کد خبر: ۶۳۷۳۴

فرماندار نوشهر از وجود نواقص بهداشتی در کشتارگاه این شهرستان انتقاد کرد و به متولیان این مجموعه ۲ هفته فرصت داد تا نسبت به رفع نواقص اقدام کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا ، «سعید یزدانی» روز پنجشنبه در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان گفت: گزارش های دریافتی از کارشناسان محیط زیست و بهداشت محیط حاکی است که نواقص بهداشتی زیادی در کشتارگاه شهرستان وجود دارد و با وجود مصوبات مختلف کارگروه سلامت در  گذشته، هیچ اقدامی برای اصلاح و رفع نواقص صورت نگرفته است.

وی از شهرداری نوشهر به عنوان متولی کشتارگاه انتقاد کرد و گفت: بی تفاوتی شهرداری به مصوبات کارگروه سلامت و رفع نواقص جای تامل دارد.

یزدانی یکی از مشکلات کشتارگاه را مشخص نبودن نوبت کاری دانست و بر ضرورت تعیین نوبت کاری سلاخان و صدور کارت سلامت برای آنان تاکید کرد.

وی گفت: استفاده نکردن از آب گرم بهداشتی برای شست و شوی لاشه ها، فعال نبودن دستگاه لاشه سوز، نبود مدیریت درست و نظارت صحیح بر هدایت پساب و خونابه های ناشی از کشتار، نامشخص بودن زمان کشتار دام، ورود افراد متفرقه به داخل محوطه، جمع آوری نشدن بموقع  امعاء و احشاء لاشه ها، انتقال گوشت با خودروهای شخصی، نبود چرخ های دستی مخصوص حمل گوشت و نقص دستگاه پیش سرد کن را از جمله مشکلات و نواقص کشتارگاه نوشهر برشمرد و خواستار رفع فوری این مشکلات شد.

فرماندار نوشهر گفت: با اینکه مصوبات قبلی کارگروه سلامت برای دامپزشکی، شبکه بهداشت و درمان، دستگاه قضایی و محیط زیست ارسال و ضرب الاجل تعیین شده بود که دستگاه متولی باید طی مدت ۱۰ روز تمامی نواقص را برطرف کند، ولی شهرداری هیچ یک از مصوبات را اجرا نکرد و دستگاه های دیگر ناظر هم هیچ واکنشی نشان ندادند.

وی با اعلام این که کشتارگاه نوشهر هم اکنون در وضعیت غیربهداشتی ادامه فعالیت می دهد، افزود: طبق قانون شهرداری به عنوان یک نهاد متولی باید پاسخگوی این وضعیت باشد. باید توضیح دهد که چرا نسبت به اجرای مصوبات کارگروه سلامت کوتاهی کرده است . باید طی مدت ۲ هفته آینده این نواقص را برطرف کند.

پیمانکار، بهانه تداوم وضعیت غیربهداشتی 

شهردار نوشهر هم در این نشست گفت: شهرداری طی ۲ سال گذشته نسبت به اصلاح  حدود ۳۰ مورد نواقص غیر بهداشتی این کشتارگاه که در آستانه تعطیلی بود، اقدام کرد ولی در حال حاضر به خاطر شیوع کرونا که کاهش کشتار را به همراه داشته، کشتارگاه برای پیمانکار صرفه اقتصادی ندارد.

«علی امانی» افزود: برای حفظ سلامت مردم در اولین گام باید وضعیت پیمانکار تعیین تکلیف شود تا بتوانیم موارد غیر بهداشتی این کشتارگاه را بتدریج اصلاح کنیم. شهرداری آمادگی دارد پس از تعیین تکلیف پیمانکار تمامی زیرساخت ها مانند تامین آب آشامیدنی سالم برای شست و شوی لاشه ها و نیز گازرسانی برای استفاده آب گرم را ایجاد کند.

کشتارگاه دام نوشهر با حدود ۵۰ سال سابقه در ضلع جنوبی کمربندی نوشهر- چالوس واقع است و هم اکنون روزانه به طور میانگین حدود ۳۰ راس دام سبک و هفت راس دام سنگین در این کشتارگاه سنتی ذبح می شود .



نظر شما
ادامه