کد خبر: ۶۳۷۵۹
تعداد نظرات: ۵ نظر

محمد کِشتکار معاون اسبق سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، گفت: کتاب «بهداشت و بازرسی گوشت طیور» یکی از ارزشمندترین کتاب‌هاست که تمامی ضوابط و فرآیند کُشتار، تشخیص و قضاوت بیماری‌ها، نکات بهداشتی تالیف و تدوین شده است، در این نمونه بی‌نظیر برای اولین بار در کشور تشخیص تفریقی بالغ بر بیش از ۱۰۰ نوع بیماری طیور و قضاوت آن همراه با اطلسی منحصر بفرد آمده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از علم و فناوری، «دکتر محمد کِشتکار» معاون اسبق سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان و عضو انجمن نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثار‌گر استان، با بیان این 26 سال خدمتم در سازمان دامپزشکی کوله باری بسیار ارزشمند از تجربه است که بخشی از آن را در قالب 14 جلد کتاب، بیش از 30 مقاله و همچنین دهها طرح که چندین مورد آن در قالب ملی به تصویب رسیده و در کل کشور ابلاغ و اجرایی شده است، گفت: کتاب "بهداشت و بازرسی گوشت طیور" یکی از آخرین و ارزشمندترین کتاب‌هاست که تمامی ضوابط و فرآیند کُشتار، تشخیص و قضاوت بیماری‌ها، نکات بهداشتی تالیف و تدوین شده است، در این نمونه بی‌نظیر برای اولین بار در کشور تشخیص تفریقی بالغ بر بیش از 100 نوع بیماری طیور و قضاوت آن همراه با اطلسی منحصر بفرد آمده است.

دکتر کشتکار پس از آنکه از دانشگاه تهران در رشته‌ی دکترای دامپزشکی فارغ التحصیل شد به استخدام سازمان دامپزشکی در آمد و از همان ابتدا مسئولیت شبکه‌های دامپزشکی شهرستان فریدن و چادگان را به مدت ۲.۵ سال بر عهده گرفت. سپس ریاست شبکه دامپزشکی اصفهان را به مدت 8 سال پذیرفت و همزمان عضویت در شورای سازمان نظام دامپزشکی استان اصفهان را عهده دار بود.

وی پس از آن رئیس اداره دارو و درمان و آزمایشگاه‌های دامپزشکی استان اصفهان، کارشناس مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان اصفهان، نائب رئیس و دبیر شورای اسلامی شهر خوراسگان در دوره سوم شورای شهر اسلامی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر خوراسگان، عضو شورای آموزش و پرورش منطقه جی و خوراسگان(ناحیه6)، عضو انجمن نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر استان اصفهان و عضو برتر انجمن‌های اولیاء و مربیان در سطح کشور و معاونت سلامت دامپزشکی بوده است. به تازگی نیز با حکم مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، محمد کشتکار به سمت سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع این اداره کل منصوب شد.

معاون اسبق سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در گفتگوی با خبرنگار این خبرگزاری، افزود: دامپزشکی صرفا درمان دام‌ها نیست دامپزشکی مسئول سلامت دام‌ها و سلامت فرآورده‌های خام دامی ‌از این نظر است که تعداد همکاران و دامپزشکان در شرایط طاقت فرسای کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی بصورت شبانه روزی مشغول هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان این که کتاب "بهداشت و بازرسی گوشت طیور" ماحصل زحمات و تلاش‌ها و سال‌ها تجربه در امر نظارت بر در کشتارگاه‌هاست، تصریح کرد: این کتاب  را در 7 فصل  که به مباحث مهمی همچون ضوابط کشتارگاهپ، فرایند کشتار و نظارت‌ها و نکات بهداشتی، تشخص و قضاوت بیماری‌ها با اطلس رنگی آنها تالیف و تدوین کرده است.

ضوابط فنی بهداشتی و مقرارت بهداشتی کشتارگاه صنعتی طیور

عضو انجمن نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثار‌گر استان، گفت: فصل اول آن ساختار بهداشتی، طرح و نقشه، تاسیسات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز کشتارگاه‌هاست، همچنین به اهمیت، ارزش غذایی و ترکیبات گوشت انواع طیور پرداخته است.

ضوابط فنی و بهداشتی کشتارگاه، استحصال، بسته‌بندی و عرضه گوشت طیور

دکتر کِشتکار با تاکید بر اهمیت رعایت شرایطی برای کُشتار، ادامه داد: فصل دوم به فرایند مدیریتی و بهداشتی قبل و بعد از کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی پرداخته‌ایم، و به نکات مهمی بعنوان نمونه رفاه حیوان قبل از کشتار و حمل و نقل آنها که یکی از مشکلاتی است که می‌تواند برای بعد از کشتار آلودگی ایجاد کند یا در عمر ماندگاری و کیفیت گوشت تاثیر بگذارد، مورد پرهیز غذایی 12ساعت قبل کشتار و پرهیز دارویی قبل کشتار که بسیار مهم است انجام نظارت و بازرسی بهداشتی و رعایت استانداردها در امر بسته‌بندی ونگهداری و.غیره اشاره شده است.

بازرسی بهداشتی و تشخیص و قضاوت بیماری‌های شایع طیور در کشتارگاه طیور

معاون اسبق سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: فصل سوم این کتاب راجع به بازرسی و بهداشت و تشخیص و قضاوت بیماری‌های شایع در صنعت طیور است و یکی از کارهای و وظایف مهم کارشناسان ما در کشتارگاه‌هاست که باید تک تک این مرغ‌ها را نظارت کنند و اگر بیمار هست جدا کنند،

وی تاکید کرد: فصل سوم این کتاب ماحصل تجربیات کارشناسان بوده تشخیص تفریقی تمام بیماری‌ها و نوع قضاوت آمده که تمام همکاران در کشتارگاه‌های مختلف یک نظر بدهند. چرا که در بحث بهداشت و بازرسی مشکلاتی روبرو بودیم این که ممکن است یک کارشناس تجارب خوبی داشته یا تازه کار باشد یا این که اصلا نظرات متفاوت باشد، بر همین اساس ممکن بود یک کارشناس سخت‌گیری زیاد داشته باشد و تعداد زیادی لاشه ضبط شود که نهایت باعث اختلاف و شکایت مدیر کشتارگاه می‌شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: براساس نظرکارشناسان مجموعه‌ای تدوین کردیم که تمام بیماری‌ها که بایستی ضبط موضعی و یا ضبط کامل بشود به تفکیک نوع بیماری که بیماری باکتریایی، ویروسی، یا قارچی و غیره است و با یک تشخیص تفریقی آماده شده و در فصل هفتم هم اطلسی از تمام این بیماری‌ها و تشخیص‌های تفریقی آن که اولین مجموعه‌ای است که در خصوص نشانه‌های خارجی و داخلی بیماریها و تشخیص بیماری‌های طیور تالیف و تدوین شده است.

 

ویژگی‌های ظاهری گوشت مرغ و شرایط بهداشتی

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، عنوان کرد: فصل چهارم کتاب در خصوص ویژگی‌های ظاهری گوشت مرغ و شرایط بهداشتی و فاکتورهای موثر دررنگ گوشت ، افزایش کیفیت مرغ، افزایش عمر ماندگاری و مبحث رتبه بندی وگرید مرغ و توضیحات مرغ سالم که برای شهروندان و عموم هم می‌تواند قابل استفاده باشد.

شرح وظایف ناظرین بهداشتی و ناظرین شرعی در کشتارگاه طیور

وی افزود: فصل پنجم شرح وظایف ناظرین بهداشتی و ناظرین شرعی در کشتارگاه طیور است و اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای در کشتارگاه‌های طیور و کنترل بهداشتی مواد غذایی را شامل می‌شود. شرایطی است که به ناظر بهداشتی و شرعی ابلاغ می‌شود که از ابتدای ورود مرغ به کشتارگاه تا خروج مرغ بسته بندی کشتارگاه بطور دقیق توجه نمایند. 

آشنایی با احکام ذبح شرعی و قوانین و قوانین و آیین نامه‌های بهداشتی

 کِشتکار  بیان کرد: فصل ششم که آشنایی با احکام ذبح شرعی ،احکام خوراکی های گوشتی و قوانین و آیین نامه‌های بهداشتی است که موارد مهم وکاریردی آن آورده شده است.

اطلسی از انواع کشتارگاه های طیور و نشانه‌های داخلی و خارجی بیماری‌ها و تشخیص‌تفریقی آنها

 وی گفت: فصل هفتم  اطلسی از انواع بیماریهای طیور و نشانه‌های داخلی و خارجی بیماری‌ها و تشخیص‌ها است، تصاویر انواع گوشت طیور و فرآوردهاست.فرآیندهای کشتار، تهیه و بسته بندی گوشت در کشتارگاههای داخل و خارج کشور و.....

معاون اسبق سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به این که ، ما بالغ بر بیش از 100 نوع بیماری مهم طیور را به تفکیک بیماری‌های ویروسی، انگلی، باکتریایی، قارچی، تغذیه‌ای و غیره در این کتاب در قالب جداول و بصروت تشخیص تفریقی  آورده و تشریح کردیم که نمونه‌ای بی‌نظیر است.

 کِشتکار افزود: .برای نمونه ریزش پر، کثیفی و مرطوب بودن پر در مرغ از نشان خارجی روی مرغ علل متعدد و مختلفی دارد، تشخیص تفریقی و علل آن می‌تواند کمک کند به یک تشخیص خیلی درست و قضاوتی که براساس آن تشخیص انجام می‌شود.

عضو انجمن نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثار‌گر استان، با بیان این که این کتاب هم برای ناظرین بهداشت و هم برای ناظرین شرعی و هم برای مدیران و مسئولان کشور کاربردی و کمک کننده است، گفت: ضمن این که فرآیندهای کشتار هم در کشتارگاه‌های داخل کشور که در استان اصفهان یکی  بهترین کشتارگاه‌های پلاس کشور را داریم که  تصاویر آن را آورده و همکاران در استان‌های دیگر می‌توانند بعنوان الگو استفاده کنند.

کتاب بسیار ارزشمندی است که بصورت علمی و کاربردی تهیه شده است می‌تواند برای تمام مدیران کشتارگاه‌ها و کارشناسان و ناظرین بهداشتی و ناظرین شرعی و همه علاقمندان این صنف و صنعت مورد استفاده ومفید باشد. 

 



انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
1
1
با این همه کتاب و مقاله و طرح ملی ، چندین سال حضور ایشان به عنوان معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بی نقص ترین تصمیمات فنی و ساختاری را در حوزه دامپزشکی استان رقم زد. در حال حاضر فقدان ایشان در سمت معاون سلامت خلأ جبران ناپذیری برای دامپزشکی استان خواهد بود.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
0
0
بسیار عالی استفاده کردیم تجربیات بسیار ارزشمند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
0
احسنت خسته نباشید جناب دکتر کوشا و باخرد
احمدی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
0
با سپاس
شوربختانه عنوان انگلیسی کتاب به اشتباه ترجمه شده است
زین الدینی
|
Germany
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
0
بسیار عالی که بتوانیم از تجربیات دکتر کشتکار عزیز استفاده کنیم
نظر شما
ادامه