کد خبر: ۶۵۱۲۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: «دکتر سهراب عاقبتی» مدیر کل دامپزشکی گیلان به مناسبت هفته بیماریهای مشترک در برنامه دریچه صدای مرکز گیلان حاضر شد و به سوالات شنوندگان پاسخ داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دامپزشکی گیلان، «دکتر سهراب عاقبتی» مدیر کل دامپزشکی استان امروز 20تیر 1400به مناسبت هفته بیماریهای مشترک بین انسان و دام، در برنامه دریچه  صدای مرکز گیلان در خصوص بیماریهای مشترک صحبت کرد.

دکتر عاقبتی ضمن اشاره به گستردگی بیماریهای مشترک و نقش دامپزشکی در خط مقدم مبارزه با بیماریهای مشترک گفت:  نقش دامپزشکی در در عرصه بهداشت عمومی آنقدر گسترده است که سازمان جهانی بهداشت اعتقاد دارد در قرن 21 برای مبارزه با بیماریهای عفونی انسان باید اصل را بر مبنای کنترل و پیشگیری بیماریهای قابل انتقال از حیوان از انسان قرار داد و به همین جهت واژه «یک جهان، یک بهداشت» را مطرح می کنند.

وی گفت: بیماریهای مشترک بین انسان و دام علاوه بر خسارات اقتصادی به صنعت دام و طیور، می تواند بهداشت جامعه را نیز در خطر قرار دهد. کلیه اقدامات مراقبتی ،پیشگیری ،کنترلی و درمانی با هدف جلوگیری از وقوع یا انتشار بیماری انجام میشود. بدیهی است به تبع انجام اقدامات بهداشتی دام در جهت حفظ سرمایه های دامی، نقش موثر دامپزشکی در گام بعدی درسلامت جامعه انسانی و  تضمین سلامت و کیفیت  فراورده های خام دامی بیش از پیش نمایان می شود.

عوامل ایجاد کننده بیماریهای مشترک از طرق مختلف به انسان منتقل شده و  می توانند خطری جدی برای سلامت انسانها ایجاد  نمایند. به عنوان مثال: مصرف فراورده های خوراکی مثل گوشت، شیر، تخم مرغ یا استفاده از فراورده های غیر خوراکی مثل پشم، پوست مو، پر یا از طریق تماسهای محیطی مستقیم و غیر مستقیم با حیوانات و قرار گرفتن در چرخه های مختلف زیست محیطی عوامل بیماری زا، ممکن است باعث وقوع و شیوع بیماریهای قابل توجهی در انسانها شود. فعالیت بسیار گسترده دامپزشکان و دانش آموختگان علوم دامپزشکی در نظارت بهداشتی بر کشتارگاهها، کارخانجات بسته بندی فراورده های گوشتی و خوراکی ،سرد خانه ها ،کارخانجات  تولید خورا ک دام و مراکز جمع آوری شیر گواه بر انجام این وظیفه مهم می باشد.

عاقبتی افزود:  از مهمترین بیماری های مشترک میان انسان و دام که در کشور ما دیده می شود، می توان به سل، تب مالت، سالک، هاری، سیاه زخم، کیست هیداتیک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد.

مدیر کل دامپزشکی گیلان در ادامه گفت: بیماری مشترک انسان و دام یا همان زئونوزها  باعث ایجاد یک مسئولیت حرفه‌ای مشترک بین پزشکان و دامپزشکان است که با همکاری در زمینه تحقیقات و کنترل این بیماری ها می‌توانند گام های مؤثری در تامین بهداشت عمومی جامعه انسانی بردارند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
0
3
بله پول و امکانات و واکسن برای پزشکان. کار و بیماری و عدم واکسیناسیون و بی حرمتی برای دامپزشکان
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
0
0
وقتی نماینده ی مجلس در طرحی که مربوط به دام و طیور بود فرمودند :شان مجلس فرای اینست که در آن بحث دام مطرح باشد شما تا آخر خط را بخوانید...متاسفانه هیچکس هم صدایش در نیامد دلم میخواست یک فرد دامپزشک اظهار نظر مشابهی در خصوص سایر رشته ها بکند.
نظر شما
ادامه