کد خبر: ۶۴۰۹۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» افزود: احتمال می‌رود این عفونت به همراه استرس‌های فراوانی که حین حمل و نقل به جانور تحمیل شده، مرگ حیوان را رقم زده باشد ...

حکیم مهر: به گفته مسئولان سازمان دامپزشکی، خونریزی در ریه‌ها، کبد و روده‌ها نشانگر وجود عفونت عمومی در بدن گورخر نر است که احتمال می‌رود همراه شدن آن با استرس‌های فراوانی که حین حمل و نقل به جانور تحمیل شده مرگ حیوان را رقم زده باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، چند روزی است ماجرای ورود سه گورخر آفریقایی به ایران و مرگ یکی از آنها جنجال‌برانگیز شده است؛ گورخرهایی شامل یک نر و دو ماده که هفته گذشته از هلند به ایران منتقل و  ‌پس از چند روز معطل شدن در گمرک، به باغ وحش صفادشت منتقل شدند اما متاسفانه گورخر نر به دلیلی نامعلوم تلف شد.

اما عامل اصلی موج اعتراضاتی که در شبکه‌های اجتماعی در این خصوص به راه افتاده، فیلمی از سردرگمی گورخرهای وارداتی است که از محاصره کارگران گمرک، به داخل جوی آب پناه برده‌‌اند و کارگران گمرک برای خارج کردن یکی از آنها از جوی آب با استفاده از شیئ نامعلومی جانور نگون‌بخت را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.

البته برخی از صفحات فضای مجازی هم عمدا یا سهوا، توضیحاتی خلاف واقع را به همراه کلیپ مذکور منتشر کردند که آتش اعتراضات را شعله‌ورتر کرده است. به عنوان مثال در حالی که فیلم مذکور در محوطه گمرک ضبط‌ شده و ضرب و شتم‌کنندگان، کارگران گمرک هستند اغلب صفحات اینستاگرام و حتی برخی از رسانه‌ها این گونه به مخاطب القا کردند که ضرب و شتم گورخرها در باغ وحش صفادشت و توسط مسئولان این مرکز صورت گرفته است.

برخی هم مدعی شدند که گورخرها توسط قاچاقچیان و به صورت غیرقانونی به کشور وارد شده‌اند. در حالی که به گفته شهاب الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی برای واردات گورخرها از هلند مجوز صادر کرده و ورود این حیوانات ارزشمند به ایران به صورت قانونی انجام گرفته است.

مرگ گورخر نر هم یکی دیگر از حاشیه‌های ورود گورخرهاست که کاربران فضای مجازی علت‌های مختلفی را عامل تلف شدن این حیوان دانسته‌اند؛ از بیماری‌های مهلک ویروسی گرفته تا شدت آسیب‌های وارده هنگام ضرب و شتم.

اما «دکتر علیرضا اکبرشاهی» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور درباره علت مرگ این گورخر به میزان گفت: نمونه‌هایی که از حیوان گرفته‌ایم به آزمایشگاه فرستاده شده و احتمالا نتایج آن تا پایان هفته آینده مشخص می‌شود. اما خونریزی در ریه‌ها، کبد و روده‌ها حکایت از وجود عفونت عمومی (سپتی‌سمی) در بدن حیوان دارد و احتمال می‌رود این عفونت به همراه استرس‌های فراوانی که حین حمل و نقل به جانور تحمیل شده مرگ حیوان را رقم زده باشد. با این حال، برای اعلام علت قطعی مرگ این گورخر در انتظار نتایج آزمایش هستیم.

در نتیجه، در حالی که در فضای مجازی، انگشت اتهام فقط به سمت باغ وحش صفادشت گرفته شده، باید مقصر اصلی را سازمان حفاظت محیط زیست دانست. سازمانی که متولی حفاظت از حیات وحش است اما علی‌رغم سرنوشت شومی که اغلب حیوانات وارداتی، حین انتقال و یا پس از استقرار در باغ وحش‌های ایران به آن دچار شده‌اند باز هم جسارت مخالفت با ورود حیوانات جدید به باغ وحش‌های کشور را ندارد؛ باغ وحش‌هایی که شرایط نگهداری جانوران در آنها نه تنها با استانداردهای بین‌المللی، بلکه با ضوابط تعیین شده از سازمان حفاظت محیط زیست هم فاصله بسیاری دارد اما سازمان حفاظت محیط زیست به جای آنکه برای اصلاح شرایط باغ وحش‌ها و حتی تعطیل کردن برخی از آنها اقدام کند، با ورود حیوانات جدید به کشور موافقت می‌کند. شیرهای آسیایی، ببرهای سیبری، ببر بنگال، زرافه و حالا هم گورخر آفریقایی جانوران ارزشمند و غیربومی هستند که به سرنوشتی دلخراش در باغ وحش‌های ایران دچار شده‌اند.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
5
نتیجه، در حالی که در فضای مجازی، انگشت اتهام فقط به سمت باغ وحش صفادشت گرفته شده، باید مقصر اصلی را سازمان حفاظت محیط زیست دانست. سازمانی که متولی حفاظت از حیات وحش است اما علی‌رغم سرنوشت شومی که اغلب حیوانات وارداتی، حین انتقال و یا پس از استقرار در باغ وحش‌های ایران به آن دچار شده‌اند باز هم جسارت مخالفت با ورود حیوانات جدید به باغ وحش‌های کشور را ندارد؛ باغ وحش‌هایی که شرایط نگهداری جانوران در آنها نه تنها با استانداردهای بین‌المللی، بلکه با ضوابط تعیین شده از سازمان حفاظت محیط زیست هم فاصله بسیاری دارد اما سازمان حفاظت محیط زیست به جای آنکه برای اصلاح شرایط باغ وحش‌ها و حتی تعطیل کردن برخی از آنها اقدام کند، با ورود حیوانات جدید به کشور موافقت می‌کند. شیرهای آسیایی، ببرهای سیبری، ببر بنگال، زرافه و حالا هم گورخر آفریقایی جانوران ارزشمند و غیربومی هستند که به سرنوشتی دلخراش در باغ وحش‌های ایران دچار شده‌اند.
مجید ابن النصیر، دامپزشک اگزاتیک پت و حیات وحش آسیب دیده
|
France
|
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
2
5
با سلام و احترام،

در کالبدگشایی هم مانند هر امر دیگری لازمه وقتی علامتی رو می بینیم یک لیست تشخیص تفریقی داشته باشی جناب دکتر عزیز. بنابراین اینجوری نیست که تا خونریزی دیدیم سریع ذهنمون جهت دار بشه و بره به سمت یک تشخیص مشخص و بگیم این سپتی‌سمی بوده. چون این شیوه می تونه ما رو در تشخیص به خطا بندازه. بهتره لیست تشخیص تفریقی بچینیم. سپس بر اساس یک روند منطقی rule in/out کنیم طبق اصول.

برای نمونه خونریزی ارگان‌های داخلی بر اثر تراما هم می تومه باشه به دلایل دیگه هم می تونه باشه. خیلی خوب می شه اگر این موارد به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران خدمت جناب دکتر ساسانی ریفر و ارسال بشوند و گزارشاتشم به صورت عمومی یا حداقل در وبسایت حکیم مهر جهت اطلاع همکاران گرامی منتشر بشه. پیگیری علمی و عادلانه مشکلات مرتبط با حیات وحش درخواستی هست که هم ما و هم مردم علاقه‌مند از ارگان های ذی ربط داریم.

موفق باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
دقیقا همینطوره . تشخیص باید علمی و براساس اصول آکادمیک باشه نه تشخیص به روش دامداران سنتی. متاسفانه با دور ماندن سیستم دولتی از بخش درمان، افراد فنی وارد به کار بسیار کم شده اند ................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
با سلام و درود،
با نظر دوستمون آقای دکتر ابن النصیر شدیدا موافقم،
..........................
مجید
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
1
در ۹۰٪ شکنجه گاه های حیوانی باید بسته شود ، در ایران به غیر از چند تا باغ وحش بقیه استاندارد نیستند . واردات حیوانات وحشی ظلم بزرگی است که قابل بخشایش نیست .
نظر شما
ادامه