کد خبر: ۶۴۹۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

مخترع «حشره‌کش زیستی گیاهی مؤثر علیه جرب قرمز طیور» با تشریح کارآیی این محصول عنوان کرد: دورکردن جرب خونخوار طیور موجب افزایش راندمان تولید در فارم‌های پرورشی و بازدهی اقتصادی مطلوب‌تر در صنعت پرورش طیور کشور می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، جرب قرمز طیور یکی از آفات بسیار مهم پرورش صنعتی طیور به‌خصوص در فارم‌های مادر و تخم‌گذار است، این بندپا انتشار جهانی دارد و می‌تواند در اکثر پرندگان بیماری‌زا باشد.

این جرب، شب‌ها از خون پرندگان تغذیه کرده و روز برای استراحت یا تخم‌گذاری، بدن پرنده را ترک کرده و در شکاف‌ها و سوراخ‌های دیوار پناه می‌گیرد؛ بنابراین ممکن است این جرب در معاینات روزانه بدن پرنده دیده نشود، مگر در لاشه پرندگانی که تلف شده‌اند.

آلودگی با جرب قرمز طیور در جمعیت‌های بالا موجب ضعف، کم‌خونی و در نهایت مرگ پرنده میزبان می‌شود. میزان خسارت ناشی از جرب قرمز طیور در اروپا، سالانه ۳۶۰ میلیون یورو برآورد شده که بیانگر اهمیت اقتصادی بالا ناشی از ضررهای این انگل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل اختراعی به‌نام «حشره‌کش زیستی گیاهی مؤثر علیه جرب قرمز طیور» که بر پایه ترکیبات فعال زیستی مشتق شده از گیاهان بوده، ثبت کرده است.

«دکتر محمدرضا یوسفی» متولد سال ۱۳۵۴ شهرستان بابل استان مازندران، دانش‌آموخته رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی از دانشگاه سمنان و کارشناسی ارشد انگل‌شناسی پزشکی از دانشگاه مازندران است. او سال ۱۳۸۶ با رتبه نخست در مقطع دکتری تخصصی انگل‌شناسی دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته و سال ۱۳۸۹ فارغ‌التحصیل شد.

یوسفی که اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل است در گروه دامپزشکی هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان پژوهشگر برتر دست یافت.

محمدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا درباره اختراع خود اظهار کرد: ترکیبات فعال براساس نتایج مطالعات متعدد انجام شده در آزمایشگاه تحقیقاتی انگل‌شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد بابل انتخاب شده‌اند و این ترکیبات برای تعیین اثربخشی در شرایط فارمی طی چندین فارم پرورشی طیور مادر و تخمگذار مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: بخشی از نتایج حاصل از این تحقیقات در قالب چند مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی دامپزشکی به چاپ رسیده‌اند و کارآزمایی‌ها، ایمن بودن، مؤثر و عاری از اثرات جانبی بودن این محصول را تأیید کردند.

مخترع «حشره‌کش زیستی گیاهی مؤثر علیه جرب قرمز طیور» عنوان کرد: این اختراع بر پایه ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند منشأ طبیعی و بی‌خطری، قابلیت استفاده در فارم‌های مرغ مادر و تخمگذار را حتی به‌صورت اسپری در حضور گله‌ دارد.

بازده اقتصادی مطلوب‌ در صنعت پرورش طیور

یوسفی یادآور شد: دورکردن جرب خونخوار طیور موجب افزایش راندمان تولید در فارم‌های پرورشی و بالابردن بازده اقتصادی و در سطح کلان، کنترل این جرب زیان‌ده منتج به بازده اقتصادی مطلوب‌تر در صنعت پرورش طیور کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه نمونه‌های خارجی تا حدودی مشابه محصول «حشره‌کش زیستی گیاهی مؤثر علیه جرب قرمز طیور» وجود دارند، تأکید کرد: نمونه‌های خارجی این محصول قیمت بسیار بالاتری دارند و از نظر هزینه با محصول حاضر قابل قیاس نیستند. در مقایسه با نمونه‌های خارجی این نمونه از گیاهان بومی کشور خودمان استخراج شده که به‌راحتی در دسترس است.

مخترع «حشره‌کش زیستی گیاهی مؤثر علیه جرب قرمز طیور» بیان کرد: تاکنون ۲۰ میلیون تومان هزینه کارهای آزمایشگاهی و مطالعات فارمی این تحقیقات شده که هیچ نهاد و ارگانی در این زمینه کمکی نکرده و حتی با مراجعه به سازمان دامپزشکی کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفتیم.

یوسفی متذکر شد: اکنون در حال انجام مطالعات تکمیلی در فارم‌های تخم‌گذار در یکی از استان‌های همجوار هستیم و امیدواریم با تکمیل مطالعات از این ترکیب در مقیاس تجاری برای صنعت طیور کشور بهره بگیریم و به رفع این مشکل اقتصادی کمک کنیم.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اوستا صدرزاده
|
France
|
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
0
1
بسیار خبر خوشایندی بود. این دستاورد ارزشمند را به جناب آقای دکتر و همکاران ارجمندشان شادباش عرض می کنم.
علی نصرتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
0
0
استاد ارجمند افتخار شاگردی شما رو داشتم
انشالله با موفقیت این پروژه به مرحله تجاری برسانید.در این راه و برای تولید بچ صنعتی امکان تولید در کارخانه دارو سازی را داریم.خوشحال میشم اگر خدمتی از دست بنده بر بیایید
نظر شما
ادامه