کد خبر: ۶۶۰۵۴
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: حذف ارز ۴۲۰۰ در سازمان دامپزشکی، تهیه واکسن به‌عنوان بهترین راه جلوگیری از بیماری‌های شایع در میان دام‌ها را با چالش روبه‌رو کرده و هزینه‌ای افزون بر نهاده را بر دوش دامداران گذاشته و از این رو حتی برخی از آنها را به ناچار مجبور به فروش دام برای تامین هزینه‌ها کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، گوشت قرمز یک ماده مغذی پروتئینی مناسب برای حفظ سلامتی بدن و جزو نیازهای مستمر مردم محسوب می‌شود.

طی ماه‌های گذشته هزینه‌های بالای پرورش دام، بسیاری از دامداری‌ها را به تعطیلی و ورشکستگی کشاند. حتی در خبرها شنیده شد که دامدارانی که از نظر مالی قادر به تأمین علوفه موردنیاز دام‌های خود نبودند، دست به کشتار دام‌های مولد زدند.

در این میان یکی از موضوعاتی که فشار به دامداران را بیشتر کرده، تأمین واکسن است. از اواخر سال گذشته دلار ۴۲۰۰ تومانی در سازمان دامپزشکی حذف شد و بعد از آن واکسن‌های موردنیاز دام‌ها با ارز نیمایی و یا عملاً آزاد تأمین می‌شود.

در گذشته واکسیناسیون رایگان برای دام‌ها انجام می‌گرفت اما چند ماهی است که دامداران برای تأمین هزینه واکسیناسیون دام‌ها با مشکل روبه‌رو هستند و حتی در مواردی مجبور شده‌اند با فروختن برخی دام‌ها، هزینه واکسیناسیون دام‌های دیگر را تأمین کنند.

«دکتر غلامرضا محرابی» مدیرکل دامپزشکی گلستان در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر از نظر بیماری‌های دامی شرایط بسیار باثباتی در استان داریم و هیچ بیماری واگیری وجود ندارد.

وی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزود: سازمان دامپزشکی اهداف استراتژیکی برای کنترل بیماری‌ها در نظر گرفته و آنها را اجرا می‌کند. در حال حاضر ۱۰۰ درصد واکسیناسیون دام‌های عشایر به‌صورت رایگان انجام می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان ادامه داد: در روستاهایی که در حاشیه جنگل قرار دارند، واکسن بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) به‌صورت رایگان تزریق می‌شود. علاوه بر این ها برای بیماری‌های شاربن، آبله و لمپی اسکین نیز واکسن رایگان در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

محرابی در خصوص بیماری تب برفکی، گفت: از ابتدای امسال تاکنون حتی یک کانون تب برفکی را در استان نداشتیم. در حال حاضر واکسن تب برفکی برای عشایر رایگان است و دامداران دیگر باید آن را خریداری کنند.

وی تأکید کرد: از نظر ما اگر در سه سال متوالی یک بیماری را نداشته باشیم، آن بیماری ریشه‌کن شده و انجام واکسیناسیون برای ۱۰۰ درصد دام‌ها ضرورتی ندارد. اگر کانون بیماری در محلی گزارش شود، ما تا شعاع ۳ کیلومتری به‌صورت رایگان اقدام به واکسیناسیون می‌کنیم تا به سایر مناطق منتقل نشود.

«رحمت اله نوروزی» یک عضو مجمع نمایندگان استان گلستان نیز در این رابطه به خبرنگاران گفت: با توجه به اهمیت موضوع کشاورزی، امسال اعتبارات خوبی در بودجه سال ۱۴۰۰ برای وزارت جهاد کشاورزی و زیرمجموعه‌های آن دیده شده و نیاز است که دولت توجه جدی به تخصیص اعتبارات آن داشته باشد.

وی بیان کرد: دولت توان اینکه نیروهای بیشتری جذب کند را ندارد و برای حل مشکل بیکاری باید به مشاغل خانگی و... روی بیاوریم. در این راستا می‌توان تسهیلات کم‌بهره و مشوق‌های دیگر پرداخت کرد.

نوروزی در ادامه با اشاره به مشکلات دامداران، گفت: طرح خروج دام از جنگل کار اشتباهی بود. چوپان و گالش و داس و تبر و دره جنگل را خراب نکرده و این موتور اره است که جنگل را از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه چوپانان دوستدار جنگل و محیط‌زیست بودند و هیچ‌گاه به آن ضربه نزدند، خاطرنشان کرد: بعد از اجرای این طرح نتوانستیم شغل متناسبی برای دامداران ایجاد کنیم. این موضوع باعث شد تا دامداران از روستا به شهرها مهاجرت کنند و به شغل‌های دیگری روی بیاورند.

این عضو مجمع نمایندگان استان گلستان با تأکید بر اینکه یارانه دام باید به دست صاحبان اصلی آن برسد، گفت: باید نظارت کافی نسبت به توزیع نهاده‌ها از بندر امام به استان‌ها صورت گیرد تا این نهاده‌های یارانه دار به دست تولیدکننده واقعی برسد.

اگر دولت چاره‌ای برای حل مشکلات مختلف دامداران نیندیشد، روزبه‌روز شاهد تعطیلی واحد دامپروری بیشتری خواهیم بود و قطعاً این مسئله در آینده ما را با مشکلات بزرگ‌تری روبه‌رو می‌کند.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
4
1
خداروشکر، ما داخل کشور کاملا توانایی تولید دارو و واکسن های دامپزشکی رو داریم لازم به واردات نیست و دست وارد کننده ها کوتاه میشه و رونق شرکت های داخلی رو خواهیم دید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
جناب آقای ناشناس، واکسن هاری، تب سه روزه، بخشی از واکسن های طیور، واکسن تب برفکی و .... وارداتی که با ارز آزاد کمر تولید کننده را شکسته است و شما خدا را شکر می کنید؟؟؟؟؟؟!!!!!!
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
0
0
به همین خیال باش
نظر شما
ادامه