کد خبر: ۶۶۰۷۸

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه عامل ایجاد بیماری هاری ویروس است، گفت: این ویروس به‌کندی در بدن عمل می‌کند، دوره کمون آن بسته به محل گزش در برخی اوقات تا ۱۵ سال نیز گزارش شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حسین صالحی» با بیان اینکه بیماری هاری، یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، اظهار کرد: برخلاف تصور عموم که این بیماری تنها از سگ و سگ‌سانان به انسان منتقل می‌شود باید گفت که گزش حیوانات دیگر نیز می‌تواند عامل این انتقال این بیماری خطرناک باشد، یکی از مخازن بیماری هاری حیات وحش است و این بیماری از طریق حیواناتی مانند روباه، گرگ، شغال و ... می‌تواند به حیوانات اهلی و نیز به انسان منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه در دنیا گزش و خراش ناشی از حمله  گربه، بیشترین عامل انتقال بیماری هاری به انسان است، افزود: در دامپزشکان و افرادی که با حیوانات سروکار دارند، گزش گاو، بیشترین عامل انتقال این بیماری است، بنابراین یکی از اقداماتی که باید این افراد انجام دهند، واکسیناسیون علیه بیماری هاری است، واکسن این بیماری بسیار موثر بوده و سطح ایمنی افراد را در برابر ویروس عامل ایجاد بیماری افزایش می‌دهد.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه عامل بیماری هاری ویروس است، ادامه داد: این ویروس به‌کندی در بدن عمل می‌کند، دوره کمون آن بسته به محل گزش در برخی اوقات تا ۱۵ سال نیز گزارش شده  است، این ویروس از محل گزش وارد زخم شده و در شرایط  بی‌هوازی خود را به اعصاب می‌رساند، به‌همین دلیل پس از گزش توصیه می‌شود که محل زخم بسته نشود و فقط با آب و صابون، محل گزش شستشو داده شود.

صالحی با بیان اینکه بیماری هاری درمانی ندارد، افزود: تنها راه جلوگیری از بیماری هاری در انسان، مراجعه به مراکز بهداشتی و انجام سرم‌تراپی و واکسیناسیون است، اگر محل زخم بسته شود، این ویروس رشد کرده و خود را به اعصاب محیطی بدن می‌رساند، اگر ویروس خود را به عصب برساند، تقریبا درمانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هاری در حیوانات به‌صورت خشمگین و آرام خود را نشان می‌دهد، یادآور شد: حیوان درگیر بیماری هاری نشانه‌هایی مانند بی‌قراری، تحریک‌پذیری بالا، حالت تهاجمی، حمله، ترشح و ریزش بزاق از دهان دارد، در برخی اوقات نیز هاری آرام رخ داده و حیوان را گوشه‌گیر و منزوی می‌کند، به‌علاوه حیوان از نور فراری شده و در گوشه‌ای پنهان می‌شود، این نوع هاری، بیشتر در گربه‌ها دیده می‌شود.

صالحی خاطرنشان کرد: همچنین در دام‌های اهلی مانند گاو و گوسفند و ..‌. نیز مواردی از هاری با علایم زمین‌گیری دیده شده است که در موارد معاینه توسط دامپزشک و یا دست‌کاری توسط دامداران، می‌تواند منجر به ایجاد گزش، خراش و انتقال بیماری شود.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه واکسیناسیون و نشانه‌گذاری (با قلاده) حیوانات مانند سگ‌های گله، به‌صورت رایگان توسط سازمان دامپزشکی کشور انجام می‌شود، گفت: این واکسن، به‌صورت سالیانه تزریق می‌شود، همچنین افرادی که دارای حیوان خانگی هستند می‌توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون بخش خصوصی دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون حیوانات خود اقدام کنند.

وی در پایان بیان کرد: به هم استانی‌ها توصیه می‌شود که در صورت مواردی از گزش حیوانات حتما جهت پیگیری درمان به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

 

نظر شما
ادامه