کد خبر: ۶۶۰۳

حکیم مهر - کارشناس بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مهمترین علت شیوع عفونت‌های روده‌ای به ویژه در فصل تابستان، استفاده از مواد غذایی مانده، حرارت ندادن کافی غذاهای سرد شده، مصرف زرده تخم مرغ نیمه پز و مصرف بستنی‌ها و آب میوه‌ها و آبهای آلوده و ... است.

علی جعفری با بیان این که اسهال یکی از جدی‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های فصل گرما در میان کودکان است، گفت:عفونت‌های روده‌ای نیز از شایع‌ترین بیماری‌های تابستان است.

وی افزود: کارشناسان و متخصصان تغذیه، عفونت‌های روده‌ای را از شایع‌ترین بیماری‌های فصل تابستان می‌دانند که کودکان و سالمندان را به عنوان آسیب پذیرترین افراد جامعه بیش از هر گروه سنی دیگری تهدید می‌کند.

وی به مسمومیت غذایی اشاره و تصریح کرد: مسمومیت غذایی بر اثر خوردن غذای آلوده یا زیاد خوردن ایجاد می‌شود علایم آن بیشتر با درگیری دستگاه گوارش همراه است و شدت این بیماری طیف گسترده‌ای دارد گاهی آنقدر خفیف است که نیاز به اقدامات درمانی ندارد و گاهی در کودکان زیر یک سال، افراد پیر و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف آنقدر شدت می‌یابد که جان آنها را تهدید می‌کند.

جعفری گفت: معمولا مسمومیت غذایی از چند ساعت تا چند روز ادامه می‌یابد و طول مدت بیماری بستگی به عامل مسمومیت دارد.

کارشناس بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی کرمان خاطرنشان کرد: بهترین راه پیشگیری، حفاظت مناسب از غذاها و رعایت بهداشت است بیش از 200 عامل موجب مسمومیت‌های غذایی در انسان می‌شوند.

وی اظهار داشت: به طور کلی مسمومیت غذایی به دو دسته مواد عفونی و سمی تقسیم می‌شود.

وی تصریح کرد: مواد عفونی شامل ویروس، باکتری، انگل‌ها و مواد سمی شامل قارچ‌های سمی، حشره‌کش‌ها، برخی گیاهان و غذاهای دریایی است و در هر حال اغلب متخصصان بیماری‌های عفونی شایع‌ترین بیماری‌های فصل گرما را بروز مسمومیت‌های غذایی و در پی آن شیوع اسهال و استفراغ می‌دانند.

جعفری گفت: این بیماری اغلب کودکان سنین زیر پنج سال را گرفتار خود ساخته به گونه‌ای که سالانه سه میلیون و 200 هزار مرگ و میر ناشی از اسهال در جهان رخ می‌دهد ضمن این که روزانه 3000 کودک جان خود را در اثر این بیماری از دست می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پژوهش‌های به عمل آمده هر کودک زیر پنج سال به طور تقریبی سه بار در سال به بیماری اسهال مبتلا شده که این آمار در برخی مناطق 9 بار در سال است و کودکان زیر پنج سال 15 درصد روزهای زندگی خود را با بیماری اسهال می‌گذرانند و همچنین در کشورهای درحال توسعه حدود 80 درصد مرگ و میر کودکان زیر دو سال ناشی از اسهال است.

جعفری گفت: این آمارها به خوبی گویای اهمیت و ضرورت جلوگیری از بیماری‌های شایع فصل تابستان به ویژه اسهال در میان کودکان زیر پنج سال است.

کارشناس بیماریهای منتقله از آب و مواد غذایی و عفونتهای بیمارستانی حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد: اسهال یکی از جدی‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های فصل گرما در میان کودکان است.

وی گفت: اهمیت این بیماری از آن جهت است که باعث از دست رفتن آب بدن، الکترولیت‌ها و سوء تغذیه و در نهایت بروز بیماریهای عفونی در بدن کودکان شده و آنان را مستعد ابتلا به انواع عفونت‌ها می‌کند.

جعفری افزود: خوشبختانه این بیماری در سال‌های اخیر با استفاده از روش بسیار ساده و قابل دسترس همه، استفاده از محلول خوراکی ORS کنترل شده و میزان مرگ و میر کودکان را به حداقل رسانده است.

کارشناس بیماریهای منتقله از آب و مواد غذایی و عفونتهای بیمارستانی حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: مسمومیت‌های غذایی یا به عبارتی عفونت‌های روده‌ای و به طور کلی اسهال‌ها از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش از جمله وبا، اسهال خونی، حصبه و اسهال‌های حاد آبکی هستند که اغلب هنگام مسافرت و در مکان‌های تفریحی و گردشی به علت عدم رعایت اصول بهداشت فردی و موازین بهداشتی در افراد بروز می‌کنند.

جعفری یادآور شد: این بیماری به دنبال خوردن آب یا مواد غذایی آلوده با علامتی مانند تب، درد شکم، تهوع و استفراغ و اسهال آبکی یا خونی در افراد ظاهر می‌شوند و در انواع شدید مسمومیت‌های غذایی ممکن است سردرد همراه با تهوع و استفراغ و یا دل پیچه و اسهال نیز داشته باشند.

کارشناس بیماریهای منتقله از آب و مواد غذایی و عفونتهای بیمارستانی حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: بیماری‌های روده‌ای کودکان و سالمندان را که به عنوان آسیب‌پذیرترین افراد جامعه هستند بیش از هر گروه سنی دیگری تهدید می‌کند و در کشورهای در حال توسعه اسهال بیشتر در کودکان و شیرخواران شایع است.

جعفری اظهار داشت: این بیماری به دلیل فقر و محرومیت و نبودن تسهیلات و امکانات بهداشتی کافی و گرمای هوا در روستاها بیشتر وجود دارد.

وی گفت: در موارد اسهال خفیف بدون مراجعه به پزشک می‌توان با درمان‌های خانگی (خوردن روزانه دو تا سه ونیم لیتر مایعات) حجم آب از دست رفته را جبران و اسهال را کنترل کرد، خوردن محلول خوراکی او. آر.اس از همه بهتر است.

کارشناس بیماریهای منتقله از آب و مواد غذایی کرمان افزود: البته در 24 ساعت اول بهتر است از آب میوه‌های پاستوریزه شده، مایعات بدون کافئین، چای کمرنگ، دوغ و آب گوشت یا آب مرغ استفاده کنید و در 24 ساعت دوم غذاهای ملایم و نرم مثل برنج، سوپ، نان و غلات مصرف کرد و به تدریج در روزهای بعد از غذاهای دیگر می‌توان استفاده کرد.

 

 

نظر شما
ادامه