کد خبر: ۶۶۲۵۵

یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید مکمل های غذایی-دارویی پروبیوتیک شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، استفاده از مکمل‌های غذایی و دارویی پروبیوتیک برای گونه‌های مختلف دام، طیور و آبزیان، نقش قابل توجهی در بهبود وضعیت سلامت آن‌ها و تامین غذای سالم برای جامعه بازی می‌کند.استفاده از مکمل‌های غذایی و دارویی توسط انسان‌ها (در سنین مختلف) نیز از نقش مهمی در رشد و ارتقای وضعیت سلامتی افراد برخوردار است. این مکمل‌ها سال هاست که با هزینه‌هایی گزاف از خارج از کشورمان تامین می‌شوند.

با این حال یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی وارد این عرصه شده و با تولید هفت محصول اصلی و عمده پروبیوتیک دامی و انسانی، نقش قابل توجهی در کاهش میزان وابستگی کشور به واردات این محصولات از خارج از کشورمان بازی کرده است.

این شرکت دانش بنیان با تکیه بر دانش داخلی و ظرفیت های موجود توانسته است این محصولات را تولید کند.

بزرگترین بازار فروش شرکت در زمینه مکمل‌های پروبیوتیک دامپزشکی است. استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک در گونه‌های دام، طیور و آبزیان مختلف باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی آن‌ها به بیماری‌های مختلف می‌شود. این موضوع باعث کاهش مصرف دارو و بویژه آنتی بیوتیک در این گونه‌ها شده و در نتیجه فرآورده‌های غذایی، شیر و گوشت سالم تری در اختیار جامعه قرار می‌گیرد. از سوی دیگر مصرف پروبیوتیک‌ها باعث بهبود عملکرد گوارش و هضم و جذب مواد غذایی می‌شود و در نتیجه از مواد غذایی مصرف شده بهره وری بهتری صورت می‌گیرد و ضریب تبدیل خوراک را کاهش می‌دهد. از این رو مصرف پروبیوتیک‌ها به دلیل اثرات اقتصادی و سلامت بخشی که در مزارع پرورشی دارد در سالیان اخیر به شدت مورد استقبال پرورش دهندگان قرار گرفته است.

این شرکت  در دو زمینه تولید باکتری‌های مقاوم به حرارت (باکتری باسیلوس کوآگولانس) و لاکتوباسیل‌های پروبیوتیک (لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس رامنوسوس، لاکتوباسیلوس کازئی) فعالیت می‌کند. باکتری‌های مقاوم به حرارت در تولید انواع محصولات غذایی پروبیوتیک که در فرایند تولید آن‌ها حرارت پخت استفاده می‌شود نظیر ماکارونی، کیک و کلوچه، و انواع سس کاربرد دارد. باکتری‌های لاکتوباسیل در بسیاری از مواد غذایی پروبیوتیک نظیر انواع فرآورده‌های لبنی کاربرد دارند. محدودیت اصلی تولید صنایع غذایی پروبیوتیک، عدم دسترسی به مواد اولیه پروبیوتیک باکیفیت می‌باشد که باعث توقف تولید این صنایع رو به رشد می‌شود. در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های صورت گرفته بسیاری از کارخانجات صنایع غذایی بزرگ و کوچک با چنین چالشی مواجه شده اند.

علاوه بر تولید مکمل‌های پروبیوتیک در حوزه‌های دامپزشکی و صنایع غذایی، یکی از بازار‌های بزرگ پروبیوتیک، تولید مکمل‌های پروبیوتیک انسانی برای سنین مختلف از کودکان تا بزرگسالان می‌باشد. در این خصوص شرکت حاضر پنج محصول پروبیوتیک برای کودکان (کیدی فلورا)، بزرگسالان (پارسی لاکت و دکتر ییست) را تولید نموده و به بازار عرضه کرده است.

با توجه به اینکه تا حدود ده سال پیش بخش اعظم محصولات پروبیوتیک موجود در بازار وارداتی بود، با زحمات زیادی که شرکت‌های مختلف در این دوره کوتاه کشیدند، در حال حاضر می‌توان گفت بیش از ۸۰ درصد از بازار مکمل‌های پروبیوتیک در تمامی حوزه‌های دامپزشکی و انسانی در داخل تولید می‌شود. با توجه به این نکات با توجه به حجم بالای واردات مکمل‌های پروبیوتیک دامپزشکی و انسانی افزایش توانایی در تولید مکمل‌های پروبیوتیک داخلی باعث کاهش خروج ارز و در صورت افزایش حجم صادرات پروبیوتیک‌ها با خارج که در حال حاضر بطور محدود صورت می‌گیرد ارز آوری بالایی ایجاد می‌کند.



نظر شما
ادامه