کد خبر: ۶۴۹۹۲

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان با اشاره با وجود خشکسالی زمینه شیوع بیماری‌های دامی در استان زنجان وجود دارد گفت: دامداران برای جلوگیری از افزایش و شیوع بیماریهای دامی باید نسبت به تغذیه دام‌ها توجه جدی داشته باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از موج رسا، «مجید اسکندرپور» با اشاره به اینکه با خشکسالی احتمال شیوع این احتمال وجود دارد که بیماری‌های دامی در استان زنجان افزایش یابد اظهار کرد: علاوه برآن به دلیل کمبود و ضعف دام‌ها احتمال کاهش تولید دام در سالجاری وجود دارد.

وی تصریح کرد: با این شرایط بیماریهای تولید مثل٬ متابولیک و یا امکان افزایش بیماری‌های عفونی در دام‌ها وجود دارد.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان بیان کرد: دامداران باید با تغذیه‌های کمکی کمبود‌های غذایی دام‌ها را جبران کنند و گرنه احتمال تلفات دام‌ها در اثر بیماری‌های مختلف بالا است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بیماری تب کریمه در دام زنده و دام کشتار شده علامت خاصی ندارد، افزود: بنابراین مردم باید احتیاط لازم را به خرج داده و توصیه‌های ذکر شده را مورد توجه قرار دهند.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه ممکن است با یک زخم کوچک و نفوذ خون و ترشحات این بیماری به انسان منتقل شود، تاکید کرد: بر این اساس باید از دامهایی استفاده شود که تحت نظارت بوده و از میادین احشام در خرید دام دقت داشته باشند هر چند که بیماری تب کریمه در دام قابل تشخیص نیست.

وی با بیان اینکه بیماری تب کریمه از طریق کنه نیز قابل انتقال است، ادامه کرد: در حال حاضر بیماری تب کریمه در استان زنجان قابل کنترل است اما گاها دامدارانی هم وجود دارد که نسبت به سمپاشی محل دام‌های خود دقت ندارند که موجب شیوع این بیماری در بین دام‌های خود می‌شوند.

اسکندری ابراز کرد: ویروس تب کریمه که ممکن است در خون و ترشحات وجود داشته باشد و مهمترین تاکید این است که گوشت 24 ساعت ماندگاری در سرما را پشت سر بگذارد و قبل از آن مصرف نشود تا ویروس غیرفعال شود.

وی در پایان اظهار داشت: آماری مبنی بر ابتلا افراد به بیماری در دست نداریم و اگر هم مبتلایانی به این بیماری در استان زنجان وجود داشته باشد باید دانشگاه علوم پزشکی اعلام کند.


نظر شما
ادامه