کد خبر: ۶۴۶۶۸
 
 

حکیم مهر: سازمان دامپزشکی کشور 7 ژوئن «روز جهانی سلامت غذایی» را گرامیداشت و همه را به تحقق شعار «سلامت غذا وظیفه همگانی است » فراخواند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور به نقل از دفتر سازمان‌های تخصصی و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور، سالانه بیش  از 600 میلیون انسان در جهان، در واقع از هر 10 نفر یک نفر به دلیل مصرف غذاهای آلوده به انواع باکتری، ویروس و انگل و سموم، بیمار شده و بالغ بر 420 هزار نفر در سال جان خود را از دست می‌دهند. بیشتر این مرگ و میر در قشر فقیر و جوان جوامع بشری اتفاق می‌افتد.

بنابراین گزارش، کشورها می‌توانند با تامین شرایط  تولید غذای سالم و بهداشتی، به طور متوسط 95 میلیارد دلار در سال ذخیره کنند. 7 ژوئن «روز جهانی سلامت غذایی نامگذاری» شده است. این روز با شعار غذای سالم برای آینده سالم نامگذاری شده و با ارائه این مطلب که سلامت غذا وظیفه همگانی است، در سال 2021 معرفی شده است. اهمیت حرفه دامپزشکی در تامین غذای سالم و بهداشتی که حجم بالایی از سبد غذایی خانوار را شامل می شود، نقش سازمان دامپزشکی و جامعه دامپزشکی کشور را در این ارتباط بسیار نمایان می‌کند. نظارت بهداشتی در فرایند تامین غذای سالم شامل کشتارگاههای دام و طیور، بازارهای عمده و خرده فروشی‌های فرآورده‌های خام دامی و همچنین کارخانجات فرآوری و بسته‌بندی غذاهای با منشا دامی، فقط قسمت کوچکی از فعالیت‌های گسترده  دامپزشکی کشور در ارتقا و تامین سلامت عمومی است و اهمیت چارچوب سلامت واحد جهانی را که با هدف تامین سلامت عمومی با مشارکت بخش دامپزشکی، پزشکی، کشاورزی و محیط زیست پایه‌گذاری شده است، با تحقق آرمان غذای سالم از مزرعه تا سفره را تامین می‌کند .

نامگذاری یک روز به عنوان روز سلامت غذایی می‌تواند توجه جهانیان را به اهمیت موضوع مشارکت دامپزشکی، پزشکی، کشاورزی و محیط زیست در قالب چهارچوب سلامت واحد معطوف نماید .

برای پی بردن به اهمیت دامپزشکی در تامین غذای سالم، کافی است تمام محصولاتی که به طور مستقیم (مواد خام دامی)  و یا غیر مستقیم (غذاهای فراوری شده با منشا دامی) تحت نظارت دامپزشکی تولید و توزیع شده را از بازار عرضه خارج کنیم، شما خواهید دید که دیگر به جز غذاهای گیاهی و میوه‌جات، دیگر مواد غذایی را در طبقه‌های فروشگاهها نخواهید دید .

پس همه بیاییم این روز را ارج نهاده و با تحقق شعار «سلامت غذا وظیفه همگانی است » در این راستا همیار و همکار دامپزشکان خدوم و زحمتکش این مرز و بوم باشیم .

 

نظر شما
ادامه