کد خبر: ۶۴۷۸۹
تعداد نظرات: ۴ نظر

تعداد 89 هزار قطعه طیور گوشتی در اثر درگیری با بیماری HHS معدوم شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان قوچان، رئیس شبکه دامپزشکی قوچان اظهار کرد سندرم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت (HHS) یک بیماری عفونی و مسری است که از علائم آن درصد ابتلا و درصد تلفات بالا و همچنین افزایش مایعات پریکارد و هپاتیت با کانون های نکروزه است.

«ابوالفضل احمدی» بیان کرد: انتقال این بیماری هم عمودی و هم افقی بوده و عامل این بیماری در گله های مادر تا زمان بلوغ باقی می ماند و در اثر ضعف سیستم ایمنی و یا استرس دفع میگردد و جوجه هایی که از گله های مادر آلوده تولید می شوند بعد از 3 هفتگی ممکن است ویروس را تا 14 هفته دفع کنند.

وی در ادامه عنوان کرد:طی گزارش های واصله از یک واحد مرغداری گوشتی در شهرستان با تلفات مشکوک،پس از مراجعه به واحد مورد نظر با مشاهده علائم بالینی، کالبدگشایی لاشه ها و انجام نمونه گیری های لازم،مشخص شد که گله درگیر بیماری HHS  می باشد.در نتیجه این واحد از تاریخ 20/03/1400 قرنطینه گردید و در نهایت به منظور جلوگیری از پیشرفت بیماری و سرایت به دیگر واحدهای شهرستان عملیات معدوم سازی تعداد 89 هزار قطعه طیور،دان و کود این مجموعه توسط شبکه دامپزشکی شهرستان انجام شد.  

احمدی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه با اینکه درگیری گله مادر تایید شده بود و جوجه ها هم درگیر بیماری شده بودند،ضروری است تا مرغداران قبل از هر گونه جوجه ریزی از سلامت جوجه ها و گله ی مادر اطمینان کامل را حاصل نمایند و در صورت مشاهده هرگونه تلفات مشکوک در اسرع وقت با شماره تلفن 47224142 تماس حاصل نموده و شبکه دامپزشکی شهرستان را مطلع نمایند.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
1
0
خبر کوتاه ولی بسیار مهم و دردناک
وقتی سازمان دامپزشکی به جای انجام وظایف بهداشتی خود ، پیگیر بازار مرغ و حجم تولید و تسری و … میشود ، خیلی ملایم شاهد اندمیک شدن یکی دیگر از بیماریهای بسیار مهم و فاقد درمان در صنعت طیور هستیم .واقعا شرم آور هست که اقایان حتی هشداری در این زمینه تابحال نداده اند و انشاالله با اندمیک شدن بیماری ، منتظر خروج صدها میلیون دلار ارز بابت واردات واکسن هستند . واقعا شرم اور هست . دستگاه عریض و طویل دفاتر طیور استانها و سازمان و مرکز تشخیص و موسسه و … کجا هستند ؟!
ظاهرا بنا هست که این بیماری هم به سبد اضافه شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
بابت اطلاع رسانی دامپزشکی خراسان رضوی کار شو انجام داده در ارشیو خبری سایت اداره کل موجوده .
اما بخش نظارتی معلوم نیست چقد درست انجام دادن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
0
0
با گله مادر هم ایا برخورد شده.
تکلیف گله مادر چی هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
0
0
در يكي از استانها دو سه هفته بعد از گزارش بيمار توسط بخش خصوصي در دو مرغداري گوشتي اداره كل با اكراه بررسي و پيگيري موضوع را پذيرفت .
نظر شما
ادامه