کد خبر: ۶۴۸۶

حکیم مهر - در حالی که ریالی به قیمت خرید شیر اضافه نشده است، کارخانه های فرآورده های لبنی تلاش می کنند با مخدوش جلوه دادن بازار شیر، توقف واردات شیر خشک را لغو کنند.

مدیر مرکز همکاریهای امور دام (مهاد) با اعلام این مطلب گفت: در حالی که افزایش قیمت شیر پس از حذف یارانه شیر توسط استانداریها در کلانشهر تهران تدوین شده، تاکنون ریالی به قیمت خرید شیر اضافه نشده است.

محمدجواد وکیل گیلانی افزود: در حالی که بر اساس مصوبه استانداری باید قیمت هر کیلوگرم شیر 520 تومان تعیین شود، تاکنون افزایش قیمت توسط شرکتهای فرآورده های لبنی اعمال نشده است.

وی خاطرنشان کرد: عدم افزایش قیمت شیر در حالی صورت می گیرد که قیمت هر کیلوگرم جو با احتساب هزینه های حمل و نقل به 500 تومان، یونجه از 240 به 400 تومان، تخم پنبه به 900 و کاه به 170 تومان افزایش یافته است.

همه شیر تولیدی تحویل کارخانه های فرآوری شده است

وکیل گیلانی ادامه داد: از آنجا که شیر جزو کالاهایی است که فسادپذیری آن بسیار بالا بوده و نیاز به شرایط نگهداری ویژه دارد، به شکل طبیعی دامداران نمی توانند شیر خود را مدت زمان زیادی نگهداری کنند. لذا تمام شیری که در دامداریهای سنتی و صنعتی تهیه می شود، با کمترین فوت وقت به کارخانه های فرآورده های لبنی ارائه می شود.

وی تصریح کرد: پس از حذف یارانه شیر هیچ تفاوتی در عملکرد دامداریها به وجود نیامده است. به طوری که همچنان شیر تولیدی خود را به روال گذشته به کارخانه ها تحویل می دهند و مطالبات خود را با فاصله های طولانی پرداخت می کنند.

کارخانه های فرآورده های لبنی به دنبال شکستن حصر وارداتند

فعال بخش خصوصی یادآور شد: در حالی که وزیر جهاد کشاورزی به منظور حمایت از دامداران، شیر خشک را جزو کالاهای ممنوعه اعلام کرده و آن را در لیست کالاهایی که واردات آنها متوقف شده، گنجانده است، فعالان بخش فرآوری تلاش می کنند با مخدوش جلوه دادن وضعیت تحویل شیر، تعرفه واردات شیر خشک را کاهش و حصر ایجادشده را بشکنند.

وکیل گیلانی تاکید کرد: شیر به اندازه کافی در کشور وجود دارد و هیچ تفاوتی در میزان تولید آن به وجود نیامده است. کارخانه ها نیز افزایش قیمت تعیین شده را اعمال نکرده اند. لذا در فرآیند فرآوری نیز تغییر چندانی به وجود نیامده است.

وی اظهار داشت: اصرار کارخانه های فرآورده های لبنی برای واردات شیر خشک برای تحت فشار قرار دادن دامدار و عدم تحویل شیر است.

وکیل گیلانی همچنین گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم شیر خشک مرغوب در بازارهای بین المللی چهار هزار و 100 تا چهار هزار و 400 دلار اعلام شده است. این در حالی است که کارخانه ها برای تامین شیر خشک مورد نیاز از کشورهای جهان سوم نظیر پاکستان، هند و برمه که قیمت شیر خشک کمتری دارند و به تبع آن کیفیت شیر خشک تولیدی آنها نیز با کشورهای بزرگ مثل نیوزیلند و هلند قابل مقایسه نیست، وارد می کنند.

خانه شیر بازی رسانه ای است

مدیر مرکز همکاریهای امور دام افزود: خانه شیر و تشکیل آن که از 10 سال گذشته در رسانه ها مطرح شده و هر از چند گاهی مابین بخشهای مختلف کلان کشور قرار می گیرد، یکی از مقوله هایی است که عملا کاربرد خود را برای دامدار و بخش تخصصی مخاطب خود از دست داده است.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل خانه شیر بیشتر به مقوله ای رسانه ای تبدیل شده که بتواند سرپوشی برای مشکلات دامداری و کارخانه های فرآورده های لبنی شود. در حالی که اگر قرار بود تشکل و یا مرجعی به عنوان خانه شیر تشکیل شود، طی 10 سال گذشته تاکنون باید کلید آن زده می شد.

 


 

نظر شما
ادامه