کد خبر: ۶۳۹۷
تعداد نظرات: ۱۵ نظر

حکیم مهر - یادداشت وارده / پت تراپی و اثرات مثبت نگهداری از حیوانات - دکتر امید مرادی / بورد تخصصی جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران / کلینیک دامپزشکی کلبه حیوانات کرج

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

تاکنون از معایب نگهداری حیوانات بسیار سخن به میان آمده است و به نظر می رسد مدتی است این روند رشد صعودی پیدا کرده و گاه و بی گاه ، مستقیم و غیر مستقیم از طریق رسانه ها شاهد برنامه ها و یا مطالبی هستیم که به مضرات نگهداری حیوانات اشاره می نماید. شاید بد نباشد جهت قضاوت در این ارتباط که نگهداری حیوان خانگی مفید است یا مضر کمی هم در ارتباط با محسنات حضور حیوانات در کنار انسانها صحبت شود و سپس با داشتن اطلاعات کامل و بدون جهت گیری خاص و رعایت انصاف تصمیم گیری مناسب نمود.

حیوانات می توانند در زمینه های متفاوت نظیر توانبخشی فیزیکی، ذهنی ، روحی و احساسی کمک حال انسانها باشند. به عنوان مثال از برخی سگها به عنوان راهنمای افراد نابینا بهره برداری می شود یا افراد نیازمند به صندلی چرخدار از سگها به عنوان همیار خود استفاده می نمایند. همچنین علاوه بر سگ از سایر موجودات نظیر ماهی ، پرنده ، خرگوش ، گربه و اسب نیز جهت نیل به مقاصد مختلف درمانی انسان کمک گرفته می شود. به عنوان مثال اثبات گردیده نگاه کردن روزانه به حرکات ماهیهای داخل آکواریوم  یا تیمار کردن روزانه اسب باعث ایجاد نشاط و کاهش استرس می گردد. همچنین اثرات مفید بسیار دیگری نیز در این ارتباط مشاهده گردیده که از اینرو در قرن 9 میلادی در اروپا نحوه درمانی جدیدی با استفاده از حیوانات بنا نهاده شد که امروزه آنرا" پت تراپی" می نامند.

در سال 1859 فلورانس نایتینگن اثرات مفید استفاده از حیوانات خانگی بر روی بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن را گزارش نمود و این امر نخستین جرقه برای تحقیقات وسیع پزشکان جهت یافتن چگونگی مکانیسمهای این اتفاق بوده است.

مشخص شدن اثرات سودمند حضور حیوانات در کنار کودکان نیز مساله جدیدی نیست. امروزه به خوبی مشخص شده نگهداری حیوانات خانگی از جنبه های مختلف در تقویت رشد احساسی کودک تاثیر مثبت دارد . برای مثال کودک در تماس با حیوان خانگی در جریان موضوعاتی چون تولد، تولید مثل، بیماری، اندوه و مرگ قرار می گیرد. همچنین نگهداری حیوان به کودک می آموزد به سایر حیوانات زنده احترام بگذارد و با آنها همدردی کند و در برابر آنها صبور باشد. علاوه بر آن دوست داشتن ، وفاداری، احساس دلبستگی نیز در کودکانی که در منزل حیوانی دارند به مراتب بیش از سایر کودکان است. این کودکان عاطفی تر از هم‎‎سن‎های خود بوده و احساس همدردی بیشتری بروز می‌دهند. قدرت برقراری ارتباط با دیگران در این کودکان بیشتر و دارای روابط اجتماعی قوی تری می باشند. همچنین بدلیل اینکه این کودکان ساعاتی را صرف دویدن و بازی کردن با حیوان خود می کنند غالبا بدنی قویتر و سالمتر از همسن‎های خود دارند.

کودکان از 3 سالگی بازی با حیوانات را یاد می گیرند در این دوران آنها به  مورچه ، جوجه، گوسفند و غیره علاقه نشان می دهند و با آنها بازی می کنند و لذت می برند. دکتر همت یارزاده(روانشناس) معتقد است کودکان در این موقع یاد می گیرند تا از حیوانات مراقبت کرده و آنها را درمان کنند. در این دوران آنها حس می کنند هم نقش پدر و هم نقش مادر را برای حیوان خود دارند و تلاش می کنند مانند پدر خود برای حیوانشان غذا تهیه نمایند و مانند مادرشان از حیوان خود مراقبت و نگهداری نمایند. این سبک بازی کودکانه به رشد مهارت های زندگی کودکان کمک کرده و نباید به این علاقه بی توجهی نشان داد. کودک در بازی و مراقبت از حیوانات علاوه بر اینکه مهارتهای اجتماعی زندگی را می آموزد به لحاظ هوشی نیز دچار تحول می شود. به گفته پیاژه: کودکان هرچه در ابتدای زندگی محرک بیشتری دریافت کنند به لحاظ هوشی نیز رشد بیشتری خواهند کرد.

با پیشرفت هر روزه علوم و اهمیت یافتن ابعاد جدیدی در درمان بیماریها، نظیر بازگشت سریعتر بیمار به وضعیت عادی زندگی خود، برخی بیمارستانها در کشورهای مختلف دنیا استفاده از حیوانات خانگی را وارد جزئی از مراحل درمان نموده اند. عموما اقامت در بیمارستانها یادآور تجربه های دردناک و تنهایی های طولانی مدت بوده است. ناراحتی، دلواپسی و نگرانی از مواردی است که در بسیاری مواقع موجب کاهش روحیه بیمار می شود. در برخی بیمارستانها با استفاده از حیوانات آموزش دیده و مربیان مخصوص روزانه از بیماران عیادت به عمل می آید(به عنوان مثال در بیمارستان ادوارد، در ایلینویز ایالات متحده در سال گذشته 36000 مورد عیادت از بیماران توسط سگهای تربیت شده صورت پذیرفته است). در این زمان بیمار اجازه لمس حیوان را فارغ از هرگونه استرس ،خطر و ترس تجربه می نماید و در مدت حضور حیوان در کنارش کاملا از حس بیمار بودن خود رهایی می یابد. حضور حیوان در کنار بیمار می تواند باعث انحراف بیمار از دردی که گریبانگیرش می باشد شود، هرچند این اثر ممکن است بسیار کوتاه و موقتی باشد.

مسئولان یکی از بیمارستانهای ایالات متحده که در آن 29 سگ تعلیم دیده روزانه به عیادت بیماران می پردازند مدعی اند اثرات استفاده از این سگها در بیمارانی که به واسطه جراحی های سنگین و بستری طولانی مدت یا به دلیل عدم ملاقات کننده دچار افسردگی شده بوده اند بی نظیر بوده است. جالب اینجاست که وقتی با بیماران مرخص شده از این بیمارستان که تحت پت تراپی قرار گرفته بودند مصاحبه انجام پذیرفته، پررنگترین خاطره آنها ملاقات روزانه با حیوانات و جذابیت این مساله بوده نه مسائل دیگر نظیر درد بعد از عمل و .....

امروزه حتی در کنترل بیماری ام- اس نیز نگهداری حیوانات خانگی توصیه می شود زیرا باعث می شود شخص کمتر به اثرات و آینده بیماری خود فکر کند و این امر باعث کاهش استرس و افزایش مقاومت بدنی و اثربخش تر شدن داروها می کردد.

علاوه بر اثر آرامبخشی که به آن اشاره شد حیوانات از طرق دیگر نیز به سلامتی صاحب خود کمک می کنند به عنوان مثال صاحبان گربه ها بدلیل احتیاج حیوان خود به بازی ناچارند در طول روز مدتی را به بازی کردن با آن بگذرانند وباید روزانه خاک آنرا نیز تعویض نمایند و یا صاحبان سگها برای انجام دفع مدفوع حیوانشان، باید آنرا به پیاده روی ببرند و اگر هم حیوان به این کار وابسته نباشد باید مدفوع دفع شده را از خانه خارج نمایند که هرکدام باعث فعالیت بدنی صاحب و کمک به سلامتی وی می‌شود. همچنین متخصصین دانشکده دامپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا در تحقیقی نشان داده اند که فشار خون افراد مبتلا به پرفشاری خون پیش از در اختیار گرفتن سگ به عنوان حیوان خانگی و پس از آن متفاوت است(کاهش می یابد) علاوه بر این ابتلا به حملات قلبی در افرادی که حیوان خانگی دارند در مقایسه با افراد دیگر نیز کمتر بوده که علت آنرا تقید صاحبان حیوانها در پخت و پز غذای خانگی جهت تغذیه حیوانشان و استفاده خودشان ازهمان غذاها و پرهیز از خوردن فست فود می دانند.

شور و نشاط نیز پس از سرپرستی یک حیوان بیشتر می شود که بدلیل افزایش ترشح و آزادسازی اندورفینها است. از آنجا که حیوانات بدون قید و شرط اعضای خانواده را دوست می دارند، ناراحتی اعضاء خانواده را می فهمند و نسبت به آن واکنش نشان  میدهند که باعث ایجاد تنوع و جلوگیری از یکنواختی زندگی می شوند.

در جمع بندی موارد ذکر شده می توان نگهداری حیوانات را دارای اثرات مفیدی خواند که از این دست می توان به بالا بردن احساس مسئولیت در بین افراد خانواده و به تبع آن افزایش مسئولیت پذیری، افزایش احساسات و دگردوستی، افزایش فعالیت بدنی و نشاط، کاهش فشار خون، استرس، افسردگی، تنهایی و کم شدن خلق و خوی تهاجمی اشاره کرد که هرکدام به تنهایی می توانند ایجاد کننده یک معضل بزرگ برای فرد یا خانواده وی باشد.

هر چند این مقاله تلاش دارد اثرات مثبت نگهداری حیوانات را گوشزد نماید ولی نمی توان تنها با دانستن فواید یک امر نسبت به انتخاب آن تصمیم گرفت و نگارنده توصیه دارد جهت انتخاب  یک حیوان خانگی جمیع جوانب آن، به خصوص ابعاد فرهنگی خانواده و جامعه و نیز هزینه های بهداشتی و درمانی به طور کامل بررسی گردد.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
میلاد میرزایی
|
-
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
1
1
با تشکر از نگارش این مقاله ، از اینکه بالاخره در مورد اثرات مثبت داشتن حیوان خانگی هم در جامعه ما صحبتی شد از شما ممنونم.
مريم رضايي
|
-
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
1
0
اقاي دكتر مرادي بسيار عزيز،

نكات بسيار جالبي را ذكر كر ده ايد و شايد لازم باشد كه در مورد هر يك از نكات و جنبه هاي ذكر شده،مفصل تر بحث شود كه قطعا با توان علمي و تلاش تحقيقي كه در شما سراغ داريم اين مقصود هم حاصل خواهد شد.
ت .آ - دامپزشک
|
-
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
1
به امید روزی که ما نیز در کشورمان از تحقیقات و تجربیات دیگران استفاده کنیم. بدون آنکه متعصبانه و از روی عادت به مسائل نگاه کنیم.
نوشین سلیمانی
|
-
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
1
0
خیلی عالی بود.ممنون
ناشناس
|
-
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
1
0
با سلام
از مطالب مفیدی که ارائه دادید تشکر می کنم. امیدوارم به کمک قشر تحصیل کرده از هجمه و جوگیری و جوسازی زسانه ای و عوام فریبی در امان بمانیم.
دکتر حسین
|
-
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
0
1
با عرض سلام و تشکر از مقاله مفیدتان
بنده پزشک هستم و از آنجا که از کودکی به اسب و سوارکاری علاقه داشتم، در بسیاری از بیماران مبتلا به فشار خون و قند خونی که مراجعه می کنند خرید اسب یا انحام این ورزش را پیشنهاد میکنم. به جرات میگویم تاثیر آن در طولانی مدت از هر درمان دیگری مثبت تر است چرا که نه نه تنها فرد را به تحرک وا می دارد بلکه سبک زندگی فرد را به سمت فرم طبیعی بدن سوق می دهد. امری که با هزاران بار توصیه پزشکی به سادگی و با مداومت انجام نمی پذیرد.
لاله
|
-
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
0
1
چه عجب که ما یه حرف خوب با دلایل علمی از مفید بودن حیوانات شنیدیم.واقعا عالی بود.ممنون
یک دامپزشک
|
-
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
2
1
اگر بخواهم در مورد یک یک جمله های شما در این مقاله نظر دهم شاید همگی درست باشند و نتوان آنها را رد کرد اما اگر بخواهیم به جای چراغ انداختن و یک قسمت دیدن،از بالا کل را نگاه کنیم و تمام ابعاد قضیه را باهم بسنجیم، مسلما ناگزیریم همان طور که خودتان در آخر مقاله فرموده اید به سراغ آموزه های دینی خود برویم. دین ما به این که شما سگی را در محل زندگی خود بعنوان سرگرمی،تفنن، تنها نبودن، بازی و...نگهداری کنید هرگز روی خوشی نشان نداده است.از آن طرف هم به سوارکاری(اسب سواری) تشویق کرده یا نگه داشتن بز در خانه را برکت دانسته است.
ی
|
-
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
1
1
در دنیایی که هر روز از قدرت شامه سگ برای تشخیص زودهنگام بیماری ها استفاده می کنند، تاسف بار است که در این کشور روز به روز این موجود مفید و نازنین را فقط ........... مزمت می کنند.
دست مریزاد دکتر
اهورا کمالی
|
-
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
0
1
با عرض سلام
با توجه به اینکه فارغ التحصیل رشته شیلات هستم در مقطع ارشد. این موضوع بسیار جالب و با ارزش بود به امید روزی که در کشور ما تحقیقات بیشتر در زمینه درمان توسط حیوانات خانگی انجام پذیرد. من در فکر انجام تحقیق بر روی افراد بیمار روحی هستم و حتما شما را در جریان می گذارم.با تشکر از زحمات فراوان شما
رامین خواجه زاده
|
-
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
1
0
مقاله بسیار جالبی بود.
متشکرم
م_ع
|
-
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
1
0
امید جان عالی بود.... دکتر علیزاده
مستانه
|
-
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
1
0
با سلام. در تمام مدت کودکی خود گربه داشتم و کودکی پرنشاطی را پشت سر گذاشتم و دیده ام بیمار اسکیزوفرنی که با ورود یک سگ به زندگیش چگونه بهبودی نسبی خود را باز یافته است. اما امروز که خودم مادر دختری پرخاشگر ،افسرده و بیش فعال کم توجه هستم و میدانم او با داشتن یک گربه چه قدر خوب خواهد شد نمیدانم چگونه با مسایل شرعی و بهداشتی نگهداری از یک گربه در آپارتمان برخورد کنم. گو اینکه با توجه به شرایط زندگیمان تصمیم خودمان را برای ورود عضو جدید به خانواده گرفته ایم. اگر توصیه ایی دارید و میتوانید من را راهنمایی کنید بسیار سپاسگزارم خواهم شد.
در ضمن از دامپزشک محترمی که بنا به توصیه اسلام عزیز نگه داری بز و اسب را متذکر شده بودند خواستم بپرسم که با توجه به زندگیهای امروزه این امر چگونه ممکن است ؟؟؟؟؟؟؟
سهیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
1
گربه چه مشکل شرعی داره؟؟؟!!!!!!!
ریحانه نجف پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
1
0
با عرض ادب و احترام
سلام
با تشکر و قدردانی از جناب اقای دکتر امید مرادی
در تمام دوران کودکی تا بزرگسالی با حیوانات خانگی در ارتباط بودم وهمه افراد بزرگسالیکه در دوران کودکی با من همکلام میشدنداعقادشان بر این اساس بود که کودکی شاد و احساساتی و در عین حال کاملا زرنگ بودم
در دوران جوانی دچار بیماری افسردگی شدید شدم که حتی تحت نظر بهترین متخصصین بودم که با توجه به مصرف مقدار زیادی دارو و رفتن به اردوهای متعدد و...
اسب دوانی باعث شد من شادتر از قبل دوباره به زندگی برگردم
انشالا در ایران ما فرهنگسازی بشه که به هیچ عنوان دیگه حیوون ازاری نباشه و حتی شکار حیوانت اتفاق نیوفته
چکارچیان با شکار کردن فقط اکوسیستم رو بهم میزنند و محیط زیست رو هم نابود میکنن.
باسپاس
نظر شما
ادامه