کد خبر: ۶۴۴۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی تهران:
رئیس و اعضای شورای نظام دامپزشکی استان تهران از اقدامات رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر در زمینه استقرار کلینیک‌ها و بیمارستان‌های دامپزشکی تقدیر کردند ...
 
 

حکیم مهر: چند روز پیش اعضای شورای شهر تهران «طرح ساماندهی وضعیت خدمت مراکز دامپزشکی حیوانات شهری در تهران» را در صحن علنی شورا به تصویب رساندند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از نظام دامپزشکی استان تهران، این مصوبه که با پیشنهاد رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مطرح شد، با پیگیری‌های فراوان مهندس سید آرش حسینی میلانی و دکتر زهرا صدراعظم نوری به انجام رسید. این اتفاق مبارک بهانه‌ای شد تا رئیس نظام دامپزشکی استان تهران و اعضای شورا با تدارک یک دیدار، از اقدامات آنان تقدیر و مراتب تشکر دامپزشکان شاغل در استان را به آنها ابلاغ کنند.

 «در تدوین دستورالعمل مربوط به استقرار مراکز دامپزشکی در محل‌های مسکونی، بین سازمان نظام تهران و شهرداری همکاری صورت می‌گیرد تا ضوابط و مقررات کاربردی‌تر و بهینه‌تر شود»؛ این ماحصل تصمیمات نشست مهم امروز در خیابان بهشت بود. جلسه مشترک مهندس سید آرش حسینی میلانی، عضو شورای شهر و رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری تهران با اعضای شورای نظام دامپزشکی استان تهران که راس ساعت ۱۴ در سالن جلسات شورای شهر تهران صورت گرفت و در پایان آن، عضو شورای شهر تهران قول داد که مساله نظرخواهی از نظام دامپزشکی استان تهران را با مهندس هاشمی رفسنجانی مکاتبه کند.

مهندس میلانی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی نظام دامپزشکی استان تهران، ضمن اظهار خرسندی از حضور اعضای شورای نظام دامپزشکی استان تهران در ساختمان شورای شهر، گفت:‌ «ریاست محترم نظام دامپزشکی استان تهران با ترتیب این جلسه و تشریف‌فرمایی به همراه اعضا، محبت خود را نشان دادند.»

وی با اشاره به نقطه نظرات اعضای شورای نظام دامپزشکی استان تهران در حوزه تنظیم قواعد و مقررات استقرار، تصریح کرد: «با مکاتبه‌ای که با شهردار محترم خواهم داشت، از این پس حتما نظر نظام دامپزشکی استان گرفته می‌شود، چون هرچه بیشتر نظرخواهی از افراد درگیر موصوعات خاص تهران صورت گیرد، ضوابط و مقررات کاربردی‌تر و بهینه‌تر خواهد بود.»

مهندس میلانی با تاکید بر اینکه کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری، حوزه‌های مختلفی را پوشش می‌د‌هد، خاطرنشان کرد: «حوزه مهم حیوانات خانگی یا حیوانات بلاصاحب طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود و طبیعتا این مساله، مورد مطالبه جامعه بوده است. متاسفانه در گذشته برخوردها در این زمینه سلیقه‌ای بود و بعضا مشاهده می‌شد علاوه بر سلیقه‌ای بودن، تخلفاتی هم در ورای آن وجود دارد. دوستان مراجعه کردند و سعی کردیم راهکاری را در این زمینه پیدا کنیم با توجه به فضای موجود برخی مراجع رسمی که هنوز این موارد را به رسمیت نمی‌شناسند، به نحوی حرکت کنیم و گام اول را برداریم. مصوبه اخیر شورای شهر حتما گام اول در بحث حمایت از این جامعه بزرگ است؛ چه کسانی که حیوانات خانگی دارند و چه کسانی که در این حوزه خدمت‌رسانی می‌کنند و این مسیر حتما در شورای بعدی هم پیگیری خواهد شد.»

 ۲ میلیون نفر در تهران با حیوانات خانگی سروکار دارند

در ادامه این جلسه، رئیس نظام دامپزشکی استان تهران گفت: «امروز یک جمعیت ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار عددی از حیوانات خانگی در تهران هستند که حدود ۲ میلیون نفر از خانواده‌ها را درگیر خود کرده‌اند و نفی این مساله، مشکلی را حل نمی‌کند.»

دکتر رامین سلامتی تصریح کرد: «با تلاش‌های مهندس میلانی، رویکردها نسبت به حیوانات خانگی بهتر و بستر خوبی فراهم شد تا از این فضای نفی حیوانات خارج شویم. کمااینکه در پاندمی کرونا، اتحادیه اروپا برنامه ویژه‌ای برای مبتلایان صاحب پت دارد و حیوان آنها را تحت کنترل و مراقبت‌های قرنطینه‌ای قرار می‌دهد تا حیوان عامل انتقال کووید-۱۹ نباشد. در ایران مادامی که بحث نفی را پیش می‌گیریم دیگر نمی‌توانیم به بهداشت و سایر مباحث بپردازیم.»

وی با یادآوری اینکه بیماری هاری در شهر تهران تقریبا ریشه‌کن شده بود، افزود: «به مرور زمان تعداد کیس‌های این بیماری بیشتر می‌شود و علت این مساله، ریشه در نفی دارد. وقتی نفی صورت گیرد، مباحث درمان، دارو، مراقبت و پیشگیری معلق می‌ماند.»

دکتر سلامتی ضمن مثبت ارزیابی کردن مصوبه اخیر شورای شهر در زمینه استقرار کلینیک‌های دامپزشکی در اماکن مسکونی، اظهار امیدواری کرد که این قدم مثبت مهندس میلانی و همکاران وی ادامه پیدا کند و گفت:‌ «در حوزه تنظیم دستورالعمل‌ها، دوستان از عبارت سازمان دامپزشکی استفاده کرده بودند. در صورتی که کلیه پروانه‌های کلینیک، آزمایشگاه، درمانگاه و داروخانه را سازمان نظام دامپزشکی استان تهران صادر می‌کند. لذا انتظار می‌رود این مساله در انشای مصوبه لحاظ شود.»

در مسائل استان باید از نظام دامپزشکی استان نظرخواهی شود

در ادامه معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی نظام دامپزشکی استان تهران با یادآوری اینکه سازمان دامپزشکی بنیانگذار سازمان نظام دامپزشکی بوده تا یک بازوی توانا برای بخش خصوصی فراهم شود، گفت: «همانطور که سیاست دولت واگذاری امور به بخش خصوصی بوده، خوشبختانه بخش خصوصی دامپزشکی از دهه ۴۰ شکل گرفته و امروز بخش اعظم خدمات دامپزشکی را به دوش می‌کشند و شاید چند برابر بخش دولتی گسترش پیدا کرده است.»

دکتر محسن مشکوة ضمن اظهار خرسندی از اینکه از ۲ سال پیش در نظام دامپزشکی استان تهران مشغول فعالیت است، تصریح کرد: «در این مدت یکی از دغدغه‌ها و مشکلات اصلی بخش خصوصی، مزاحمت‌هایی بود که از طرف نواحی مختلف شهرداری توسط ماموران ایجاد می‌شد. در حالی که دامپزشکان پروانه مکانی را بر اساس ضوابط و معیارهای سازمان دامپزشکی گرفته بودند و در‌ آن کار می‌کردند. آنها از ما انتظار کمک داشتند و ما هم حسب وظیفه، مکاتباتی را با نواحی مختلف شهرداری انجام می‌دادیم. در این میان برخی توجه می‌کردند و برخی خیر و مشکلات همچنان وجود داشت.»

وی افزود: «برخی حیوانات خانگی را فقط شامل سگ می‌دانند، در صورتی که آنها طیف گسترده‌ای دارند و روز به روز در حال توسعه و گسترش هستند. در شهری مانند پاریس، به اندازه جمعیت، حیوانات خانگی وجود دارد که جایگاه و مراکز خدماترسانی خود را دارند. لذا خواه ناخواه در شهری مثل تهران که مسائل خود را دارد و مسائل آن بسیار متفاوت از شهرهای دیگر است، باید نیاز شهروندان را برآورده می‌کردیم که نگاه مثبت شما کمک زیادی به ما کرد.»

دکتر مشکوة در پایان تاکید کرد: «وقتی صحبت از استان تهران می‌کنیم، باید توجه داشته باشیم که دستگاهی که متولی صدور پروانه است، نظام دامپزشکی استان تهران است. پس انتظار این بود که در تنظیم دستورالعمل‌ها در فیلد استان تهران از سازمان‌های متولی کار در همان استان دعوت یا نظرخواهی شود.»

نظام استان تهران باید در بحث تدوین دستورالعمل‌ها شرکت داده شود

در ادامه معاون توسعه بخش غیردولتی نظام دامپزشکی استان تهران، حاضران در جلسه را نمایندگان صنف دامپزشکی در استان تهران معرفی کرد و گفت: «خیلی از استان‌ها این مساله را بیان می‌کنند که ایکاش مصوبه اخیر شورای شهر تهران، در حوزه کشوری و در سطح وزارت کشور بود.»

دکتر فرانک رودحله با اشاره به اینکه استان تهران قریب به ۶ هزار دامپزشک فعال و بیش از ۳۴۰ کلینیک و بیمارستان دامپزشکی دارد، گفت: «نظام دامپزشکی استان تهران به عنوان پیشگام در ارائه خدمات به صنف دامپزشکی، خرسند از این مساله است که شورای شهر تهران پیشگام شد و اقدامی را انجام داد که شاید در ۴ سال اخیر، بی‌سابقه بود و امیدواریم که این مساله به سایر استانها نیز تعمیم داده شود.»

وی با تاکید بر اینکه نظام استان تهران باید در بحث تدوین دستورالعمل‌ها شرکت داده شود، تصریح کرد: «تجربه کافی در استان تهران، هم در بخش خصوصی و هم دولتی وجود دارد و کمیسیون‌های مشورتی می‌تواند صدور دستورالعمل‌ها را تسریع کند. امیدواریم مصوبه اخیر شورای شهر ماندگار باشد و در دوره بعدی فعالیت شورای شهر نیز شاهد حرکت‌های بزرگ اینچنینی در سطح تهران باشیم باشیم.»

در ادامه دکتر ماهان بی‌طرف عضو شورای نظام دامپزشکی استان تهران ضمن تشکر از دیدگاه مثبت شورای شهر تهران نسبت به مسائل دامپزشکی، گفت: «این خدمت ماندگار شورای شهر، با تغییر شهردار یا معاونت شهرسازی یا هر چیز دیگری، امنیت شغلی همکاران در هر اشلی حفظ می‌کند. همکاران شاغل در حوزه حیوانات خانگی قدردان این تصمیم هستند و بنده از طرف جامعه و نظام دامپزشکی از شما تشکر می‌کنم.»

در پایان آقای امین حکمت، کارشناس محیط زیست با بیان اینکه ریاست نظام دامپزشکی استان تهران برای اولین‌بار گونه‌های مجاز برای رسیدگی در کلینیک یا بیمارستان‌های دامپزشکی را معرفی کردند، این اقدام را ارزشمند دانست و تصریح کرد: «با این اتفاق، اگر گونه محیط زیستی، گونه‌ای که با خطر انقراض مواجه بود یا گونه ممنوع، مراجعه کرد، حتما به اطلاع محیط زیست می‌رسد که این مساله از نظر ما محیط زیستی‌ها بسیار بزرگ بود.»


 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
1
همگی بگین ماشا ا....
حداقل مشکل همکاران تهرانی انشا ا... حل شود
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
0
جناب دکتر با تشکر از شما
آمارتان خیلی صحیح نیست! مگر اینکه منظورتون از حیوان خانگی فقط سگ و گربه باشد که 800 هزار عدد اعلام کرده اید. واگرنه آمار پرندگان، ماهیان زینتی، اگزوتیک، جوندگان خانگی خیلی بالاتر از این حرفهاست
نظر شما
ادامه