کد خبر: ۶۵۱۱۲

حکیم مهر: عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: با توجه به شرایط موجود در مورد قیمت بالای نهاده‌های دامی و همچنین عدم تأمین آب در بخش دامداری، اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، تا دو ماه آینده قیمت گوشت قرمز در کشور بالا خواهد رفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از الف، «مجتبی یوسفی» نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: گرچه مشکل برق استان خوزستان تا حدی کمتر شده، اما مشکل دیگر یعنی تأمین آب همچنان سر جای خود پابرجاست.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان خوزستانی گفته که از کشت‌هایی که آب زیاد مصرف می‌کنند خودداری کنند و کشت‌های جایگزینی را که وزارت کشاورزی معرفی می‌کند در دستورکار خود قرار دهند که در این صورت آب مورد نیاز آنها نیز تأمین خواهد شد که متأسفانه با وجود پذیرش پیشنهاد وزارت کشاورزی توسط کشاورزان خوزستانی برای کشت جایگزین، آب مورد نیاز آنها تأمین نمی‌شود و کشاورزان با مشکلات جدی در این زمینه مواجهند.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: علاوه بر این، در حوزه دامداری علاوه بر قیمت بالای دام، دامداران قادر به تأمین آب مورد نیاز دام‌های خود نیستند و نگهداری دام به آنها هزینه زیادی را تحمیل می‌کند.

یوسفی خاطرنشان کرد: نبود آب برای دامداری و نیز قیمت بالای نهاده‌های دامی باعث شده تا دامداران ما که عمدتاً دامداران سنتی هستند قادر به نگهداری دام‌های خود نباشند و دام‌های ماده و مولد خود را کشتار کنند.

وی افزود: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ما تا دو ماه آینده با افزایش چشمگیر قیمت گوشت قرمز در بازار مواجه خواهیم شد و لذا ضرورت دارد تا اقداماتی در این زمینه صورت گیرد.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: ما در خوزستان 5 سد داریم اما مردم ما در استان هم مشکل آب دارند و هم مشکل برق.

یوسفی خاطرنشان کرد: در ارتباط با تأمین آب هورالعظیم جلساتی را با رئیس سازمان محیط زیست و وزیر نیرو داشته‌ام و بنا شده تا رهاسازی آب در این تالاب انجام شود که نکته قابل توجه اینجاست که اقدامات در این باره نباید مقطعی باشد، که مشکلات اکوسیستمی آن قابل جبران نخواهد بود.

وی افزود: با پیگیری‌هایی که انجام شده 3 میلیارد تومان اعتبار برای آب و فاضلاب خوزستان توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافته تا آب از طریق تانکر دراختیار مناطق روستایی قرار گیرد.

یوسفی خاطرنشان کرد: باید از محل بودجه‌ای که برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی در قانون بودجه پیش‌بینی شده اعتباراتی برای جبران خسارات وارده به کشاورزان و دامداران تخصیص یابد تا از این طریق از مشکلات آنها اندکی کم کند.

 
نظر شما
ادامه