مغلطه و اختلاف انداختن تو مردم بذاری. موضوع هم فرقی نمیکنه. با برچسب زدن آخر حرفتم قشنگ تابلو کردی. ................ سریع ایجاد دو دستگی دعوای سلیقگی. ایجاد تنفر. اگه نه درده نه مردمو داری نه محیط زیست نه هیچی. فقط پول.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
2
9
به نظر من این خبر اینقدر که دارید بزرگش میکنید مهم نیست پرورش کروکودیل هم مثل پرورش هر حیوان دیگری وقتی جنبه اقتصادی پیدا میکند یک شغل است و به محیط زیست ربطی ندارد اگر از حیات وحش کسی کرو کودیل شکار کرد اونوقت به محیط زیست مربوط میشه شما هم بهتره به خبرهای مهمتری بپردازید
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
دمت گرم
اینایی که کامنت منفی میذارن 90%اصلا با اینکه اگر گاندو یا یوز یا خرس سیاه ایرانی و قجرها منقرض کردن و بردن پرنده ها واسه عربا مشکلی ندارن. و فقط با اهداف سیاسی مالی یه جریان دیگه به خطن که مزد بگیرن مردمو تو روی هم بزارن.
سامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
0
8
احتمالا مواد مورد نیاز برای تولید مصنوعات چرمی مار و کروکودیل توسط چند آقازاده محترم اون هم برای استفاده چند خانواده و خاندان رده بالا و پولدار و صادرات به سایر کشورهای دیگه وارد میشه که وجود همچنین مزرعه ای و تولیدات داخلی باعث رکود اقتصادی در بازار این حضرات میشه. حالا اگر اینها حلال گوشت بودن و می‌خواست توی یک مراسم مذهبی ذبح بشن مطمعنا این مزرعه موجب فخر ایران و اسلام بود...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
1
6
خوب متفکرین
مگه گوشت گوسفند و گاو و شتر و مرغ و....‌‌چجوری تهیه می کنن که برا کشتن یک کرو کدیل اینجوری جبهه می‌گیرید
Tomeh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
1
3
باسلام .خاستم بگم الکی شلوغش نکنین.اینا چندتا کروکدیل خریدن.دارن ازهمونا تولید مثل میکنن .ربطی به انقراض کروکدیلا نداره .تازه هرموقع هم کروکودیلا داشتن منقرض میشدن.همینا جلو انقراضشو میگیرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
2
0
ببینید شانس زندگی طبیعی این حیوان از زمان تخم تا بالغ شدن بسیار کمه و تحت پرورش در مزرعه هست که تخم ها به حیوان بالغ تبدیل میشن حالا اگر بخواهیم جلوی کشتار این گونه رو بزنیم می‌بایست جلوی تکثیر بی رویه آنها رو هم بگیریم بهر حال این حیوان کاه و یونجه نمیخوره و مجبورا حیوانات دیگه رو به خورد اینها بدن احتمالا سگ ها و گربه های خیابانی و از این قبیل اگر همین حالا هم پیگیری بشه اینها جز این نمیخورن دنیا داره به سمت حذف باغ وحش ها میره تازه با اون استانداردهای بالایی که اونا دارن ، مگه ببرهای باغ وحش مشهد که قربانی سلاخی و فروش پوست شدن کسی پیگیر شد ، نهایت دو یا سه کروکودیل رو بشه داخل آکواریوم نگهداشت برا توریست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
سگ ولگردارو بدن همینا بخورن هم اونا جمع میشن هم اینا سیر هم صادرات زیاد میشه هم مشکل سگای ورد حل میشه. تازه میشه از صحنه خوردن سگا توسط کروکدیلها هم درآمد ایجاد کرد. شرط‌بندی. تماشا. حیات وحش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
1
1
کشتن حیوان به این طرز فجیع ،.....................
حیوانات حلال گوشت که مردم میخورند اینطور کشته میشن؟
فنر تو نخاعشون میکنن؟
.....................
کوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
1
2
این حمایت از حیوانات هم شده یک مد و مد بازی که به مد بازی های بالا شهر اضافه شده. خودم دیدم خانومه غدای گربه اورده بود پارک و به کلاغ ها نمیداد. یعنی کلاغ رو به خاطر زشت بودنش حیوون نمیدونست.
دوم اینکه روزانه میلیون ها گاو و گوسفند و مرغ سلاخی میشند ولی کسی نمیگه این ها هم جون دارند
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
1
2
ما هم که دامپروری داریم و گوسفند رو چاق میکنیم و می‌فرستیم کشتارگاه ؟لابد کار غیر انسانی میکنیم؟
واااا
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
1
2
این خانم یا بهتره بگم ماده شیر ایرانی با تمام مشکلات که معمولا بر سر راه هر تولید کننده مظلوم ایرانی هست داره دست وپنجه نرم میکنه تا یک صنعت بسیار بسیار بسیار پرسود رو وارد این مملکت بکنه طوری که هر ایرانی میتونه این حیوان رو پرورش بده مثله پرورش شتر مرغ وخرگوس که در ایران راه اندازی شده ودامدار رو از این وضعیت ناراحت کننده در بیاره تا بجای قاچاق دام این صنعت وارد کشور بشه من به شجاعتش احترام میذارم
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
3
0
تو این مملکت هیچکس نمیتونه بدون پشتوانه حکومتی این کارو بکنه این خانم اقا همونایین که تو زسانه و تلوزیون کلی ازشون حمایت و تقدیر شد . ....................، آه همین موجودات بزودی دامانشونو میگیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
1
3
سلام علیکم باید ببینیم خلفت این حیوان و دیگر حیوانات برای چی بوده است؟ ضمن حفظ اکو سیستم طبیعت، همه مسخر انسان و برای بهره آدمی آفریده شده اند و اگر غرض عقلایی بر آن تعلق گرفت میتوان از آن بهره برد حال اگر شیوه ذبح خیلی غم انگیز است باید روش را تغییر داد نه اینکه از منافع آن دست برداشت
M
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
0
2
واقعا چه فرقی داره شتر مرغ بلدرچين کبک گوسفند میگو حالا کروکودیل
اینقدر داریم غم توشه ک عاشقی فراموشه.کاسه کوزه تونو جمع کنین بفکر مردم باشین
تمااااام
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
0
0
دقیقا از املا و ادبیات کامنتهای طرفدار این مزرعه مشخصه که توسط یک نفر با اسامی نوشته شده و زمین و زمان رو بهم ربط داده تا این تجارت کثیف رو توجیه کنه. یکجا خودشو طبیعت گرد معرفی کرده و جای دیگه کشتار حیوانات پرورشی که مصرف غذایی دارند رو با یک حیوان وحشی که اختصاصا بخاطر پوستش و توی منطقه جنوب شرق آسیا کشتار میشه مقایسه کرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
اقای آرش دست بردار. من همون به قول شما ( طبیعت گرد ) هستم و البته دامپزشک . بیا بامن یه بحث منطقی بکنیم دست از این توهم توطعه هم بردار بیا ببینم تو مشکلت چیه دقیقا؟ حیوان رو در طبیعت خدادادی خودش دیدی یا فقط فیلمهاش رو دیدی و الانم احساساتی شدی ؟
شیروان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
0
0
بی مصرف تر ، نادان تر و بی ارزش تر از کسی که از روی دانسته های سطحی تابلو حمایت از حیوانات دست میگیره وجود نداره! مخصوصا در ایران! همینطوری که چندین نفر تو نظر ها اشاره کردن این یک کسب و کاره دقیقا مثل دامداری ها فعل هر دو کشتنه اما فلسفه یکی سیری شکم شما به ظاهر حمایت کننده های محیط زیسته و فلسفه دیگری مد و فشن اما هردو یکیه پس هیچ وقت بین کشتن کاو و گوسفند و مرغ و یه حیوان پرورشی مثل کروکودیل ، کایمن و تمساح صرفا به دلیل فلسفه کشتنشون فرق نزارید ، چرا گفتم شما به ظاهر حامی محیط زیست هستید ؟ برای اینکه نمی دونید سازمان های جهانی محیط زیست گونه های بومی رو به سه روش طبقه بندی می کنه ؛ در معرض خطر ، بندرت در معرض خطر و فراوان! حالا نمیگم چون تمساح فراوانه باید بریم تمساح بکشیم ، اما مولد هایی که در اسارت تکثیر میشن مثل همون گاو و گوسفند و مرغ برای یه مصرفی پرورش داده میشن ! مثلا جدیدا تو ایران داره گوزن و اهو پرورش داده میشه اینو با یک کشوری مثل ایرلند که شاید چند سده پشت سر هم دارن گوزن پرورش میدن و می خورن مقایسه کنی از اهمیتش کاسته میشه چرا که انسان همواره همین کارو کرده ! الان اگر یه نفر بره تو اسکاتلند ، انگلیس یا ایرلند از تو جنگل گوزن بکشه چون نظام اکوسیستمی به هم می ریزه توسط دولت محکوم میشه ، حالا اگر پوست کروکودیل از منابع پرورشگاهی برای مصرف کننده ها تامین بشه دیگه دست به دامن بلک مارکت نمیشن که اونا هم برن از شکارچیای حیات وحش بخرن که گند بزنه به کل جنگلها ، اگر اطلاع ندارید بدونید که بانکوک بزرگترین تامین کننده پوست کروکودیل در جهانه و دلیل این که دولت این اجازه رو به مزرعه دار ها داده حفاظت از هزاران باطلاق طبیعی که محل زندگی کروکدیل های بومیه. ترو خدا انقدر کوته فکر و نادان نباشید ، من خودم بشدت با کشتن حیوانات در معرض خطر و حتی گونه های فراوان مخالفم اما مزرعه حیوانات پرورشی یک فلسفه دیگه داره و جای نق و نوق یه عده از همچی بی خبر تازه به دوران رسیده نیست که دوست دارن برای ترک دیوار هم اشک بریزن ! به قول انگلیسی ها ، بعضی چیز ها برای یک امر بزرگتر فدا میشن ! این امر بزرگ اینجا اینه که بلخره کسانی پیدا میشن که بخوان از این پوست بخرن ، اگر نتونن از تکثیر کننده ها بخرن ، بازار شکارچیا داغ میشه و جنگل ها خالی!
نظر شما
ادامه