کد خبر: ۶۶۲۵۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: طرح تعیین سویه های در گردش کرونا ویروس عامل برونشیت عفونی طیور در مرغداری های درگیر بیماری های تنفسی استان خراسان جنوبی با همکاری موسسه واکسن و سرم سازی رازی در سال 1400 انجام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، «دکتر صباغ زاده» مسئول کمیته پژوهش دامپزشکی استان گفت: این طرح با همکاری اداره کل دامپزشکی استان و موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی به منظور شناسایی سویه های در گردش ویروس برونشیت عفونی در واحد های مرغداری گوشتی استان صورت پذیرفت.

وی گفت: در طی اجرای طرح با اخذ نمونه از 36 واحد مرغداری گوشتی استان که دارای علایم بیماری های تنفسی بودند و ارسال آن به موسسه واکسن و سرم سازی رازی در بازه زمانی 12 ماهه به روش تشخیص مولکولی انجام ،و از36 نمونه ارسالی  در 24 نمونه، ویروس برونشیت جدا سازی شد و مشخص گردید که در استان سویه یا واریانت غالب که در مرغداری های استان در حال گردش میباشد از کدام دسته می باشد.

صباغ زاده گفت: 20 ویروس شناسایی شده از لینیج GI-23 IS-VAR2-TYPE)) میباشد. و این مشابه با بیشتر مطالعاتی هست که در ایران انجام شده است.

مسئول کمیته پژوهش در ادامه گفت: سه  ویروس دیگر شناسایی شده از لینیج GI-1 (MASS) و یکی دیگر از ویروس های شناسایی شده از لینیجGI-16  (Q1) بود.

صباغ زاده در پایان گفت: با توجه به نتایج حاصل از اجرای این طرح کلینسین ها می توانند جهت پیشگیری و کنترل بیماری برونشیت عفونی در واحد های مرغداری تحت پوشش خود از واکسن های مناسب موجود همانندH120 , 4.91 و ... برای واکسن اولیه و ثانویه استفاده نمایند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
0
1
چه کار دقیق و قشنگی
اگر چه ۲۰ سال با تاخیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
0
1
طرح بسیار جالبی بود و با نتایج حاصل می توان گفت بهترین روش و نوع واکسیناسیون برای پیشگیری از بیماری برونشیت چیست
نظر شما
ادامه