کد خبر: ۶۴۸۰۵
تعداد نظرات: ۵۸ نظر
در پی انتشار تصاویری در فضای مجازی:
ماجرا از به دام انداختن یک سگ سالم از محوطه دانشگاه با استفاده از خفت‌گیر آغاز شد؛ سگی که بنا بود پیش از آغاز تشریح با استفاده از داروهایی چون کتامین و کا‌سی‌ال، یوتانایز (معدوم) شود ...

حکیم مهر: خبرگزاری میزان نوشت:

استفاده نادرست از داروهای معدوم‌سازی سبب شد سگ نگون‌بخت ۴۰ دقیقه بعد از تزریق، همچنان واکنش‌هایی داشته باشد که استاد برای صرفه‌جویی در وقت، راه دیگری را انتخاب کرد و رگ‌های کشاله ران حیوان را برید. این قربانی کلاس‌های تشریح، پس دقایقی جان کندن در خون خود تلف شد.

با پیشرفت علم و فناوریهای بروز، به کارگیری لاشه جانوران برای آموزش تشریح در بسیاری از مراکز آموزشی در سطح جهان، از جمله ایران به سرعت در شرف منسوخ شدن است. مراکزی که همچنان از لاشه استفاده می‌کنند هم به رعایت ضوابط دستورالعمل‌های تعیین‌شده موظف هستند.

با این حال، عدم رعایت اصول اخلاقی و بهداشتی در کلاس‌های تشریح، هر از گاه در یکی از مراکز آموزش دامپزشکی کشور خبرساز می‌شود.

هرچند برخی از دانشجویان دامپزشکی دانشگاه شوشتر، پس از پایان کلاس‌های آموزش تشریح، با لبی خندان در کنار لاشه سلاخی‌شده حیوانات سلفی می‌گیرند اما برخی دیگر از دانشجویان دامپزشکی این دانشگاه از رعایت نشدن اصول اخلاقی و بهداشتی و بی‌توجهی به دستورالعمل وزارت بهداشت در کلاس اصول کالبد‌گشایی گله‌ دارند. دانشجویانی که کلاس اصول کالبد‌گشایی که روز سه‌شنبه گذشته برگزار شد آنقدر تحت تاثیرشان قرار داده که به فکر شکایت از استادشان افتاده‌اند.

ماجرا از به دام انداختن یک سگ سالم از محوطه دانشگاه با استفاده از خفت‌گیر آغاز شد؛ سگی که بنا بود پیش از آغاز تشریح با استفاده از داروهایی چون کتامین و کا‌سی‌ال، یوتانایز (معدوم) شود اما بخت یارش نبود و داروهای تزریق‌شده مرگ آرام را برایش به ارمغان نیاوردند.

این سگ نگون‌بخت احتمالا به دلیل استفاده نادرست از داروها، ۴۰ دقیقه از وقت استاد و دانشجویانی که منتظر مرگش بودند را گرفت اما هوشیاری خود را به طور کامل از دست نداد. در نتیجه استاد به منظور صرفه‌جویی در وقت، رگ‌های کشاله ران سگ را که اندام‌هایی مانند دم و زبانش هنوز حرکاتی داشتند برید و حیوان دقایقی در خون خود جان کند و تلف شد.

مسئولان مربوطه در دانشگاه شوشتر از پاسخگویی به سوالات خبرگزاری میزان درباره ماجرای این سگ و چرایی رعایت نشدن دستورالعمل وزارت بهداشت برای استفاده از حیوانات در امور علمی، خودداری کردند.

«فرزاد علی‌زاده»، فعال حقوق حیوانات با ابراز تاسف از رخ دادن چنین اتفاقاتی در دانشکده‌های دامپزشکی به میزان گفت: در حالی که کشتار و آزار حیوانات در راستای آموزش دانشجویان در جهان روند منسوخ شدن را طی کرده و جای خود را به روش‌هایی جایگزین مانند استفاده از ماکت، فیلم‌های سه‌بعدی و نرم‌آفزارهای مالتی مدیا می‌دهد در ایران هر از گاه شاهد رسانه‌ای شدن اتفاقاتی از این دست هستیم که تنها بخش کوچکی از مواردی است که روزانه بدون آگاه شدن رسانه‌ها رخ می‌دهد.

وی افزود: متاسفانه در اغلب موارد، دستورالعمل وزارت بهداشت در خصوص مراقبت و استفاده از حیوانات برای امور علمی هم رعایت نمی‌شود. به عنوان مثال بر اساس این دستورالعمل، لاشه‌ها و حیوانات پیر باید برای استفاده در اولویت باشند. حیواناتی که مورد استفاده قرار می‌گیرند نباید از شهر یا طبیعت زنده‌گیری شوند بلکه باید از مراکزی مانند پناهگاه‌ها تامین شوند که وضعیت سلامت و بهداشت آنها مشخص باشد. اما اغلب دانشکده‌های دامپزشکی از سگ‌های خیابانی استفاده می‌کنند که اغلب آنها جوان و سالم هستند و از آنجا که به نسبت سگ‌های پناهگاه، آشنایی کمتری با اسارت دارند، به مراتب بیشتر آزار می‌بینند.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه شیوه‌های مجاز یوتانایز توسط سازمان بهداشت جهانی حیوانات (OEI) ارائه شده اما  بسیاری از روشها و داروهائی که در ایران استفاده می‌شود خارج از استاندارد این لیست است گفت: برای یوتانایز سگ دانشگاه شوشتر، از کتامین و کا‌سی‌ال استفاده شده اما حیوان پس از ۴۰ دقیقه هنوز درد را حس می‌کرده و واکنش‌هایی داشته که نشان می‌دهد این دو دارو به طور صحیح مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

وی یادآور شد: کتامین فلج کننده است و اگر به تنهایی استفاده شود حیوان می‌تواند هر دردی را حس کند فقط نمی‌تواند واکنش نشان دهد. در نتیجه کتامین باید با داروهای دیگر از قبیل Medetomidine, Xylazine, Butorphanol استفاده شود تا حیوان را در حدی که دردی حس نکند بیهوش کند. پتاسیم کلراید (KCL) هم تنها در صورتی قابل استفاده است که حیوان از قبل توسط یکی از داروهای بیهوشی مورد تائید سازمان بهداشت جهانی حیوانات کاملا بیهوش شده باشد چرا که پتاسیم کلراید مایعی اشباع شده است که مراحل جذب آن در بدن بسیار دردناک است و با توجه اینکه سگ بی‌نوا تا لحظات آخر واکنش‌هایی داشته، قطعا هنگام تزریق کاسی‌ال دردی طاقت‌فرسا را متحمل شده است.

خبرگزاری میزان، طی روزهای آینده، محبوب‌ترین جایگزین‌های لاشه حیوانات برای آموزش تشریح را مورد بررسی قرار خواهد داد.

جوابیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر:

روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر در اطلاعیه ای به انتشار تصاویر کلاس تشریح دامپزشکی این واحد دانشگاهی در فضای مجازی واکنش نشان داد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است:

در روز سه شنبه گذشته با هماهنگی انجام شده با دانشکده دامپزشکی مدرس دروس اصول کالبدگشایی و عملیات کالبدگشایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، جهت ارایه واحد عملی دروس مذکور یک مورد سگ نر مبتلا به بیماری دیستمپر تشریح و کالبدگشایی شد .

در ادامه آمده است: حیوان استفاده شده در این کلاس از میان سگ های موجود در دانشکده و پس از گزارش هایی مبنی بر وجود تیک عصبی و تشنج و تایید ابتلای این حیوان به بیماری دیستمپر با انجام معاینات بالینی و آزمایشات پاراکلینیکی و با توجه به اینکه بیماری یاد شده، یک بیماری ویروسی خطرناک، کشنده و شدیدا مسری است و هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد و همچنین جهت جلوگیری از ابتلا سایر حیوانات به ویروس از طریق ترشحات و تنفس هوای آلوده کیس مورد نظر جهت آموزش اصول تشریح و کالبدگشایی انتخاب شد.

در بخش دیگری از این اطلاعیه ذکر شده است «جهت اتانازی (مرگ با شفقت) ابتدا حیوان به وسیله داروی پیش بیهوشی آسپرومازین سپس داروی بیهوشی کتامین با دوز مناسب بصورت کاملا بیهوش شده و سپس با تزریق داخل وریدی کلرید پتاسیم  اشباع شده مراحل ادامه یافت.

پس از آن رفلکس های حیوان مورد بررسی قرار گرفت. حیوان فاقد رفلکس درد (فشار دادن انگشتان حیوان) و رفلکس پلک (نزدیک کردن اشیاء به چشم و واکنش حیوان) بود ولی تنفس خیلی خیلی ضعیفی داشت.

جهت تکمیل این مکانیسم و مرگ قطعی حیوان می توان از روش های تکمیلی اتانازی دیگری هم استفاده کرد که با توجه به امکانات موجود در آزمایشگاه و جلوگیری از اذیت شدن حیوان از روش خونگیری از کشاله ران استفاده شد و پس از تایید مرگ قطعی حیوان کالبدگشایی آغاز شد.»

در پایان این اطلاعیه تصریح شده است «در انتهای تشریح و اتمام کلاس عملی جهت جلوگیری از در دسترس قرار گرفتن لاشه در اختیار سایر حیوانات بیابانی و احتمال شیوع و انتشار بیماری و آلودگی، لاشه حیوان  با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی معدوم شد.»

در روزهای گذشته برخی تصاویر در رابطه با استفاده از لاشه جانوران در کلاس تشریحی دامپزشکی دانشگاه آزاد شوشتر منتشر شده بود که با واکنش برخی فعالان اجتماعی و زیست محیطی روبرو شده بود .

به گزارش ایرنا دامپزشکان در سالهای آخر تحصیل و قبل از شروع به کار، بایستی عملیات جراحی را روی حیوانات واقعی تجربه نموده و  باید بتوانند به تنهایی جراحی حیوانات را به انجام برسانند.

در برخی دانشگاه ها نیز از لاشه مصنوعی، جهت انجام تمرینات خود استفاده می‌نمایند .

انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
0
29
موضوع بحث کلا بسیار دردناک و آزار دهنده هست. یعنی یک دکتر دامپزشک متخصص نباید توان بیهوش کردن و یوتانایز کردن یک حیوان رو داشته باشه؟
آیا واقعا عکس گرفتن و انتشار اون در این محیط کار درستیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
وقتی که با هر سطح علمی زریزدنت می گیرن و. بعد هم مدرک می دن میشه همین!!!! همه استاد هستند! اما .........؟ طرف لاشه آلوده را باز کرده!!! این دیگه واقعا ...........
سعید راد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
1
13
با سلام
دانشکده ما از این بدتر هم رخ میداد اینکه چیزی نیس ، کلاس کالبد گشاییمون حیوون آبستن هم توش بود .
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
1
27
لاشه سگ دیستمپری رو کالبد گشایی کردند. این جوابیه که عذر بدتر از گناه هست.
بدون امکانات و زیر ساخت لازم هر جایی دانشکده دامپزشکی تاسیس می کنید همین میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
6
29
اینا هیچ تقصیری ندارند تقصیر کسیه که به دانشگاه های بابل و شوشتر و شبستر و بافت اجازه داشتن رشته سنگینی مثل دامپزشکی را به خاطر سودجویی دانشگاه می دهند.
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
نیست دانشگاه تهران و شیراز و ... خیلی امکانات دارن ؟!
ناشناس
| Finland |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
چه زیبا از آب گل آلود ماهی میگیرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
قطعا توان علمی و امکانات دانشگاه های معتبر با این دانشکده های ... یکی نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
اخه اقای دامپزشک 14.15
شما مطمئن هستین دامپزشک شدین یا دانشجو ترم یک، یکی ازهمینهای بافت یا شوشتر و شبسترین
چه عقل سالمی اینا رو با دانشگاه های تهران و شیراز که قدمتش دهها سال قبل از تولد شماست و تا حالا افتخار رد شدن از سردرشون بهتون دست نداده
مقایسه میکنه
اصلا قابل قیاس هست.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
3
19
سلام خدمت همه همکاران واقعا جای تاسف است که چنین مطالب و عکسهایی تو سایت منتشر میشه این حیوان نگون بخت باید در کمال ارامش تشریح گردد و حداقل شرایط برای مرگ ارام و بدون درد و خونریزی فراهم میشد روی سخن هم به اون استاد محترم هست که حداقل نحوه رفتار درست را سرلوحه کار خودشون بکنن و این همه قساوت قلب به خرج ندهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
سپاس از شما دامپزشک واقعی، دعای همه این زبون بسته ها بدرقه راهتون
دامپزشک
|
Finland
|
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
21
9
وقتی اجازه توهین توسط یک عده انسان امی که از روی پر کردن اوقات فراغت در انجمن های حمایت حیوانات فعالیت میکنند همین میشود که هر توهینی به دامپزشکان وارد میکنند .اصولاً اینها با تشریح حیوانات واقعی مشکل دارند نه اصل یوتانایز غیراصولی
اصلا تا چه اندازه این مسئله نمونه مصنوعی رایج شده که بخواهد همه جا استفاده بشه، این انجمنهای حمایت فقط با بزرگنمایی قصد در تخریب جامعه دامپزشکان را دارند. خیلی جالب شده که چطور مثلا این حامیان مثلا با شیوه ذبح شتر مشکلی ندارند ولی سگ برایشان تافته جدابافته شده است و در کل امکان رخداد چنین حوادثی در تمامی علوم پزشکی و دامپزشکی طبیعی است و هیچ دامپزشکی از روی قصد سعی در زجر دادن حیوانات ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
شک ندارم شما از همون دامپزشکایی هستین که وقتی حیوان تصادفی توسط همین حامی های امی میارن پیشتون، میگین یا دو میلیون واریز کن یا پذیرش نمیدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
مشکل از جایی شروع میشه که ما میخوایم همه چیز رو طبیعی و عادی جلوه بدیم و حتی یه عذرخواهی خشک و خالی هم بلد نیستیم! من و شما به عنوان دامپزشک باید بخوایم از روش های جایگزین استفاده بشه. چرا باید در طول هر ترم کلی حیوان بیمار و سالم در دانشکده ها زجر بکشن یا کشته بشن؟ کجای دنیا دامپزشک به این صورت تعلیم میبینه؟ اسم ما دام پزشکه...قسم میخوریم...سلاخ و قصاب قرار نیست وارد جامعه بشن با مدرک دکترا!
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
همکار گرامی، حیوان مصنوعی کسی نگفته! از اجساد اهدایی که به روش اخلاقی تامین شده باید استفاده بشه. اصلا هم کار سختی نیست. نیاز هم نیست حیوانات زنده رو سلاخی کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
2
13
متاسفانه یا خوشبختانه فقط این یکی به بیرون درز کرده. سالها قبل استاد آناتومی ۱ یا ۲ مون تو بابل یه گوسفند داد برای فیکس کردن! به یه کارورز!!! مثلا باید شلنگ فرمالین رو تو سیاهرگ جاگولار با بخیه ثابت میکرد که همزمان با پمپاژ قلب فرمالین تو بدن پخش بشه. شنیدنش هم دردناکه چه برسه دیدنش . اون موقع فکر میکردیم روال عادی همینه اما وقتی کارورز مذکور کارش رو درست انجام نداد و یه عالمه فرمالین بیرون ریخت و چشم دانشجو ها با بخارش داشت شدید میسوخت فهمیدیم حیوون بدبخت تو جهنمه.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
2
9
خیلی کاربدی کردن...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
2
13
اخر و عاقبت اینکه هر .......ای دانشکده دامپزشکی داره و هر کسی شده استاد!
ناشناس
|
Finland
|
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
11
8
دامپزشکا ازهمه طرف هدف هجمه قرار دادند اون از بی سواد خوندن توسط مجری و کارشناس صدا سیما این هم از این
واقعا شور همه چیز در اومده
پاسخ ها
دکتر سلطانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
من دامپزشک از هر کسی که ما را بخاطر زجر کش کردن حیوانات مورد توهین هم قرار دهد تشکر میکنم. این رشته برای نجات حیوانات از درد و بدبختی است ولی یک عده انسان نما در آن به اسم آموزش همه چی را زیر پا میگذارند
Mmjj
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
0
10
این وضعیت همیشه بوده مثلا در دانشگاه آزاد ........ استاد بزرگوار ..............
ناشناس
|
Finland
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
9
11
متاسفانه این رسانه های به ظاهر حامی حیوانات اغلب به دنبال حاشیه و مظلوم نمایی هستند ، در همه جای دنیا استفاده از نمونه آناتومیکی مرسوم بوده و چیز قابل بحثی نیست و هیچگاه استفاده از مولاژ و نمونه چند روز مرده و نکروزه شده مورد تایید نمیباشد ، حال که این مورد که یوتانایز درست انجام شده یا خیر نمیتوان قطعی قضاوت کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
کاملا همینطوره اینها مافیای حیوان فروشی هستند خودشون ، با وضعیت فجیع عقیم سلزی غیر بهداشتی حتی دریغ است یکم مطالعه در دامپزشکی ، بعد اینها شدن حاکم دامپزشکان و ادعای حامی بودن حیوانات دارند، دامپزشکان مظلوم ترین صنف پزشکی هستند
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
خب اشتباه می کنید همکار عزیز. همه جای دنیا رو شما دیدی؟! ما دیدیم اینجوری نبوده!!! جسد اهدایی استفاده می کنند. از بیابان حیوان نمی آورند سلاخی کنند.
421176
|
Germany
|
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
1
17
همه جای دنیا یه درس دارن به اسم رفاه حیوانات(animal welfare)
کاری داره این درس را در دانشکده های دامپزشکی قرار دهید؟
کمیته ی اخلاق پزشکی چرا نداریم؟؟
چرا دوس داریم عقب مونده باشیم؟ چون تحریم هستیم نمیتونید حقوق حیوانات رعایت کنید؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
0
20
بدون دستکش کنار میز کالبدگشایی پرخون و ..! آبرو دامپزشکی را نبر آزاد شوشتر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
0
18
تو را خدا ببندید این دانشکده های اقماری آزاد را. یه روزی چند تا اساتید دانشکده اهواز اونجا را راه انداختن با درآمد زایی ساعت های اضافه را میرفتن اونجا برای حقوق و .. کیفیت آموزش پایین ف فقط پول از دانشجو میگیرن و به فکر آینده اونا نیستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
7
9
حالا باز شاکی باشید که چرا به دامپزشکا می گویند بی سواد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
اگه به میزان خطاهای پزشکی نگاه کنی و بیمارستان هایی که عملا کشتارگاه هستند روببینی میفهمی که این مساله دلیل خوبی برای عقده گشایی امثال تو نیست و کسی که همچین حرفی میزنه فقط سطح پایین فهم و شعور خودش رو به اثبات میرسونه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
دوست گرامی ! همین با همین خبر به اندازه کافی ابروی این رشته رفته!! شما نمی خواهد در مورد جایگاه رفیع رشته دامپزشکی و در عین حال خطاهای پزشکی نظر بدهی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
بیمارستن چه ربطی دارد به یه دانشگاه بدون امکانات با خروجی بد در رشته دامپزشکی؟ اصول و پایه اینجا از همون ابتدا خراب است
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
1
11
وقتی هر جا رسیدن دانشگاه آزاد تاسیس کردن همین بهتر نمیشه
دامپزشک، سرباز گمنام سلامت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
0
12
با سلام،
بابت انتشار این تصاویر که احساسات هر انسانی را متاثر میکند متاسفم و از دستگاههای نظارتی سازمان و نظام دامپزشکی به سهم خودم خواستار رسیدگی هستم، میفرمایند دیستمپر داشته، اولا که هر بیمار دیستمپری رو یوتانایز نمیکنن و تا آخرین لحظه با داروهای آرامبخشی( در صورت فاز عصبی بودن) و درمان حمایتی به بیمار کمک میکنیم و درد حیوان رو کاهش میدیم تا زجر نکشد، دوما یک فیلم از تشنج و علائم عصبی بیمار همراه کیت دیستمپر مثبت و آزمایشات احتمالی رو برای افکار عمومی به اشتراک بگذارید تا صحت تشخیص شما تایید شود، سوما یوتانایز یا مرگ سبز برای نجات حیوان از عذاب ناشی از درد و رنج بیماری هست، و استادی که ۴۰ دقیقه توان یوتانایز کردن یک حیوان رو نداره و بر عکس با زجر و عذاب به زندگی حیوان پایان میدهد به نظر بنده در حد عنوان استاد نیست. در پایان انگیزه خودتون رو در مورد کالبد گشایی بیمار عفونی و اینکه بفرمایید بعد از پایان کلاس لاشه رو چطور معدوم کردین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
3
12
مدیر محترم حکیم مهر لطفا عکسها را از متن خبر حذف کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
یا حداقل عکس ها رو شطرنجی کنید.
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
دلیلی برای این کار نیست. باید عمق فاجعه نمایش داده بشه تا همکاران به جای انکار عذرخواهی کنند!!!
مجید
|
Germany
|
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
2
11
وقتی در هر دهکده ای شکنجه گاه حیوانات دایر می کنند همین میشود فروش مدرک دامپزشکی به هر بهائی حتی سلاخی حیوانات زنده !
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
5
2
تورو خدا حذف کنید شب ادراری گرفتم
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
2
3
ماهمه مثل او نگون بخت شدیم
چه بگویم که گفتنی بسیار است ...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
0
12
بحث یوتانایز که خود مثنوی هفت منی میشه دربارش گفت به کنار

فقط عکس رو که میبینم بدون لباس کار دستکش چکمه خیلی نمای بدی داره
والا ما یکی از اینا رو رعایت نمیکردیم از ورودمون به سالن کالبدگشایی جلوگیری می شد
فقط میشه تاسف خورد اول به حال اون سگ بیچاره دوم به حال دامپزشکی کشور و ‌دامپزشکان که با دادن مجوز تاسیس همچین دانشکده هایی که کوچکترین امکانات رو ندارن و در آخر به حال اون دانشجوهایی که بخوان از این قبیل دانشکده ها فارغ التحصیل بشن

در متن چندین بار کلمه استاد به کار برده شده خواهشا از عنوان های درست مربی /استادیار/دانشیار/استاد استفاده کنید کسی که اطلاع دقیقی از اصول اولیه بیهوشی و یوتانایز نداره فکر نکنم به درجه استادی رسیده باشه که از کارهای اولیه ای است که یک دامپزشک عمومی باید کاملا بر اون واقف باشه چه برسه به استاد

کشور به تعداد محدودی دانشکده نیاز داره تهران و شیراز و چند تای دیگه بقیه علاوه بر اضافی بودن خروجی مناسبی هم ندارن
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
5
5
آقای حکیم مهر لطف کنن،این چنین صحنه ها و عکس های واقعا تکان دهنده و دلخراش رو نشون ندن.این عکس ها بازتاب خیلی خیلی بدی در جهان می تونه داشته باشه.به اندازه کافی مارک تروریست بهمون زدن،این هم اضافه بشه،مهر داعش و غیره هم بخوریم این چند کشور معمولی هم با مشکل تردد خواهیم کرد.آزار یا کشتن حیوانات خیلی ناراحت کننده هست.ایرانی ها نسبت به کشورهای اطراف مردمی خونگرم و صبور هستند و این چنین صحنه هایی،بازتاب خوبی نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| India |
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
بعد تو دامپزشکی ؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
8
به نظر می رسد مطالبه اصلی باید استعفای ریس دانشکده مذکور بدلیل عدم تمهیدات لازم جهت جلوگیری از به وجود آمدن این فاجعه باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
استفا استفا استفا
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
0
11
والا ما سه ترم کالبدگشایی داشتیم همیشه از لاشه هایی که مربوط به خیلی قبل بود استفاده می کردیم نمی دونم این از کجاش در میاره میگه دانشجوها باید جراحی روی دام زنده را یاد بگیرند، تازه جراحی اونم تو ترم های آخر نه برای معدوم کردن حیوان برای زنده نگه داشتن و درمان آن استفاده می شود. واقعا برای اون استاد متاسفم .................. حالا تو بگو سگ بیماری دیستمپر داشته ما اجازه نداریم جون یک حیوان را بگیریم.
سرباز گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
0
4
با سلام ،مطالبه اصلی باید استعفای رییس و معاون اون دانشکده باشه چرا که در رشته دامپزشکی تحصیل نکرده و اطلاعی از دامپزشکی ندارن ..در اینده باید منتظر و شاهد خبر های بد تر از این هم باشیم .
پاسخ ها
ناشناس
| India |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
مطالبه ؟ عزیز شما قراردادت رو بستی؟ تعرفه امسال رو گرفتی ؟ تسری گرفتی ؟
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
این کارمندان ....... سازمان دامپزشکی ما رو با تسری و حقوقشون کشتند.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
5
0
دزدی کرد تکه گوشتی در بلخ سگی // به شوشتر زدن رگ ران سگی
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
0
0
........................ آینده ای بهتری در انتطار رشته دامپزشکی در ایران خواهیم داشت
مسافر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
2
بای ذنب قتلت؟!
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
2
..............................
به راستی به اون حرف زیبا و قابل تامل آقای دامپزشک محترمی که بطور اتفاقی زیارت نموده ایمان آورده و سر تعظیم به تمام حیوانات بیگناه فرود می‌آورم که :
"زبون نفهم ما آدمها هستیم دخترم، نه این حیوانات."
م س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
2
تمام ادیان الهی و نیز ادبیات غنی مام وطن، پر از درس محبت به حیواناته. دریغ از اینگونه رفتارهای زشت و ناپسند. جناب استاد!
Radman
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
2
واقعاً جای تاسفه که ........ استاد دانشگاه و دانشجویانی که آینده سازان این مملکت و حافظ جان و مال این ملت خواهند بود با هر توجیهی دست به چنین رفتار غیر قانونی و اخلاقی می زنند پس چه توقعی از مردم عادی می رود
سگ سلاخی شده ی دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
0
5
لطفا خودتان را به ما سگها تشبیه نکنید. ما سگها هیچوقت دروغ نمی‌گوییم. هیچوقت به جفتمان خیانت نمی‌کنیم. تا دم مرگ به صاحب خود وفادار میمانیم. نه تنها دزدی و اختلاس نمی‌کنیم، بلکه پاچه ی دزدان شهر را نیز میگیریم و نگهبان و پاسبان واقعی هستیم، بی دلیل نیست که خالق مهربانمان، صدای ما را " واق" گذاشته.
فکر نمی‌کنم استاد ........ محترم و دانشجویانی که با جسد سلاخی شده ی من سلفی گرفتید ، سوادتان در آن حد باشد که بدانید نه، بلکه بفهمید واژه ی " واق" به چه معناست !!!!!
واق : نگهبان
واقعا از دل و جان نگهبان شما آدمیان هستیم، که دست مریزاد به این دستمزدی که بهم پرداخت کردید.
محمد حسین پور بلکو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
0
0
با حترام کامل باید سگ را نیزاد دید هار بود وحشی بود باماشین سر صداش فرار میکرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
0
0
برای تشخیص مُرده یا زنده بودن یک انسان، به شرف او نگاه کنید نه به نبض او.(چِگوارا)
پری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
0
0
دقیقا همین اتفاق تو دانشگاه ازاد گرمسار هم افتاد با این تفاوت که آمپولایی که به سگ بیچاره زدن همه تاریخ گذشته بودن و هیچ اثری نکرد روش و اخرش استاد ...... شاهرگ گردن سگو زد و سگ بیحال شد بعد فرمالدهیدو وارد رگش کردن فیکسش کنن سگ انقدررر جیغ زدو ضحه زد که اخر مدفوع کرد از شدت درد و زجر کش شد.بعد اینهمه سال دارم مینویسم بازم گریم گرفت.هیچوقت یادم نمیره خدا لعنتتون کنه
نظر شما
ادامه