کد خبر: ۶۴۰۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس نکاتی در مورد زخمهای دهانی و نوع این بیماری برای راهنمایی بیشتر دامداران بازگو کرد

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی فردوس، «دکتر جواد اسماعیلی» گفت: زخم‌های دهانی که معمولا دامداران همه را به عنوان لب جوشی می نامند در دام‌ها می‌تواند به علتهای مختلفی ایجاد شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- بیماری تب برفکی:

عوارض دهانی در این بیماری به صورت وزیکول بوده و پس از ترکیدن موجب کنده شدن مخاطات و ایجاد زخم می شود. ویروس تب برفکی هم چنین در سم ها و پستان نیز ممکن است عوارض مشابه ایجاد کند.

- بیماری اکتیمای واگیر:

ضایعات این بیماری به صورت تکثیری و تزایدی (اصطلاحاً گل‌کلمی) و معمولاً به ناحیه دهان محدود است هر چند ممکن است بر اثر مکیدن پستان مادر توسط نوزاد، عوارض مشابه در پستان نیز مشاهده شود.

- بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک PPR :

عوارض این بیماری بسیار شبیه به بیماری‌های دیگر است با این تفاوت که عوارض معمولاً (و نه همیشه) به صورت سرسنجاقی بوده و عوارض عمومی و سیستمیک  از جمله اسهال و سرفه را به همراه دارد.

- آبله:

این بیماری دارای ضایعات دانه‌ای شکل قرمز رنگ بوده که معمولاً در کل بدن بخصوص در نقاط بدون مو بیشتر دیده می‌شود. سایر علائم مانند تب و ورم‌کردن سر دام ممکن است دیده شود.

- آسیب فیزیکی:

ضربه و نفوذ جسم خارجی نوک تیز نیز از عوامل ایجاد زخم دهان می باشد.

- کمبود ویتامین:

کمبود ویتامین های A  و C  به ندرت باعث ایجاد زخم‌ها و عوارض دهانی می‌شود. کمبود ویتامین A  بیشتر در پرندگان مطرح است.

- سایر عوامل:

برخی مسمومیت ها نظیر مسمومیت با اوره ممکن است عوارض دهانی ایجاد کنند.

 وی افزود: متاسفانه مشاهده شده است که اغلب دامداران، هر گونه زخم دهان را به بیماری تب‌برفکی نسبت می‌دهند؛ در حالی که باید تب برفکی را از این بیماری و بیماری مشابه تمیز داد.

 وی در پایان از دامداران خواست از مصرف خودسرانه دارو پرهیز نمایند و درصورت هرگونه ابتلا به بیماری به دامپزشک مراجعه نمایند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
1
1
شما که همه بیماری ها رو گفتین
حداقل تفریق میکردین
تفریق کردن این بیماری ها از هم سخته ....
نظر شما
ادامه