کد خبر: ۶۴۷۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خوزستان، چهارمحال و بختیاری، محلات، مرکزی و اردبیل

 

سرپرست دامپزشکی خوزستان خبر داد:
ارجاع 41 واحد متخلف عرضه‌کننده فراورده‌های دامی به مراجع قضایی

 

سرپرست اداره‌ کل دامپزشکی خوزستان گفت: در چهارماه نخست سال جاری 41 واحد متخلف عرضه‌ کننده فراورده‌های خام دامی به مراجع قضایی ارجاع شده‌اند.

دکتر ابراهیم توکلی اظهار کرد: تیم‌های ویژه بازرسی دامپزشکی خوزستان در چهار ماه نخست سال جاری بیش از 8 هزار و300 مورد بازدید از واحدهای عرضه فراورده‌های خام دامی داشته‌اند.

وی افزود: بازرسان دامپزشکی در این بازرسی‌ها تعداد هزار و 999 تذکر را به واحدهای صنفی متخلف ارائه داده‌اند و 41 واحد صنفی متخلف هم به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. همچنین 2 هزار و 651 کیلوگرم انواع فراورده‌های دامی فاسد در این مدت منهدم شده است.

توکلی تصریح کرد: همچنین در چهارماهه نخست سال بیش از 72 هزار و 100 راس گوسفند، بز، گاو و گاومیش توسط بازرسان دامپزشکی اهواز مستقر در کشتارگاه، مورد بازرسی‌های بهداشتی قرار گرفته و در این میان میزان 3هزار و 642 کیلوگرم گوشت قرمز استحصالی از انواع لاشه‌های کشتاری در کشتارگاه ضبط و در کوره لاشه‌سوز معدوم شده است.

 

------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری خبر داد:
واکسینه شدن 187 هزار رأس دام علیه بیماری شاربن


مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای مقابله با بیماری شاربن و شاربن علامتی بیش از 187 هزار و 437 رأس گوسفند، بز، گاو و گوساله در این استان واکسینه شدند.

حمید مهری اظهار داشت: بیماری شاربن یا سیاه‌ زخم ‌یک بیماری عفونی و قابل‌ انتقال‌ بین ‌انسان‌ و حیوان‌ است که مخزن‌ این ‌بیماری در دام عمدتا گوسفند، بز و گاو بوده‌ و با مرگ‌ و میر بالا و سریعی نیز همراه‌ است‌.
وی افزود: انسان‌ به‌ صورت‌ اتفاقی در صورتی که‌ در معرض‌ تماس‌ با دام‌ آلوده‌، پوست‌، پشم‌ و فرآورده‌های آن ‌قرار گیرد یا از گوشت‌ آلوده‌ استفاده کند و یا در هوای آلوده‌ به‌ اسپور (هاگ‌) تنفس ‌کند، به‌ این بیماری مبتلا می‎شود.
مهری با بیان اینکه این بیماری می‌تواند به انسان‌هایی که با حیوانات آلوده و یا بافت آلوده حیوانی سروکار دارند، سرایت کند، گفت: میکروب این بیماری می‌تواند به عنوان سلاح بیولوژیک مورد استفاده قرار گیرد که تولید آن نیز نسبتاً آسان است.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به راه‌های انتقال و انتشار باکتری بیماری شاربن، گفت: بیماری شاربن در انسان در نتیجه تماس مستقیم با حیوانات بیمار و یا فرآورده‌های حیوانات مانند پوست، مو و پشم ایجاد می‌شود، بنابراین دامپزشکان، دامداران، میکروب شناسان، کشاورزان، چوپانان، کارگران کشتارگاه‌ها و کارگرانی که در صنایع پوست و پشم کار می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
وی ادامه داد: در حیوانات میکروب شاربن به‌طور مستقیم از حیوان آلوده به حیوان سالم منتقل نمی‌شود، بلکه میکروب در بافت‌های حیوانات مبتلا وجود داشته و کمی قبل از مرگ از راه ترشحات مختلف به خارج دفع می‌شود.
مهری اضافه کرد: همچنین اگر لاشه حیوانات تلف شده کالبدگشایی شود و یا در دسترس پرندگان و یا حیوانات شکاری قرار گیرد، ممکن است به طور وسیع و خطرناکی میکروب را در خاک پراکنده کند.
وی با بیان اینکه انتشار میکروب در یک منطقه ممکن است به وسیله‌ جریان آب، حشرات، سگ‌ها و سایر گوشتخواران تامین شود، گفت: ورود عفونت به یک منطقه غیرآلوده همواره به‌ وسیله مواد آلوده حیوانی مانند پودر استخوان، کود، پوست، روده، پشم و مواد کنسانتره و یا علوفه آلوده صورت می‌گیرد.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: میکروب شاربن در انسان و حیوان ممکن است از راه خراش‌های پوستی، راه گوارشی و یا از طریق تنفس ایجاد آلودگی کند، گرچه در بیشتر مواقع طرز ایجاد آلودگی به درستی معلوم نیست اما غالبا تصور می‌‌شود که دام‌ها در نتیجه خوردن غذاها و یا آب‌های آلوده و در انسان میکروب بیشتر از راه خراش‌های پوستی وارد بدن می‌شود.
وی با اشاره به علایم این ‌بیماری ‌در حیوانات گفت: لرزش‌ عضلانی، تنگی نفس‌ و پرخونی مخاط از بارزترین علائم این بیماری است.

 

-----------------------------

 

رییس شبکه دامپزشکی محلات:
از نظر تعداد تولید و تکثیر ماهیان زینتی رتبه دوم کشوری را دارا هستیم

رییس شبکه دامپزشکی محلات گفت: این شهرستان با دارا بودن 13 مرکز تکثیر و پرورش آبزیان زینتی با ظرفیت 7 میلیون قطعه، از لحاظ تعداد تولید و تکثیر ماهیان زینتی رتبه دوم کشور را دارا است.

عباس رادمهر اظهار کرد: طی 4 ماه سال‌جاری در 75 واحد مرغداری گوشتی شهرستان محلات 959 هزار قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 9 درصد کاهش داشته است، در این مدت تعداد 6 میلیون و 150 هزار و 500 دز واکسن طیور در اختیار واحدهای مذکور قرار گرفته است، در توزیع واکسن‌ها، پیشگیری از بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان در اولویت واکسیناسیون بوده، به طوری‌که در 2سال اخیر هیچ‌گونه کانون آنفلوآنزای فوق حادی در این شهرستان گزارش نشده است.

وی با بیان این مطلب بیان کرد: همچنین در همین مدت 27 تن گوشت سفید تحت نظارت شبکه دامپزشکی تولید و روانه بازار شده است، شهرستان محلات با تولید سالانه 5 هزار و 600 تن گوشت مرغ، 11 درصد تولید استان و با تولید 800 تن تخم مرغ، 3.5 درصد تولید استان را به خود اختصاص داده و 85 درصد بیش از نیاز شهرستان گوشت سفید و تخم مرغ تولید کرده و به بازار مصرف استان و خارج از استان عرضه کرده است.

رادمهر بیان کرد: همچنین شبکه دامپزشکی شهرستان محلات با مراقبت از شیوع بیماری‌ها، آموزش‌های لازم و نظارت بهداشتی بر سایر تولیدات شهرستان از جمله تولید 24 تن شیر، 622 تن گوشت قرمز، 3.5 تن عسل، 21 تن گوشت آبزیان فرآورده‌های سالم و بهداشتی را در اختیار شهروندان قرار داده است.

وی عنوان کرد: طی4 ماه اول سال‌جاری تعداد 748 هزار و 109 قطعه ماهی زینتی تحت نظارت شبکه دامپزشکی و از طریق سیستم یک ‌پارچه قرنطینه وارد شهرستان محلات و در اختیار مراکز تکثیر و پررش ماهیان زینتی قرار گرفته است، همچنین در این مدت تعداد 639 هزار قطعه ماهی زینتی با مجوز دامپزشکی به خارج از استان و کشور صادر شده است.

این مقام مسوول عنوان کرد: طی 4 ماهه اول سال‌جاری 30مورد بازدید و مراقبت بهداشتی جهت پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر مشترک بین انسان و دام در 112 واحد اپیدمیولوژیک دامی، 73 واحد تولید طیور گوشتی و تخم گذار، 34 واحد پرورش و تکثیر آبزیان گرمابی- سردابی و زینتی و 42 زنبورستان تولید عسل شهرستان صورت گرفته است.

رادمهر افزود: طی 4 ماهه اول سال‌جاری 34 مورد سرکشی و بازدید از مراکز خدماتی دامپزشکی از جمله درمانگاه، دفتر خدمات درمانی، مرکز فروش واکسن و داروخانه صورت گرفته است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان محلات در ادامه به خبرنگار ایسنا گفت: طی 4 ماهه سال‌جاری تعداد 101 روز بازرسی بهداشتی از کشتارگاه دام شهرستان محلات صورت گرفته و در این مدت تعداد 30هزار و 53 راس دام سنگین مورد معاینه و بازرسی بهداشتی قرار گرفته و برای آن‌ها مجوز کشتار صادر شده است واز این تعداد حین بازرسی مقدار 911 کیلوگرم گوشت قرمز ضبط و معدوم شده است، همچنین در این مدت تعداد 292 خمورد بازرسی و کنترل بهداشتی از مرکز عرضه فراورده‌های خام دامی جهت تامین و تضمین سلامت غذای شهروندان صورت گرفته و مقدار 17 کیلوگرم انواع فراورده به دلیل عدم رضایت ضوابط بهداشتی جمع آوری و معدوم شده و تعداد 2 نفر به دلیل تخلفات بهداشتی به مراجع قضایی شهرستان معرفی شده‌اند.

رادمهر اظهار کرد: طی 4 ماهه سال‌جاری با تولید 3 هزار و 62 تن خوراک دام، 4 هزار تن مکمل‌های غذایی و درمانی و خوراک طیور و 23 هزار و 500 کیلوگرم خوراک آبزیان زینتی ضمن تامین نیاز بهره‌برداران شهرستان، مازاد تولید خود را تحت نظارت مسوولان بهداشتی دامپزشکی به اقصی نقاط کشور ارسال کرده است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان محلات گفت: طی 4 ماهه سال‌جاری تعداد 64 قلاده سگ گله و سگ نگهبان بر علیه بیماری هاری توسط 2 اکیپ واکسیناسیون دولتی و غیردولتی واکسینه شده‌اند، آموزش دامداران در رابطه با نحوه تماس با حیوانات و راه‌های پیشگیری و مقابله با هاری گزیدگی و اصلاح جایگاه نگهداری و دام‌ها بخشی از اقدامات دامپزشکی جهت کاهش هاری گزیدگی بوده که در این رابطه توفیقات خوبی حاصل شده، چنانچه در طول سال‌جاری تنها 2 مورد هاری گزیدگی در جمعیت انسانی از طرف مرکز بهداشتی به این شبکه گزارش شده است.

رادمهر در ادامه داد: طی 4 ماهه نخست سال‌جاری تعداد 850 دز واکسن آبله، 14 هزار و 140 دز واکسن PPR جهت کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی واکسیناسیون صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: طی 4 ماهه سال‌جاری تعداد 64 قلاده سگ گله و سگ نگهبان علیه بیماری هاری توسط 2 اکیپ واکسیناسیون دولتی و غیردولتی واکسینه شدند.

این مقام مسوول بیان کرد: طی 4 ماهه نخست سال‌جاری 21 هزار و 770 راس دام سبک و1هزار و 669 رادام سنگین علیه بیماری بروسلوز(تب مالت) واکسینه شدند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان محلات در پایان گفت: طی 4 ماهه سال‌جاری 8 هزار و 770 راس دام سبک و 312 راس دام سنگین توسط یک اکیپ دولتی و دو اکیپ غیردولتی علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

 

-------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی:
رعایت انصاف در انعکاس اخبار لازمه خبرنگاری است


مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: شغل خبرنگاری یکی از مهم‌ترین و در عین حال حساس‌ترین حرفه‌ها است که رعایت عدالت و انصاف در انعکاس اخبار لازمه کار خبرنگاران است.

دکتر سیدسعید حسینی در مراسم تجلیل از خبرنگاران اظهار داشت: شغل خبرنگاری شغل مقدس و حرفه‌ای مهم و تاثیرگذار است چرا که اطلاع‌رسانی خبرنگاران در تمام عرصه‌های اجتماعی بسیار مفید و موثر و سبب توسعه و پیشرفت کشور می‌شود.
وی با بیان اینکه خبرنگاران خالق و آفریننده صحنه‌‌های سرنوشت‌ساز هستند، تصریح کرد: بدون شک تولید و انعکاس اخبار به مثابه یکی از نیازهای اجتماعی و آگاهانه هر جامعه است که خبرنگاران با قلمشان آگاهی و اعتلای جامعه را رقم می‌زنند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تاکید کرد: بدون شک همراهی جامعه رسانه‌ای کشور به ویژه خبرنگاران با تحولات علمی و رشد توسعه فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات امری ضروری است که می‌تواند خبرنگاران را در مواجهه با امپراتوری رسانه‌ای غرب توانمند و آماده سازد.
حسینی گفت: حوزه دامپزشکی با سلامت مردم در ارتباط است و آن چیزی که می‌تواند اهمیت کار این سازمان را برای مردم آشکار سازد، استفاده از ابزار رسانه است.
وی اضافه کرد: وقتی مردم به وسیله رسانه‌ها که در امر اطلاع‌رسانی در جامعه که بسیار تاثیر‌گذار و نقطه قوت در این امر هستند از آنچه که باید بدانند آگاهی و اطلاع پیدا می‌کنند، دیگر کمتر به نظارت و بازرسی سنتی نیاز میشود.
در پایان این مراسم با اهدا لوح تقدیر و هدایایی از خبرنگاران فعال حوزه دامپزشکی استان تجلیل شد.

-------------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل:
اردبیل 21 هزار تن گوشت مرغ کشور را تامین می‌کند


مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: استان اردبیل بیش از 21 هزار تن گوشت مرغ مورد نیاز کشور را در واحد‌های صنعتی طیور تولید و تامین می‌کند.

دکتر صادق صالحی در دیدار با مدیرعامل و مجموعه شرکت مرغ مادر آرتا جوجه سبلان اردبیل اظهار داشت: ‌ما در کنار این توانمندی، قادر هستیم چهار درصد جوجه کشور را تامین کنیم که در این زمینه فعالیت‌های صنعتی طیور قابل توجه است.
وی بیان داشت: ‌اردبیل سالانه با 35 میلیون قطعه تولید جوجه یکروزه قادر است بخش عظیمی از نیازمندی استان‌های همجوار را تامین کند و این ظرفیت تا 10 درصد نیز قابل افزایش است.
مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل در ادامه سخنان خودبا یادآوری اینکه در کناراین تولیدات اردبیل با داشتن 6 میلیون واحد دامی سالانه 40 هزار تن گوشت موردنیاز کشور را نیز تامین می‌کند افزود: در این زمینه تلاش می‌کنیم تا ظرفیت تولید و صادرات خود را افزایش دهیم.
صالحی با بیان اینکه اغلب واحدها و شرکت‌های تولید گوشت سفید و مرغ مادر ما دارای تکنولوژی‌های نوین و مدیریت پیشرفته هستند گفت: شرکت آرتا جوجه سبلان از جمله این واحدهاست که به صورت روز‌آمد با مدیریت تک واحدی سعی دارد برکیفیت تولید و محصولات عرضه‌ای خود بیفزاید.
مدیر کل دامپزشکی استان با یادآوری اینکه بعد از اجرای قانون هدفمند ‌کردن یارانه‌ها سوخت موردنیاز واحد‌های تولیدی واحد‌های تولید مرغ و مجتمع‌های دام و طیور تامین شده و در اختیارآنها قرار گرفته است گفت:‌ بهینه‌سازی مصرف سوخت در این واحدها به افزایش تولید و کیفی شدن عرضه محصول انجامیده به طوری که از سایر مرغداری‌ها نیز انتظار داریم واحدهایی نظیر آرتا جوجه سبلان را الگو و معیار خود در توسعه صنعت مرغداری قرار دهند.
صالحی پیشگیری از ایجاد کانون‌های بیماری دام و طیور و امنیت دام‌ها را یادآور شد و بیان داشت:‌ ما در کنار بحث نظارت بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و خارج کردن فرآورده‌های آلوده در ارتقای پوشش واکسیناسیون دام و طیور تلاش پیگیرانه را انجام داده و یا در حال ارائه هستیم.
این مسئول فعالیت اکیپ‌های ویژه بازرسی بهداشتی فرآورده‌های ختم دامی در ماه مبارک رمضان را یادآور شد و اضافه کرد:‌ با توجه به افزایش مصرف فرآورده‌های خام دامی در مایحتاج روزانه مردم در ماه رمضان تلاش ما در راستای تامین سلامت و بهداشت فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز جامعه است.
صالحی وضعیت بهداشتی واحدهای جوجه‌کشی و مرغداری استان را مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد؛ با حمایت همه جانبه و جدی دامپزشکی در چنین واحدهایی شاهد افزایش تولید و اشتغالزایی باشیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این جلسه مدیرعامل شرکت آرتا جوجه سبلان اردبیل نیز به اهداف مدرنیزه کردن فارم‌های پرورش اشاره کرد و گفت:‌ صرفه‌جویی در منابع انرژی، ارتقای تراکم پرورش، افزایش راندمان کاری، ارتقای میفیت جوجه‌های تولیدی و افزایش بهره‌وری از جمله این اهداف است.
علی نوری فزود: ‌ما با تکمیل زنجیره تولیدی این واحد در آینده تلاش ‌می‌کنیم تا ظرفیت این کارخانه را افزایش داده به طوری که در کنار این امر افزایش ظرفیت کارخانه تولید خوراک به 10 تن در ساعت، ایجاد مزارع جدید مرغ مادر، و مزارع نیمچه گوشتی و سیستم انتقال دام با سیستم‌های جدید از جمله طرح‌های توسعه این شرکت است.
وی در پایان اظهار داشت:‌ درکنار نظارت‌های قوی بر تولید کیفی سعی می‌کنیم با بسته‌بندی قسمت‌های مختلف مرغ ایجاد مزارع‌ تخمگذار به روش جدید و احداث کشتارگاه مدرنیزه این مجموعه را به یک شرکت کارآمد و پیشرفته تبدیل کنیم.

 

 

نظر شما
ادامه