کد خبر: ۶۵۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - در حال حاضر شاهد کاهش چشمگیر بیماری تب برفکی در واحدهای دامداری هستیم، اما به دلیل وجود ویروس احتمال برگشت بیماری وجود دارد.

مدیرکل دفتر بررسی مبارزه و مراقبت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: نمودارها نشان می دهد که وضعیت تب برفکی در کشور رو به کاهش است، اما احتمال برگشت آن وجود دارد.

دکتر ناصر رسولی بیرامی افزود: همکاریهای بسیار مناسبی در زمینه جلوگیری از حمل و نقل دامهای غیر مجاز و انجام واکسیناسیون انجام شده است که در صورت ادامه این روند می توان شاهد کمتر شدن دامهای بیمار بود.

وی خاطرنشان کرد: برای ریشه کنی تب برفکی به هماهنگیها و همکاریهای بین منطقه ای نیاز داریم.

رسولی بیرامی به مقایسه بیماری طی پنج ماهه اول سال جاری با مدت مشابه گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در پنج ماهه سال گذشته در زمینه گوسفند و بز شاهد تلفات 28 هزار و 485 راسی بودیم، در حالی که این تعداد در مدت مشابه امسال به 748 راس رسید.

وی تصریح کرد: در بخش گاو و گوساله در سال گذشته دو هزار و 610 راس دام تلف شد که تعداد دامهای تلف شده در سال جاری به 332 راس رسید.

این مقام مسئول یادآور شد: حدود 85 هزار واحد نگهداری دام در سال گذشته درگیر بیماری بود، این در حالیست که تعداد واحدهای درگیر در سال جاری به دو هزار و 116 واحد رسیده است.

رسولی بیرامی تاکید کرد: در سال جاری 520 واحد گاو و گوساله درگیر این بیماری بود، در حالی که در سال گذشته تعداد واحدهای درگیر یکهزار و 561 واحد گزارش شد.

95 درصد تولید داروهای دامی در کشور

معاون تشخیص سازمان دامپزشکی کشور در ادامه درباره داروهای دامی گفت: بحثهای محدودیتی موجود در زمینه واردات باعث شده است تا سرمایه گذاریهای کشور در زمینه تولید داروهای دامی به 95 درصد برسد.

دکتر محسن مشکوة افزود: 140 کارخانه و تولیدکننده مواد دارویی و بیولوژیک در کشور فعال است که می توانند کشور را به مرز خودکفایی نزدیک کنند.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه داروهای زنبور عسل ورود بخش دولتی وجود ندارد و توسعه بخش خصوصی و سرمایه گذاری آنها در حال انجام است.

این مقام مسئول ادامه داد: به دلیل محدودیتهای موجود در زمینه داروهای زنبور عسل، سرمایه گذاریهای کمتری انجام شده است و اساس استفاده از این داروها واردات است.

مشکوة تصریح کرد: ممکن است بعد از مدتی مساله مقاومت دارویی ایجاد شود که این سازمان به طور جدی پیگیر کلنیهای زنبور عسل است.

وی یادآور شد: در مورد کنترل کیفی مواد غذایی و کاهش باقیمانده ها، عسل از محصولاتی است که تحت پایش مستقیم بوده و این سازمان در زمینه واردات داروهای مربوط به بیماریهای زنبورعسل حساسیت ویژه ای دارد.

دکتر احمدی در ادامه این نشست وجود نوعی تک یاخته را عامل بیماری CCD یا فرار زنبورها از کلنی برشمرد و گفت: ممکن است عامل کاهش جمعیت در زنبورعای عسل این عامل باشد اما تحقیقات بیشتر در حال انجام است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دكتر حقگو
|
-
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
0
0
دكتر رسولي .........؟؟؟؟ يعني از پارسال تا حالا تلفات گوسفند و بز به يك چهلم كاهش يافته است؟؟// اگر معناي اين نسبت را از نظر علمي ........ و صحت دارد اين معجزه را به دنيا اعلام كنيد. ممطئن باشيد اگر اشتباه نقل قولي نيست سيستم ثبت گزارشات شما ايراد دارد . راستي مسئول .......... اين آمارها را ازكجا .....؟؟؟؟؟
نظر شما
ادامه