کد خبر: ۶۶۱۳۴

حکیم مهر: بر اساس‌ نظریات اقتصاددانان‌ و تجارب‌ کشورهای دارای اقتصاد رو به رشد، کارآفرینان عامل توسعه‌ و رشد اقتصادی‌ محسوب‌ می‌شوند، در عرصه جهانی افراد خلاق و نوآور به عنوان کارآفرین، منشاء اتفاقات خوب و ارزشمند هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، قدرت اقتصادی، عامل موفقیت کشور در بخش‌های مختلف بوده و کارآفرینی در تحقق رونق اقتصادی با حمایت از تولید، افزایش درآمد مردم و ایجاد اشتغال و ارزآوری نقش بی‌بدیلی زا ایفا می‌کند.

یکی از نتایج مهم کارآفرینی ایجاد اشتغال است که ایجاد فضای رقابتی، توسعه روزافزون تنوع محصولات تولیدی و تغییر ذائقه مشتریان و مخاطبان موجب شده تا ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف به ناچار برای ادامه حیات خود به نوآوری و کارآفرینی روی بیاورند.

توجه به کارآفرینی و توسعه آن، گام مثبتی در جهت ایجاد فضای مناسب جهت توسعه، افزایش منابع ملی، کاهش نرخ بیکاری، تعادل ساختاری و توسعه در شهرها و روستاها خواهد بود که شناخت هدف، داشتن افق آینده، بکارگیری خلاقیت‌های ذهنی، شهامت، ابتکار، ریسک‌پذیری و در عین حال واقع بین بودن از ویژگی‌های مهم در زمینه کارآفرینی است، البته کارآفرینی عامل ترغیب و تشویق سرمایه‌گذار، حس رقابت، تغییر و نوآوری  بوده و ارتقای کیفیت زندگی کمک می‌کند.

«دکتر دبیر رضایی» کارآفرین برتر ملی و استانی و مدیرعامل شرکت کیمیاگران تغذیه در چهارمحال و بختیاری بوده که با استفاده از تکنولوژی روز دنیا، توانسته خوراک آبزیان تولید و این محصول را روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.

دبیر رضایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آغاز فعالیت فعالیت تحقیقاتی شرکت کیمیاگران تغذیه از سال ۸۴، اظهار کرد: نخستین تولیدات کارخانه در سال ۸۸ به کشور عرضه شد که با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز، توانسته خوراک باکیفیت برای آبزیان را به مرحله تولید برساند.

وی افزود: آخرین تکنولوژی خوراک آبزیان را برای این کارخانه وارد کشور کردیم و موجب شد بسیاری از کارخانجاتی که قدمت بیشتری داشتند خود را به‌روز کنند.

مدیرعامل شرکت تولید خوراک آبزیان با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری قطب تولید ماهیان سردابی کشور است، تصریح کرد: علاوه بر تولید خوراک ماهیان سردآبی، اقدام به تولید خوراک ماهیان گرم‌آبی، میگو و ماهی در قفس کرده‌ایم، به‌طوری که در زمینه تولید خوراک میگو حدود دو سال است که ورود پیدا کردیم.

وی گفت: باوجود ارائه خدمات در چهارمحال و بختیاری و سطح کشور، به واسطه همکاری شرکت‌های تجاری انواع خوراک آبزیان، به کشورهای عراق و جنوب روسیه صادر می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه از آغاز فعالیت کارخانه تولید خوراک آبزیان تاکنون تلاش‌ها در راستای استفاده از نیروهای بومی در چهارمحال و بختیاری بوده است، بیان کرد: در حال حاضر برای ۱۰۰ نفر اشتغال مستمر و پایدار و برای بیش از ۵۰۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم فراهم شده است.

این کارآفرین برتر ملی در ادامه با بیان اینکه یکی از پارامترها در بحث نوآوری و کارآفرینی پذیرش ریسک و تفکر در بحث تعهد به آینده و اشتغال ایجاد شده است، تصریح کرد: کارآفرینی که شغلی را ایجاد  می‌کند، برخلاف تامین امنیت شغلی برای کارکنان، فرد را متعهد می‌کند تا مسیر پیش‌رو را با هزینه و سرمایه‌گذاری بیشتری به جلو حرکت دهیم، از طرفی می‌توان گفت شغلی که به واسطه نوآوری و کارآفرینی ایجاد شده، موجب می‌شود دیگران از آن الگوگیری کرده و همین امر موجب افزایش اشتغال خواهد شد، گرچه کارآفرینی، نیازمند دید وسیع نسبت به ایجاد شغل موردنظر دارد.

وی تاکید کرد: رمز موفقیت هر کارآفرین برتر تلاش، پیگیری و تعهد نسبت به وظایف تعیین شده است، اگر انسان نسبت به کار خود متعهد باشد، قطعا می‌تواند محصول باکیفیت و مشتری‌پسند را تولید و روانه بازار کند، از طرفی صداقت در گفتار و کردار با گروه هدف امری بسیار مهم است که باید به آن‌ توجه کرد.

این دکترای دامپزشکی افزود: من به‌عنوان کارآفرین، علاوه بر رقابت محصولات تولیدی خود در داخل کشور در خارج از کشور نیز با کشورهای عربی و اروپایی رقابت می‌کنم،  آنچه دارای اهمیت است، این بوده که باید از منابع موجود در کشور به خوبی استفاده کرد، یعنی نباید منابع در اختیار، موجب هدر رفت حقوق مردم و منابع کشور شود.

رضایی گفت: سال‌های گذشته کارآفرین برتر استانی شناخته شدم و سال ۹۹ با برگزاری جشنواره امتنان در میان کارخانجات استان و کشور، به عنوان کارآفرین برتر و شرکت کیمیاگران تغذیه به عنوان واحد نمونه ملی شناخته شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تمامی مشاغل تحت‌الشعاع ویروس کرونا قرار گرفتند، بیان کرد: این ویروس علاوه بر نعمت، نغمتی بوده که موجب ضربه به تمامی مشاغل از جمله حوزه تولید شده است، به طوری‌که صنعت، کشاورزی و تجارت را تحت تاثیر خود قرار داده، اما نباید تولید به واسطه این ویروس تعطیل شود.

این کارآفرین برتر ادامه داد: از آغاز شیوع کرونا، تلاش این شرکت در راستای مراقبت و پیشگیری بوده، به طوری که در سال گذشته جزو اولین کارخانه‌هایی بوده که از روزهای ابتدایی فروردین‌ماه فعالیت را آغاز کرد، گرچه این ویروس، در روند ایجاد نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، سفرهای تحقیقاتی در بحث مراودات و سرکشی به مزارع آبزی پروری مشکلات بسیاری را ایجاد کرد، از طرفی هزینه‌های بسیاری را برای تولیدکننده تحمیل کرده است، اما این مشکلات نتوانست تولید، نظارت‌ها و تحقیقات را تعطیل کند، بلکه اقدامات لازم از راه دور انجام می‌شود.

وی بیان کرد: یک تولیدکننده خوب و متخصص باید بتواند از منابع در اختیار به درستی و بهینه استفاده کند، با هم‌صنف خود در راستای حفظ حقوق مشتری همکاری کند.

مدیرعامل شرکت کیمیاگران تغذیه اضافه کرد: متاسفانه در این میان، برخی قوانین جدید که به‌نظر می‌رسد بدون کارشناسی طرح می‌شوند باید کارشناسی شده و سپس ابلاغ شوند، به‌طوری که پیش از طرح قانون جدید مشکلات تولید از نزدیک مشاهده، بررسی و مانع‌زدایی شوند تا مشکلات حوزه تولید به نحوی تسهیل شود، زیرا قوانین موجود، موجب خلل در کار تولید می‌شود، همچنین فردی که راغب به ایجاد شغل است در صورت مواجه شدن با قوانین دست و پا گیر، ممکن است از ایجاد آن سرباز زند.

وی خاطرنشان کرد: نباید به تولیدکننده به چشم یک شهروند عادی نگاه شود، بلکه باید شرایطی همچون تسهیل شدن در امر صادرات فراهم باشد تا بدون دغدغه تولید افزایش پیدا کند، زیرا صادرات ارزش افزوده بالایی را نصیب تولیدکننده خواهد کرد.

 

نظر شما
ادامه