کد خبر: ۶۳۹
به گفته دکتر ولایتی، سالانه در دنیا 3 تا 5 میلیون نفر به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند که از این میان حدود 250 تا 500 هزار مورد مرگ و میر بر اثر آنفلوآنزا گزارش می‌شود. پاندمی آنفلوآنزا در سال 1918که از نوع H1N1 بود در سراسر دنیا 50 میلیون مرگ و میر بر جای گذاشت. نوع جدید آنفلوآنزا A تا 10 اکتبر 2009 در مجموع 656 هزار و 150 مورد ابتلا تایید شده توسط سازمان جهانی بهداشت را به دنبال داشته است. همچنین 9 هزار و 290 مورد مشکوک به آنفلوآنزا A و پنج هزار و 244 مرگ بر اثر این بیماری گزارش شده است...
v_3

رییس بیمارستان مسیح دانشوری، خواستگاه عفونت‌های گذرا از سرماخوردگی ساده تا بیماری‌های جدیدی مانند آنفلوآنزا نوع A را دستگاه تنفسی دانست و با اشاره به همه‌گیری آنفلوآنزا نوع A، گفت: دستگاه تنفسی از جمله دستگاه‌های بدن است که در جریان آنفلوآنزا آسیب‌پذیر است؛ چرا که ورودی این ویروس به بدن نیز از طریق دستگاه تنفس است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، دکتر علی اکبر ولایتی در افتتاحیه چهارمین کنگره بین‌المللی ریه، مراقبت‌های ویژه و سل، با بیان این که ویروس جدید آنفلوآنزا A با دو نوع آنتی ژن مشخص شناخته می‌شود، ادامه داد: این نوع جدید آنفلوآنزا A تکرار پاندمی‌های گذشته به ویژه پاندمی مربوط به سال 1918 است. در مجموع سه نوع از آنفلوآنزا A ظرفیت پاندمی شدن را دارند که در طی سال‌ها و در فواصل بین پاندمی‌ها تغییراتی در آن‌ها صورت می‌گیرد. بخش مهمی از این تغییرات به تغییر ترکیب آنتی ژن آن‌ها مربوط می‌شود.

به گفته دکتر ولایتی، سالانه در دنیا 3 تا 5 میلیون نفر به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند که از این میان حدود 250 تا 500 هزار مورد مرگ و میر بر اثر آنفلوآنزا گزارش می‌شود. پاندمی آنفلوآنزا در سال 1918که از نوع H1N1 بود در سراسر دنیا 50 میلیون مرگ و میر بر جای گذاشت. نوع جدید آنفلوآنزا A تا 10 اکتبر 2009 در مجموع 656 هزار و 150 مورد ابتلا تایید شده توسط سازمان جهانی بهداشت را به دنبال داشته است. همچنین 9 هزار و 290 مورد مشکوک به آنفلوآنزا A و پنج هزار و 244 مرگ بر اثر این بیماری گزارش شده است.

وی با بیان این که حدود سی سال (از 1979 تا 2009) طول کشیده تا ترکیب کنونی نوع انسانی ویروس H1N1 بوجود آید، در عین حال با استناد به گزارش سازمان جهانی بهداشت منطقه مدیترانه شرقی، ادامه داد: تا 10 اکتبر 12 هزار و 861 مورد ابتلا به آنفلوآنزا نوع A از 21 کشور منطقه امرو گزارش شده که عربستان صعودی با 28 مورد مرگ بیشترین موارد مرگ و میر بر اثر این بیماری را داشته است.

دکتر ولایتی با اشاره به قدرت سرایت آنفلوآنزا A، ادامه داد: قدرت انتقال ویروس آنفلوآنزا «آ» 22 تا 33 درصد و درصد انتقال نوع فصلی آن حدود 5 تا 15 درصد است. همچنین این ویروس از یک روز قبل از شروع علایم در فرد مبتلا تا 5 یا 7 روز پس از بروز علایم قابلیت انتقال به دیگران را دارد.

وی ادامه داد: دوره دفع ویروس در مبتلایان به آسیب‌های ایمنی بدن طولانی‌تر بوده و انتشار و همچنین مرگ و میر این بیماری در میانسالان بیشتر از سایرین است. در بررسی‌های انجام شده، از زمان آغاز علایم این بیماری تا شروع موارد اورژانسی آن 6 روز فاصله بوده، فاصله از زمان بروز علایم تا مرگ نیز 14 روز بوده است.

وی با تاکید بر شست‌وشوی مرتب دست‌ها به عنوان بهترین روش پیشگیری از انتقال بیماری‌های واگیر، گفت: استفاده از ماسک، دستکش و ضدعفونی کردن سطوح در پیشگیری از این بیماری به ویژه برای پزشکان هنگام ویزیت بیماران بسیار مهم است. به منظور شناسایی موارد ابتلا و پیشگیری از انتقال آن به دیگران در فرودگاه‌های برخی کشورها از دوربین‌های با اشعه مادون قرمز (برای شناسایی موارد تب‌دار) استفاده می‌شود.

دکتر ولایتی، استفاده از واکسن را در پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا A بسیار مهم دانست و گفت: از بالای شش ماهگی می‌توان از واکسن استفاده کرد. اما کودکان زیر 5 سال و افراد بالای 65 سال به استفاده از واکسن احتیاج بیشتری دارند. کودکان زیر 9 سال نیز در صورتی که برای اولین بار از واکسن استفاده می‌کنند باید طی دو نوبت و به فاصله 4 هفته واکسن بزنند.

وی با اشاره به گروه‌های در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا A، گفت: افراد زیر 19 سال در صورت مصرف آسپرین در معرض خطر این بیماری قرار دارند. همچنین مبتلایان به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی بدن و پرستاران مراکز نگهداری از بیماران مزمن از گروه‌های خطر در برابر این بیماری محسوب می‌شوند.

به گفته دکتر ولایتی، حدود 25 درصد از مبتلایان به ویروس جدید آنفلوآنزای A دارای علایم اسهال و استفراغ هستند که این علایم در نوع معمولی این آنفلوآنزا کمتر مشاهده می‌شود. همچنین تب، سرفه، آب ریزش بینی، سردرد، درد عضلانی، خستگی و در موارد شدید بیماری، تنگی نفس از جمله علایم آنفلوآنزا A است. حدود 6 درصد از جان باختگان آنفلوآنزا A از گرفتاری‌های عصبی برخوردار بودند.

وی مقابله با بیماری‌ها و تلاش در جهت تشخیص و شناسایی آن‌ها را نیازمند همکاری‌های بین‌المللی دانست و گفت: شاید بیماری‌های دستگاه تنفس یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه‌های مختلف بدن باشند؛ چرا که دستگاه تنفس بیش از هر دستگاه دیگری در بدن در معرض مستقیم بیماری‌های عفونی و غیرعفونی است.

وی گفت: اقدامات سازمان جهانی بهداشت برای مبارزه با بیماری‌های مزمن غیرواگیر حاکی از آن است که ملت‌ها نباید تنها مبارزه با بیماری‌های واگیردار را وجهه همت خود قرار دهند و لازم است در کنار توجه به بیماری‌های واگیر به بیماری‌های غیرواگیر نیز توجه شود.

دکتر ولایتی با اشاره به اقدامات بیمارستان مسیح دانشوری طی سال‌های گذشته در حوزه‌های پژوهش، آموزش و درمان، افتخار انتشار مقاله XDR (سل مقاوم به درمان) در مجلات معتبر دنیا را مربوط به مرکز مسیح دانشوری دانست و ادامه داد: در این مرکز درمانی اقدامات مربوط به پیوند ریه و قلب به صورت منظم و با سرعت مطلوبی پیش می‌رود؛ طوری که طی دو هفته اخیر 4 پیوند قلب انجام شده و در مجموع تا کنون 36 مورد پیوند قلب و بیش از 30 مورد پیوند ریه در این مرکز درمانی انجام شده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه دکتر شاهین محمدصادقی ـ رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ـ با اشاره به پیشرفت‌های علم پزشکی و بهره‌گیری بشر از امکانات علوم مختلف به منظور حل مشکلات بهداشتی و درمانی، گفت: مقابله با بیماری‌های نوپدید عزم جهانی را می‌طلبد و لازم است که ملت‌ها دست در دست یکدیگر داده و با استفاده از امکانات و علم روز به مقابله با این بیماری‌ها بپردازند.

وی بخشی از بیماری‌های نوپدید را متوجه دستگاه تنفس و ریه دانست و ادامه داد: بیماری‌هایی مانند سل، ایدز، جذام و ... به نوعی یا خود مستقیما دستگاه تنفس را درگیر می‌کنند و یا عوارض آن‌ها متوجه دستگاه تنفس و ریه است.

دکتر محمدصادقی، مشکلاتی مانند بیماری‌های عفونی، مرگ و میر کودکان و نوزادان و عواملی از این قبیل را از مشکلات اصلی کشور پیش از انقلاب اسلامی به دلیل عدم دسترسی به امکانات پزشکی عنوان کرد و گفت: این در حالی است که پس از انقلاب به دنبال اراده ملی نه تنها این بیماری‌ها به حداقل رسانده شد، بلکه بخشی از آن‌ها مانند فلج اطفال در کشور ریشه‌کن شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که اراده پزشکان و مردم کشور بر آن است که با همکاری دیگر نقاط دنیا به سمت و سویی حرکت کنند که خود تولید کننده علم باشند، ادامه داد: امروزه دانشمندان ایرانی نشان داده‌اند که توانایی تولید علم را دارند. برگزاری چنین همایش‌هایی نیز خود گویای همین امر است.

دکتر محمد صادقی با اشاره به تحولات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: تاسیس پژوهشگاه بیماری‌های ریوی و سل و همچنین انجام اعمال جراحی بسیار پیشرفته مانند پیوند همزمان دو ریه، پیوند همزمان قلب و ریه، ساخت کبد مصنوعی، حرکت به سوی ساخت ریه و نای مصنوعی، تحقیقات جدید در زمینه داروهای مختلف، تولید داروهای جدید و ... نشان دهنده اراده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جهت تولید علم است.

 

نظر شما
ادامه