کد خبر: ۶۴۰۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

کمبود مرغ در فارس به مرحله جدیدی رسیده و تولیدکنندگان از وضع موجود گلایه دارند. آنها می گویند نهاده دام و طیور در بازار نیست که ادامه این وضع خطر کمبود جوجه درواحدها را بیشتر می کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، نیم روز چهارشنبه جمعی از فعالین عرصه تولید محصولات پروتئینی و کشتارگاه‌های مرغ در استان فارس با تجمع رو به روی استانداری فارس در تلاش بودند تا مشکلات موجود در این صنعت را به گوش مسئولان و مردم برسانند.

مردم از کمبود مرغ‌های عرضه کننده محصولات پروتئینی گلایه مند بودند و این گلایه به این صورت بود که واحدهای تولید کننده یا کشتارگاهی از تولید و عرضه مرغ مورد نیاز مردم اجتناب می‌کنند.

وجود صف‌های طولانی خرید مرغ نیز مبین این موضوع است که مرغ در بازار نیست و واحدهای عرضه کننده نیز بسیار کمتر از ظرفیت تقاضا شده مرغ دریافت می‌کنند.

اما این پایانی برای قصه نافرجام مرغ نبود مسئولان ذی ربط نیز عنوان می‌کنند که مشکلی در تأمین و تولید مرغ وجود ندارد و تنها مشکلی که در جامعه وجود داشته تقاضای اشباع شده مردم است.

این در حالی است که مدیر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر افزایش قیمت جوجه یک روزه گفت: این موضوع از اساس کذب است و هر کسی اقدام به فروش جوجه یک روزه به قیمت بیش از هفت هزار تومان کند به مراجع قضائی معرفی می‌شود.

«ابراهیم زارع» تصریح کرد: قیمت مصوب و موجود در بازار برای هر جوجه یک روزه ۴ هزار تومان و قیمت مرغ مصوب دولتی نیز ٢۴ هزار و ٩٠٠ تومان است.

نهاده دامی مشکل است

قصه مرغ به افزایش تقاضا خلاصه نمی‌شود و انگار این رشته سر دراز دارد.

«ابراهیم محمدی» یکی از تولید کنندگان مرغ است که در تجمع فعالین این صنعت با خبرنگار مهر هم کلام شده و در خصوص مشکلات موجود گفت: اصلی ترین مشکلی که باید تمامی مردم بدانند این است که نهاده‌های خوراک دام و طیور در بازار نیست.

وی اضافه کرد: مردم متصور اند که مشکل اصلی تولید کنندگان هستند اما باید بدانند که تولید کننده‌ای که امکان رشد مرغ را ندارد و نمی‌تواند نهاده مورد نیاز را تهیه کند چگونه می‌توان اقدام به فعالیت و تولید مرغ کند.

جوجه‌ها به خاطر تأمین نیاز زودتر و در شرایطی که کاملاً بالغ نشده اند روانه بازار می‌شوند

محمدی اضافه کرد: در راستای تأمین نیاز بازار مسئولان تصمیماتی اتخاذ کرده‌اند که جوجه‌های که هنوز به بلوغ کامل نرسیده‌اند باید در چرخه توزیع قرار بگیرند و این موضوع باعث شده تا کمبود مرغ نیز در واحدهای تولید کننده به وجود بیایید و اندازه مرغ‌های بازار نیز کوچک‌تر شوند.

این فعال صنفی اضافه کرد: دلالی نیز در بازار به گونه‌ای است که فغان تمامی واحدها را بلند کرده زیرا دلالان نسبت به خرید مرغ اقدام می‌کنند و در واحدهای غیر بهداشتی نسبت به قطعه بندی مرغ و تعیین قیمت تمام شده مبادرت می‌ورزند که همین عامل نیز بر کمبود مرغ در بازار اثر گذار است.

به گفته این فعال اقتصادی قیمت تعیین شده برای مرغ نیز به گونه است که نمی‌تواند نیاز واحدهای عرضه کننده را برطرف کند و اگر این قیمت ملاک عمل واقع شود بسیاری از واحدهای تولیدی ورشکست خواهند شد.

عدم اختصاص ارز دولتی برای واردات نهاده‌ها

پیش تر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بودند که بانک مرکزی در سال ١۴٠٠ تاکنون ارزی برای واردات نهاده‌های مورد نیاز واحدهای تولید کننده اختصاص نداده‌اند.

این در حالی است که صمد رنجبری مدیر بازرگانی جهاد کشاورزی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: نهاده‌های مورد نیاز واحدهای تولید کننده مرغ با ارز دولتی ۴ هزار و ٢٠٠ تواند تأمین شده است.

رنجبری ادامه داد: هیچ نگرانی در خصوص تأمین نهاده‌ها در فارس وجود ندارد زیرا تمامی نهاده‌های مورد نیاز تأمین شده و به واحدهای راکد نیز توصیه شده است که در راستای تأمین مرغ مورد نیاز بازار اقدام به راه اندازی یا افزایش ظرفیت کرده و به همان میزان نهاده مورد نیاز دریافت کنند.

با توجه به این موضوع که در استان فارس نزدیک به ۸ میلیون جوجه ریزی انجام شده و نیاز روزانه نیز بیش از ۴٠٠ تن نبوده است باید این سوال مطرح شود که مرغ‌های فارس به کجا پرواز کرده‌اند؟

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Austria
|
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
1
واقعا بانك مركزي و صمت و جهاد و دامپزشكي صنعت رو نابودكردند. صد رحمت به حجتي وزير سابق جهاد
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
0
0
بنر موجود نشان دهنده همه چیز هست، هدف فقط افزایش قیمت در این بازار افسار گسیخته، کارمند دامپزشکی با یع تومن حقوق باید چه غلطی کنه، ماشین با دلار میره بالا اما دلار نمیاد پایین با تمام وجاهت میگن قیمت گذاری ربطی به دلار نداره، میگه جوجه مصوبش چهار هزار تومنه بعد میگه هر کسی از هفت تومن بیشتر فروخت میدیم دادگاه و....
نظر شما
ادامه