کد خبر: ۶۴۱۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی دماوند، همدان، قم، ایلام، خراسان رضوی، یزد و هرمزگان

 

رئیس شبکه دامپزشکی دماوند:
جایگاه دامپزشکی در ارتقای بهداشت عمومی جامعه تبیین نشده است


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دماوند گفت:جایگاه واقعی و اصلی دامپزشکی در ارتقای بهداشت عمومی و تامین سلامت جامعه برای مردم به درستی تبیین نشده است. 
'محمدعلی علایی بخش' اظهارداشت:با پیشگیری از بیماری های نوپدید مشترک بین انسان و حیوان،می تواند سلامت و امنیت خاطر را برای جامعه به ارمغان آورد.

علایی بخش با اشاره به برخی موارد پیشگیری از بیماری های نوپدید،استفاده از واکسن برای کنترل بیمارهای مشترک انسان و حیوان و یا استفاده از روش های تست و کشتار برای دام های اقتصادی مثل گاو و گوسفند را حیاتی دانست و افزود:به دلیل اهمیت این مساله هر سه ماه یکبار بنابر شرایط دامداری،دام ها تحت آزمایش بیماری 'سل' و 'بوروسلوز' یا 'تب مالت' قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه بیماری سل و بوروسلوز را دو بیماری خطرناک مشترک بین انسان و حیوان است و گفت:در صورت مشاهده این نوع بیماری دام معدوم و حذف می شود و دامپزشکی غرامت مناسبی را از محل بودجه تخصیصی به دامدار پرداخت می کند تا دامدار متضرر نشود .

علایی بخش افزود:در دو سال گذشته بیماری های سل و بوروسلوز در دامداری های این شهرستان به صفر رسیده است و آخرین مورد مشاهده شده درچهار سال گذشته در منطقه'آرو' بود.

رئیس دامپزشکی شهرستان دماوند درخصوص اقدامات مقطعی دامپزشکی گفت:درعید قربان و زمان بازگشت حجاج،ایام عاشورا و تاسوعای حسینی که مردم برای این مناسبات قربانی می کنند اکیپ های متعددی از افراد خبره دامپزشکی به طور مستمر در این روزها و اعیاد خاص در بازار و مراکز عرضه دام نظارت مستقیم دارند.

 

-----------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی همدان:
تب مالت در بهار و پاییز شایع‌تر است


مدیرکل دامپزشکی همدان گفت: بیماری تب مالت در تمام فصول سال وجود دارد اما در فصل بهار و پاییز یعنی زمان زایش و شیردهی دام‌ها بیشتر نمود می‌یابد.

احمد کریمی‌مخصوص اظهار داشت: بیماری تب مالت که در حیوانات به نام سقط جنین واگیر مرسوم است، یکی از بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان به شمار می‌رود.
وی افزود: این بیماری با نام‌های دیگری چون تب مواج، تب دیوانه و تب مدیترانه‌ای نیز نامیده می‌شود و در تمام فصول سال نیز وجود دارد اما در فصل بهار و پاییز یعنی زمان زایش و شیردهی دام‌ها این بیماری بیشتر دیده می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی همدان اذعان داشت: عامل بیماری تب مالت نوعی باکتری به نام بروسلا است و این میکروب دارای چند نوع است که نوعی از این باکتری که عمدتأ در گوسفند و بز دیده می‌شود مهم‌ترین عامل بیماری در انسان است.
وی بیان داشت: توجه به این نکته لازم است که تب مالت در حیواناتی چون گاو، گوسفند، بز، سگ، شتر و خوک نیز مشاهده شده است.
کریمی‌مخصوص ادامه داد: راه‌های انتقال بیماری تب مالت به انسان به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم انتقال مییابد که روش مستقیم آن شامل تماس با بافت‌های حیوان آلوده نظیر خون، ترشحات رحمی و ترشحات جنین سقط شده و همچنین تماس با جنین سقط شده است.
وی تصریح کرد: روش سرایت بیماری تب مالت به صورت غیر‌مستقیم نیز شامل مصرف شیر خام و فرآورده‌های لبنی آلوده خصوصأ پنیر تازه، خامه، سرشیر و کره، انتقال تنفسی از طریق افشانه‌های موجود در هوای آغل، اصطبل آلوده یا آزمایشگاه و فرو رفتن سر سوزن سرنگ حاوی واکسن‌های حیوانی به دست انسان است.
مدیرکل دامپزشکی همدان اذعان داشت: انسان‌های مبتلا یه این بیماری دارای علائمی چون لرزش ناگهانی در بدن، درد عمومی بدن به ویژه در پشت و زانوها، تعریق شدید در هنگام شب و از دست دادن اشتها، ضعف و سستی است.
وی در پایان گفت: دردهای شکمی و یبوست، سردرد، خستگی، بی‌اشتهایی، بی‌حالی، ضعف عمومی و کاهش وزن، درگیری قرنیه چشم و ضایعات پوستی از علائم بیماری تب مالت در انسان است که از شروع این علائم بیش از سه ماه نمی‌گذرد و دوره نهفتگی بیماری از زمان تماس با منبع عفونت تا زمان بروز علائم اغلب بین یک تا سه هفته است، اما تا شش ماه نیز به طول می‌انجامد.

 

----------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان قم خبر داد:
حضور ناظر روحانی در تمام کشتارگاه‌های قم


مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: از سوی دفتر نمایندگی ولی فقیه در تمام کشتارگاه‌های استان‌، ناظر روحانی برای کنترل ذبح شرعی دام مستقر شده است.

محمد محمدی‌رفیعی با بیان عملکرد اداره‌کل دامپزشکی استان قم در چهار ماه اول سال جاری اظهار داشت: در این مدت 94 هزار رأس دام با نظارت کامل بهداشتی در قم ذبح شده‌اند.
وی افزود: از این میان 38 تن گوشت غیر‌بهداشتی توسط ناظران این اداره‌کل ضبط و معدوم شده است ضمن اینکه در این مدت حدود 21 تن آلایش‌های غیر‌مجاز دام نیز در کشتارگاه‌ها شناسایی شده و از بین برده شدند.
محمدی‌رفیعی تعداد طیور ذبح شده در چهار ماهه اول سال جاری در استان قم را 5 میلیون و 800 هزار قطعه ذکر کرد و ابراز داشت: 27 تن مرغ غیربهداشتی نیز در کشتارگاه‌های طیور توسط ناظران اداره‌کل دامپزشکی استان شناسایی و معدوم شده است. مدیرکل دامپزشکی استان قم تعداد بازدیدهای صورت گرفته توسط تیم‌های نظارتی این اداره‌کل در چهار ماه اول امسال را 20 هزار مورد برشمرد و خاطرنشان کرد: در این بازدیدها 25 تن فرآورده غیربهداشتی در سطح شهر شناسایی و ضبط شد.
وی اظهار امیدواری کرد که این اداره‌کل با همکاری تمام شهروندان نظارت بیشتری بر عرضه محصولات دامی و پروتئینی در سطح استان قم به ویژه در ماه مبارک رمضان داشته باشد.
محمدی‌رفیعی در ادامه به عرضه گوشت بوقلمون در فروشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: گوشت بوقلمون تنها به صورت بسته‌بندی عرضه می‌شود و اگر مردم شاهد خرده‌فروشی آن بودند، به اداره‌کل دامپزشکی قم گزارش دهند.
مدیر‌کل دامپزشکی استان قم در مورد فروش گوشت شترمرغ نیز اظهار داشت: این فرآورده جزو گوشت‌های قرمز شناخته می‌شود و عرضه آن به صورت خرده‌فروشی با مجوز اداره‌کل دامپزشکی در کشتارگاه‌های شهرداری صورت خواهد گرفت.
وی گفت: شتر نیز همانند سایر دام‌ها در کشتارگاه‌های شهرداری ذبح شده و عرضه گوشت شتر نیز تنها با برچسب و مهر دامپزشکی مجاز است.
مدیرکل دامپزشکی استان قم در بخش دیگری از سخنان خود به ذبح شرعی دام در کشتارگاه‌های استان قم اشاره کرد و ابراز داشت: از سوی دفتر نمایندگی ولی فقیه در این اداره‌کل در تمام کشتارگاه‌های استان ناظر روحانی برای کنترل ذبح شرعی دام مستقر شده است.
محمدی‌رفیعی افزود: هم‌اکنون پنج کشتارگاه در استان قم مشغول فعالیت هستند که در تمام این مراکز ناظر روحانی برای کنترل ذبح صحیح شرعی حضور مستمر دارد.
وی افزود: برای تمام ذابحین کشتارگاه‌ها نیز کارت شناسایی معتبر از سوی دفتر نمایندگی ولی فقیه صادر شده است و این افراد دوره‌های آموزشی خاصی را برای فراگیری کامل و صحیح ذبح شرعی گذرانده‌اند.
مدیرکل دامپزشکی استان قم از کارگذاری تله کشتار در کشتارگاه‌های استان خبر داد و اظهار داشت: با بکارگیری این دستگاه هنگام ذبح، دام کاملا رو به قبله قرار می‌گیرد.
محمدی‌رفیعی با اشاره به ذبح دستی تمام دام‌ها ابراز داشت: طبق قانون ذبح شرعی مصوب دو سال پیش مجلس شورای اسلامی، همه دستگاه‌های مرتبط موظف به اجرای کامل این قانون هستند اما در استان قم از چهار سال گذشته تاکنون ناظر روحانی در تمام کشتارگاه‌ها حضور دارد که مورد تایید دفتر نمایندگی ولی فقیه در این اداره‌کل و همچنین دفاتر سایر مراجع نیز است.
وی گفت: در کشتارگاه‌های طیور نیز مسیر انتقال از زمان ذبح تا ورود به حوضچه آب گرم به اندازه است که خون پرنده به مقدار لازم و شرعی خارج می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان قم در ادامه به ورود 14 تن گوشت قرمز و سفید به استان قم از سایر مناطق کشور اشاره کرد و اظهار داشت: تمام این گوشت‌ها با گواهی حمل اداره‌کل دامپزشکی و با نظارت کارشناسان بهداشتی حمل و مورد استفاده قرار می‌گیرند.
محمدی‌رفیعی خاطرنشان کرد: در مورد گوشت‌های وارداتی از سایر کشورها نیز ذبح شرعی در همان کشورها زیر نظر ناظران روحانی سازمان دامپزشکی ایران صورت می‌گیرد.

------------------------------

 

ملاقات مدیرکل دامپزشکی استان قم با نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی


 مدیرکل دامپزشکی قم به اتفاق معاونین و مسئولین ادارات دامپزشکی استان قم با دکتر لاریجانی دیدار و گفتگو کردند.

دکتر رفیعی ضمن ملاقات با دکتر لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن ارائه گزارش کاملی از عملکرد این اداره کل در خصوص مبارزه با بیماریهای واگیردار و مشترک بین انسان و دام، گفت: استان قم از این لحاظ جزء مناطق پر خطر محسوب می‌شود و به همین جهت کارهای ویژه‌ای در قم برای مهار این بیماریها از جمله طرح ضدعفونی، قرنطینه مرغداریها و عدم صدور مجوز ورود دام به استان صورت گرفته است.


وی به اجرای طرح لیبل گذاری بر روی تمام لاشه های دام در کشتارگاه‌ها از ابتدای مردادماه سال جاری اشاره کرد و در خصوص درج تاریخ تولید و مصرف بر روی تخم مرغها در استان توضیحاتی ارائه نمود.
دکتر رفیعی در پایان ضمن اشاره به مخاطرات کار دامپزشکی، مشکلات موجود در زمینه حذب نیروی انسانی را نیز یکی از مسائل این اداره کل برشمرد.
در ادامه دکتر لاریجانی با حمایت از فعالیتهای دامپزشکی استان و اخبار خوب مبنی بر اقدامات دامپزشکی در تامین سلامت و بهداشت جامعه و واگذاری برخی کارهای عملیاتی به بخش خصوصی گفت: مجلس شورای اسلامی آمادگی لازم را دارد که پیشنهادات مسئولین دامپزشکی را در این زمینه دریافت و نسبت به بر طرف کردن مشکلات اقدام لازم رابه عمل آورد.

 

--------------------------------

 

 طرح تشدید نظارت بر فرآورده های خام دامی در ایلام به مناسبت ماه مبارک رمضان


 مدیرکل دامپزشکی استان ایلام یکی از مهم‌ترین وظایف دامپزشکی را تأمین بهداشت فرآورده های خام دامی و تأمین سلامت جامعه عنوان کرد.
دکتر پیرانی افزود: با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و افزایش مصرف فرآورده های پروتئینی با منشاء دامی مانند گوشت سفید، گوشت قرمز، شیر، لبنیات، تخم مرغ و سایر فرآورده ها، طرح نظارت ویژه بر مراکز تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی از ابتدای ماه رمضان بمدت 30 روز به مرحله اجرا گذاشته می شود.
وی تصریح کرد: در این طرح 8 اکیپ ثابت و 14 اکیپ سیار با 49 نفر نیروی کارشناس در دو نوبت صبح و بعد از ظهر بر مراکزی مانند قصابی‌ها، کشتارگاه های دام و طیور، مراکز عرضه مرغ و تخم مرغ، ماهی، کبابی ها و رستوران ها و مراکز بسته بندی گوشت نظارت می‌نمایند.
مدیر کل دامپزشکی استان ایلام به شهروندان توصیه کرد با توجه به خطرات مصرف فرآورده های غیر بهداشتی، گوشت و سایر فرآورده های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه نمایند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و مورد غیر بهداشتی مراتب را سریعاً به نزدیکترین واحد دامپزشکی و یا از طریق شماره تلفن های 2220266 و 3335150 در شهرستان ایلام اطلاع دهند.
لازم به ذکر است در چهار ماهه اول سال جاری در 18 هزار و 558 مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی در استان توسط بازرسین بهداشتی دامپزشکی بیش از 45 هزار کیلوگرم انواع فرآورده های آلوده، فاسد و تاریخ مصرف گذشته کشف و معدوم شد و 59 نفر متخلف بهداشتی نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.

-------------------------------

 

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی عنوان برتر را در نمایشگاه دام و طیور مشهد از آن خود کرد


 در هفتمین نمایشگاه بین المللی صنعت دامپروری، شیلات و آبزیان مشهد، غرفه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی موفق به کسب عنوان برتر شد.

در این رده بندی که توسط هیئت عالی نمایشگاه بین المللی مشهد صورت گرفت و لوح و تندیس یادبود در این خصوص به مدیر کل دامپزشکی استان اهدا شد، دامپزشکی استان به عنوان برتر در حوزه اخلاق حرفه ای دست پیدا کرد.
یادآور می گردد این نمایشگاه طی روزهای 4 الی 7 مرداد با حضور شرکت های داخلی و خارجی فعال در زمینه داروهای دامی و خوراک دام طیور و ... برپا و با همکاری سازمان جهادکشاورزی، اداره کل دامپزشکی و شرکت نمایشگاه بین المللی  در مشهد برگزار شد.

-------------------------------

 

کلاس آموزشی روش های شناسایی ماهیان حلال و حرام


 مسئول اداره آموزش اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: کلاس آموزشی شناسایی ماهیان حلال وحرام با همکاری دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان و با حضور روحانیون ناظر شرعی در مراکز بسته بندی در اداره کل دامپزشکی استان یزد برگزار گردید.


دکتر حمید پورمیرزایی گفت: با توجه به اینکه مراکز بسته بندی تحت نظارت شرعی اداره کل دامپزشکی استان قرار دارد لازم است ناظرین شرعی اطلاعات جامع و کامل در خصوص ماهی های حلال و حرام داشته باشند.

وی در پایان افزود: این اداره کل تلاش می کند با ارائه آموزش های لازم شرعی و بهداشتی به ناظرین، زمینه لازم جهت تولید محصولات بسته بندی بهداشتی و مطابق شرع مقدس اسلام جهت استفاده مردم را فراهم نماید.

 

--------------------------------

 

افتتاح طرح هجرت سمپاشی دامی در توابع شهرستان بندر لنگه


طرح هجرت در روستای چاه مسلم از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه با حضور فرماندار و فرمانده پایگاه بسیج و مسئولین جهاد کشاورزی و شبکه دامپزشکی و سایر مسئولین و مردم  شهرستان بندر لنگه افتتاح گردید.


در این طرح پایگاه بسیج شهید طالبی آمادگی خود را جهت سمپاشی اماکن دامی و بدن دام جهت مبارزه با انگلهای خارجی دام و خدمات دیگر توسط مدیریت جهاد کشاورزی و شبکه دامپزشکی بصورت رایگان در روستای چاه مسلم و روستاهای اطراف آن اعلام میکند.

 

نظر شما
ادامه