کد خبر: ۶۴۹
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: واردات تلیسه گاو از آمریکا در راستای افزایش تولید شیر و اهداف سند چشم‌انداز در بخش تولید شیر بوده است.
 

مجتبی نوروزی در مورد واردات 2271 رأس گاو از آمریکا با تایید این خبر گفت: در راستای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز که طبق آن ایران باید در تولید کشاورزی و از جمله دامداری رتبه اول منطقه را کسب کند، کشورهای مختلفی از قاره آمریکا، اقیانوسیه، اروپا، آمریکا و حتی آسیا مورد مطالعه قرار گرفت.
وی افزود: با توجه به اینکه نیاز کشور به درصد بالاتری از خلوص نژادی گاو برای تولید شیر بیشتر مشاهده می‌شود، به دلیل اینکه طی سالیان متمادی از نژاد دو رگه هلشتاین استفاده شده و هموژنیسیته نژادی در کشور اتفاق اتفاده، لذا برای افزایش سطح مقابله با بیماری‌ها و نیز افزایش تولید شیر ،نیاز به واردات سالانه 30 تا 40 هزار رأس گاو نژاد خالص شیری به کشور است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در این راستا کشورهای مختلف مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، نیوزیلند، آمریکا، برزیل و کانادا مورد مطالعه قرار گرفت که پس از انجام بررسی فراوان، واردات این 2 هزار رأس از آمریکای شمالی در راستای افزایش تولید شیر و غنی‌کردن بانک ژن با درصد مرغوبیت بیشتر نژاد‌ها انجام شد.
نوروزی تاکید کرد: قرنطینه در کشور مبدا انجام گرفته و هنگام حمل این گاو‌ها به کشور کنترل لازم بهداشتی و دامپزشکی حتی با نظارت شرکت بین‌المللی FGS انجام شده و برای نظارت در مقصد، توسط کارشناسان دامپزشکی به مدت 45 روز در شرایط قرنطینه نگهداری می‌شوند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: این گاو‌ها در حال حاضر دوره قرنطینه را در مرودشت با نظارت شبانه‌روزی دامپزشکان و سازمان دامپزشکی نگهداری می‌شوند و بعد از اینکه سلامت آنها توسط کارشناسان بهداشت سازمان دامپزشکی کشور به تایید رسید، ترخیص شده و به مزارع پرورش و گاوداریها انتقال می‌یابند.

* گاوهای بعدی در راه‌اند

نوروزی در پاسخ به این سوال که مبدا این گاو‌ها کجا بوده است، گفت: از قاره آمریکا و کل قاره به شکل یک پارتی وارد شده که عمدتا از آمریکای شمالی بوده‌اند و پارتی‌های بعدی نیز در راه است که امیدواریم با واردات این تلیسه‌ها درصد خلوص نژادی براساس مقررات سازمان بهداشت جهانی دام OIE و سازمان دامپزشکی کشور نظارت دقیق در مبدا و مقصد انجام شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد نیاز به واردات تلیسه گفت: با توجه به اهداف سند چشم‌انداز و در جهت افزایش تولید و نیز افزایش مقاومت به بیماری سالانه نیاز به واردات حدود 40 هزار رأس تلیسه به کشور است که با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده برای دامداری‌ها در طول برنامه چهارم توسعه به ویژه در دولت نهم و ایجاد ظرفیت قابل توجه در کشور این مقدار دام وارد کشور خواهد شد.
نوروزی تصریح کرد: واردات تلیسه در راستای افزایش تولید شیر و رسیدن به قدرت اول تولید دامی در منطقه خاورمیانه است.
وی افزود: واردات سالانه 40 هزار رأس دام تلیسه از نژاد‌های مختلف و ترکیب با نژاد‌های داخلی به گونه‌ای به افزایش تولید شیر و مقاومت در برابر بیماری‌ها می‌انجامد زیرا نژاد‌های داخلی با هم‌خونی گونه‌ای به سمت کاهش عملکرد شیر و کاهش مقاومت در برابر بیماری‌ها حرکت کرده‌اند.
نوروزی تاکید کرد: تعدد نژادی و ایجاد بانک ژن‌های مختلف در راستای افزایش ظرفیت تولید شیر و مقاومت دام در مقابل بیماری‌ها انجام خواهد شد.
براساس سند چشم‌انداز کشور تولید شیر در پایان برنامه پنجم به 12 میلیون تن می‌رسد در حالی که این رقم در حال حاضر به حدود 8 میلیون و 900 هزار تن رسیده است و برای افزایش تولید شیر و سلامت جامعه نیاز به نژاد‌های قوی در تولید شیر و گوشت در کشور است.

 

نظر شما
ادامه