کد خبر: ۶۶۴۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، کردستان، خراسان شمالی، قم، اردبیل و قزوین

 

در پی اجرای طرح تشدید نظارت توسط اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی،
رمضان امسال 279 متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند

 

در پی اجرای طرح تشدید نظارت بر مراکز تولید، تهیه و عرضه فرآورده های خام دامی توسط اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در ماه رمضان امسال، 2 واحد تولیدی تعطیل و 279 واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان با اعلام این خبر گفت: امسال برای اولین بار طرح نظارت عالیه بر اجرای نظارت بهداشتی توسط 56 تیم عملیاتی انجام شد و در این راستا و توسط این گروه ها، فعالیت اکیپ های بازرسی فرآورده های خام دامی که همه روزه در مقاطع مختلف زمانی در حال  انجام بود توسط این 56 تیم  مورد ارزیابی  قرار گرفت و اجرای این طرح علاوه بر افزایش بازدهی فعالیت های نظارتی باعث کشف مقادیر بیشتری از تخلفات  در راستای تامین سلامت غذائی روزه داران گردید.
دکتر جعفر عطارباشی افزود: طی ماه مبارک رمضان بالغ بر  9 هزار  بازدید از  7233 مورد  از واحدهای  مرتبط با فرآورده های دامی شامل؛ مراکز عرضه و فروش این فرآورده ها، کشتارگاه های دام وطیور و مراکز بسته بندی، رستوران ها، سردخانه ها، آشپزخانه ها و... انجام شدکه منجر به 71 مورد نمونه برداری برای ارسال به مراکز آزمایشگاهی جهت  تایید تشخیص موارد شده است.
وی تصریح نمود در رمضان امسال بیش از 32 هزارکیلوگرم انواع فرآورده های خام دامی غیر بهداشتی توسط اکیپ های دامپزشکی، ضبط شده که از این میان، بیش از 15 هزار کیلوگرم به دلیل وجود مشکلات حاد بهداشتی معدوم و از چرخه
مصرف حذف شده است.

عطارباشی، گزارش های مردمی را نیز به عنوان یکی از منابع مهم جهت برخورد با موارد تخلف در امنیت غذایی یاد کرد و از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف در نحوه تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های دامی، مراتب را در مشهد با شماره تلفن های 1512، 6233075 و 7250025 اعلام داشته و در شهرستان ها نیز به نزدیکترین اداره دامپزشکی محل سکونت اطلاع دهند.
وی از شماره 30001905 نیز به عنوان سامانه دریافت پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی استان برای دریافت گزارش های مردمی یادکرد.

 

-------------------------------

 

ضبط بیش از 6 تن فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف در طرح نظارتی رمضان در استان کردستان


در جریان اجرای طرح نظارتی ویژه ایام ماه مبارک رمضان در استان کردستان بیش از 6000 کیلو گرم انواع فرآورده های خام دامی غیر قابل مصرف توسط اکیپ های نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی ضبط و معدوم گردید.

دکتر عبدالله طهماسبی رئیس اداره نظارت بر بهداشت فرآورده های خام دامی اداره کل دامپزشکی استان کردستان در این رابطه افزود: در جریان اجرای طرح نظارتی ویژه ایام ماه مبارک رمضان در استان کردستان که با تشکیل 68 اکیپ عملیاتی انجام گرفت بیش از 10000 مورد بازدید از 1269 مرکز عرضه فرآورده خام دامی استان کردستان به عمل آمد و در جریان نظارتهای صورت گرفته 8 واحد مرکز عرضه کننده متخلف به مراجع قضایی معرفی و یک مرکز نیز پلمپ گردید و همزمان از فعالیت 6 خودرو غیر مجاز عرضه فرآورده های خام دامی جلوگیری به عمل آمد.

--------------------------------

 

 معاون اداری وپشتیبانی اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی :

باید روند تولید را به لحاظ بهداشتی از مزرعه تا سبد خانوار مصرف کننده مورد نظارت بهداشتی قرار دهیم


جلسه ای با حضور مدیر کل دامپزشکی استان، معاونین اداره کل دامپزشکی، روسای ستادی استان و همینطور مهندس ثروتی نماینده مردم محترم شهرستان بجنورد در مجلس شورای اسلامی در محل اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی برگزار گردید.
در این نشست دکتر یاوری معاون اداری وپشتیبانی اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی اظهار داشت: با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه خراسان شمالی جزو مناطق محروم است ، تصریح کرد بر خلاف این گونه نظرها این استان به لحاظ هم مرز بودن با کشور ترکممنستان و همچنین نزدیکی مرکز استان به مشهد مقدس  یکی از استان های برخوردار ومستعد  به لحاظ سرمایه گذاری با نگاه صنعتی  در این بخش ، دسترسی تولیدکنندگان به بازار مصرف و عرضه فرآورده های خام دامی  بسیار ساده و سریع خواهد بود.
وی با توجه به اینکه نقش دامپزشکی  اجرایی ، نظارتی است ، عنوان کرد سخت ترین وظیفه قسمت نظارتی است که باید روند تولید را به لحاظ بهداشتی از مزرعه تا سبد خانوار مصرف کننده در خصوص فرآورده های خام دام مورد نظارت وتنزل بهداشتی قرار دهد.
بر این اساس وی به شرح خدمات دامپزشکی را شبیه به دو بال پرنده عنوان کرد که یک بال آن رفع نیازهای تولید کننده  و بال دیگر خواسته های مصرف کننده است که باید محصول بهداشتی  و باکیفیت در اختیار آنان قرار گیرد .با این توصیف تلاش و کوشش دامپزشکی برای ارائه خدمات بهداشتی ، نظارتی ، درمانی دو چندان می باشد.
دکتر یاوری در ادامه افزود : ترکیب کارکنان دامپزشکی در اداره کل وشهرستان ها ی تابعه را به شرح ذیل اعلام نمود.
از 159 کارمند 64 درصد آنها با وضعیت استخدام رسمی و پیمانی و ما بقی در قالب قرار داد  کارمشخص ، طرح نیروی انسانی ، قرارداد کار معین ، وظیفه و شرکتی می باشند.
او همچنین اظهار داشت 67 درصد کارکنان با مدرک فوق دیپلم و بالاتر می باشند  که حدود 21 درصد  دارای مدرک دکتری هستند او در همین رابطه عنوان نمود کلیه دکتران دامپزشکی حداقل قبل از شروع به کار یک پروژه تحقیقاتی – کاربردی در قالب پایان نامه خود اجرا ودفاع نموده اند ، لذا توان هدایت و اجرای پروژه های اجرایی و حتی تحقیقاتی را دارا می باشند.
همچنین وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تا پایان سال 92 حدود 27 درصد پرسنل این اداره کل بازنشسته  خواهند شد.نگاه مسئولان محترم استان در جذب تامین نیروی انسانی به این اداره کل را خواستار شد.

 

-------------------------------------

 

تراکم مرغداریها درقم 9 برابر میانگین کشوری است


رضا سیار در مراسم افتتاح مزرعه مرغ مادر در استان قم ظرفیت مرغ گوشتی استان را بالای هزار تن ذکر کرد و تراکم مرغداریهای استان را 9 برابر میانگین کشوری اعلام نمود.
با حضور ترکاشوند مدیرکل پرورش طیور وزارت جهادکشاورزی، حجت الاسلام بنایی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، معاونت برنامه ریزی استانداری قم، رئیس جهادکشاورزی استان، مدیران کل دامپزشکی و صنایع و معادن استان قم یک واحد مزرعه پرورش مرغ مادر در استان قم با ظرفیت 35 هزار قطعه در بخش خلجستان قم افتتاح گردید.
در این مراسم رئیس جهادکشاورزی استان قم اظهار داشت: مجموع ظرفیت مرغ گوشتی استان بالای هزار تن میباشد و بدلیل اینکه تراکم مرغداریها در استان 9 برابر میانگین کشوری است در واقع درگیری بیماری در طیور نیز بالاست.
وی ابراز داشت: اگر در قم مراقب بهداشت و شیوع بیماری نباشیم میزان تولیدات طیور کاهش خواهدداشت.
ایشان در ادامه افزود: در حوزه بهداشت اقدامات خوبی تا کنون صورت گرفته و دامپزشکی استان قم نیز مراقبتهای سنگینی را در حوزه بخش درمان و پیشگیری و واکسیناسیون انجام داده است.
لازم به ذکراست این واحد در مساحت 50 هزار متر مربع و فضای مسقف 8 هزار متر مربع بنا گردیده و تولید نهایی گله 6 میلیون قطعه جوجه یک روزه گوشتی در یک دوره 64 هفته ای است و برای 40 نفر اشتغالزایی داشته است.

-----------------------------------

 

برگزاری همایش مبارزه با قاچاق دام و فرآورده های خام دامی توسط دامپزشکی قزوین و نیروی انتظامی


همایش مبارزه با قاچاق دام و فرآورده های خام دامی روز چهارشنبه مورخ 16/6/90 راس ساعت 9صبح در محل سالن اجتماعات فرمانداری بوئین زهرا برگزار خواهد شد.


در این همایش که پرسنل نیروی انتظامی در آن شرکت خواهند نمود، نمایندگانی از اداره کل دامپزشکی  و فرماندهی نیروی انتظامی استان قزوین، آخرین قوانین مربوط به نقل و انتقال دام و فرآورده های خام دامی و همچنین اهمیت برخی از بیماریهای دامی را بیان خواهند نمود.


 

 

 

نظر شما
ادامه